fiskarna dog

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sonic_infusion
    • November 2005
    • 2

fiskarna dog

Hej.

Häromkvällen var det fest hemma hos en bekant. Folket på festen bestod till 100% av den närmaste kamratskapskretsen. Innanför ytterdörren stod ett akvarium. Tror volymen låg mellan 40-60 liter. Under kvällen hällde en kompis i öl i akveriet. Den 3,5% som han hällde i motsvarade en eller två klunkar. Under morgonen därpå dog fisk efter fisk. Till på köpet var även maten helt slut. Mina misstanker är att någon mer hällt i något i akveriet. Eftersom folk snart kommer börja skylla på varandra osv, vill jag säga vad du/ni tror? Kan en så liten mängd alkohol döda fiskarna, eller krävs det mer.

Fiskarna i tanken bestod till största delen av kardenaltetror och sorgmantelstetror.

Hoppas på ett snabbt svart.
    mvh Johan
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

Det var nog mer än öl som åkte ner i karet.... inga vidare polare du har!

Kommentar

• sonic_infusion
      • November 2005
      • 2

Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
      Det var nog mer än öl som åkte ner i karet.... inga vidare polare du har!
      vad kan det varit?
      allt mat kanske hamnade i vattnet och på så vis sabbade allt?

Kommentar

• Nitra98
        • June 2005
        • 1987

Är ju omöjligt att gissa om man inte varit där själv. Otroligt omoget hursomhelst!
        Min zoon

Kommentar

• Idanajad
          • May 2005
          • 465

Cigarettrök lär vara dödligt för fiskar, så om det var en rökig fest och akvariet har luftpump kan det kanske vara orsaken.
          Peccator est aquarifex

Kommentar

• sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

Om det var så att alla mat hade åkt i karet så borde det finnas synliga spår av det....

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

öl innehåller väl socker ? , socker slår ut nitrifikationsbakterierna mycket effektivt en kort period tills sockret är slut.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• mayday
                • November 2005
                • 2085

tycker din kompis kan ta o köpa nya fiskar samt stå för rengöring o arbete

Hoppas han inte va över 12år för så omogen o dumm kan man inte vara annars

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Arcticlad
                  • November 2005
                  • 9

Tyvär får man nästan vara beredd på att sådant här kan hända när man har med fulla människor att göra. När alkoholen går in går vettet ut i många fall. När jag bodde i studentkorridor var det någon som roade sig med att peta in diskanterna på mina högtalare. Det kostade mig 2 x 800 kr att fixa. Jag törs inte tänka om vad som skulle hänt med ett akvarium om jag hade ett sådant när jag bodde i korridor.

Kommentar

• y0da
                    • August 2005
                    • 1697

Ursprungligen postat av mayday
                    tycker din kompis kan ta o köpa nya fiskar samt stå för rengöring o arbete

Hoppas han inte va över 12år för så omogen o dumm kan man inte vara annars
                    Jag hoppas att han var över 12 år iom att det var på en fest med alkohol?
                    Fast med lite för mycket alkohol i blodet så blir man väl lika omogen som en 12-åring kanske.
                    http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• Cine
                      • February 2005
                      • 25

Alkohol är mycket giftigt för fiskar. De tål otroligt lite. Jag känner till ett helt stim med Rudor som dukade under för en glöggmugg med glögg på en julfest och det akvariet var nog på 3-400 liter.

Så omöjligt att fiskarna inte tålde den lilla ölmängden är det nog inte. Otroligt tråkigt när sånt här händer och så himla onödigt.

Annars är som tidigare nämts även tobak väldigt giftigt för fiskar. En snus eller lite cigarettaska i ett akvarium resulterar också i omedelbar död.

Inte för att det angår mig, men om personen som pytsade i ölen gjorde det på eget bevåg, så borde vederbörande i mitt tycke ersätta fiskarna.

Akvariehälsningar Cine

Kommentar

• Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

Onödigt med alkohol överhuvudtaget.
                        Den som frågar får veta

Kommentar

• Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

"så borde vederbörande i mitt tycke ersätta fiskarna."
                          Akvariet är nog för litet för att någon människa ska rymmas där i stället för de döda fiskarna.
                          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...