Karbonatproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jippo
    • November 2005
    • 6

    Karbonatproblem

    Hej. Har inrett ett nytt akvarium med en sorts vitt kalkgrus, som trots tvättning alltid blir vitt grummel. Dock är nu akvariet rent efter 2 dagar. Mitt problem är att vid test med sk Easy test ( sticka), så får jag ettvärde på c:a 30 - 40 karbonathårdhet KH? PH ligger på 8,5 -9. Hade tänkt ha endast segelfenmolly o lyrmolly, samt ev teleskopfisk ( med glosögon), går detta, utan att fiskarna kolar, samt hur går det med växterna? Alla övriga värden är perfekta. Tacksam för hjälp. Är ingen kemist.
    Gerhard
    Jippo
  • Salladen
    • August 2005
    • 267

    #2
    vitt kalkgrus...Det är såklart att kh stiger.Jag har just nu 10 kg kalksten i mitt akvarium och det höjer kh ungefär lagom så en hel botten med kalkgrus borde ju göra så att KH stiger ganska bra.

    Du kan ju prova stoppa ner en rot lr torv det drar ner pht men jag vet inte om det drar ner KH.

    /Salladen

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är perfekt för dina fiskar. Kör hårt, och mickla inte med vattnet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • jippo
        • November 2005
        • 6

        #4
        Tack för hjälpen. Då kör jag . Vad innebär egentligen den höga karbonathalten, och vad beror den på ? Kranvatten ligger på c:a 6,5 PH
        Gerhard
        Jippo

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Har du egen brunn när pH är så lågt.
          Du får inte ett pH på 8,5 -9 med kalk.
          Kolla din test.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av gerhard.l@telia.com
            Hej. Har inrett ett nytt akvarium med en sorts vitt kalkgrus, som trots tvättning alltid blir vitt grummel. Dock är nu akvariet rent efter 2 dagar. Mitt problem är att vid test med sk Easy test ( sticka), så får jag ettvärde på c:a 30 - 40 karbonathårdhet KH? PH ligger på 8,5 -9. Hade tänkt ha endast segelfenmolly o lyrmolly, samt ev teleskopfisk ( med glosögon), går detta, utan att fiskarna kolar, samt hur går det med växterna? Alla övriga värden är perfekta. Tacksam för hjälp. Är ingen kemist.
            Gerhard
            Teststickor är inte pålitliga. Köp ett dropptest istället. Jag tycker faktiskt att PH 9 är lite väl högt även för molly. Lämpliga värden ligger mellan 7-8. Jag är även tveksam till vitt grus. Fiskarna brukar inte trivas med alltför ljus botten...

            Och så reagerar jag på att du tänker blanda både tropiska och kallvattensfiskar i samma kar. Molly trivs ju vid 25-28 grader medans guldfiskar (teleskopfiskar är en framavlad variant) vill ha mellan 10-23 grader. Så jag tycker du bör fundera över ditt val av fiskar och välja bara fiskar som trivs med samma temperatur och vattenvärden. För jag antar att du vill att alla ska trivas.

            Lycka till!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • jippo
              • November 2005
              • 6

              #7
              Jag har egen brunn, därav det låga värdet. Har skrotat teleskopfisk och endast kört med Mollysar. Helt rätt , mätstickan visade fel ,efter riktig vattenanalys. Nu trivs de utmärkt trots vit botten.
              Gerhard
              Jippo

              Kommentar

              Arbetssätt...