Gult vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nike83
    • November 2005
    • 354

    Gult vatten

    Jo det är så att jag är nybörjare med akvarium. Jag har köpt mig ett juwel rio 180 akvarium och lagt i allt utom fiskar och växter. Nu är det så att min rot gjorde så att vattent blev gult. Jag tvättade roten innan, men tydligen inte tillräckligt. VAD kan jag göra för att bli av med det gulta vattnet???? tips på åtgärder önskas!

    / fredde
    Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
    5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Ja, nu är jag heller ingen expert direkt, men vad jag har förstått så kan man låta rötter ligga i en spann med vatten ett tag innan man lägger dem i akvariet så de får färga ut där. Det gula vattnet bör väl successivt försvinna i och med de vattenbyten man regelbundet gör.

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Hej. Du kan filtrera över kol eller som sagt vattenbytena gör att färgen så småningom försvinner mer och mer. Det är ingenting farligt i alla fall. Snarare tvärtom.

      Kommentar

      • nike83
        • November 2005
        • 354

        #4
        jag gjorde vattenbyte istället på 3/4 delar... skönt att jag inte hade några fiska i. tack för svaren!
        Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
        5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av nike83
          Jo det är så att jag är nybörjare med akvarium. Jag har köpt mig ett juwel rio 180 akvarium och lagt i allt utom fiskar och växter. Nu är det så att min rot gjorde så att vattent blev gult. Jag tvättade roten innan, men tydligen inte tillräckligt. VAD kan jag göra för att bli av med det gulta vattnet???? tips på åtgärder önskas!

          / fredde
          Varför vill du inte ha gult (tefärgat)-vatten? Själv tycker jag att det är snyggt och kör med Sera Morena just för färgens skull. Fast det beror ju förstås på vilka fiskar som ska bo i karet. En del fiskar, som t ex många tetraarter och sydamerikanska dvärgciklider lever i så kallade svartvatten och trivs i tefärgatvatten - ja de ser tom snyggare ut i det. Andra (som levandefödare och afrikanska ciklider) däremot trivs i klart och ofärgat vatten.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Jag kan bara instämma med inlägget ovan!
            Svartvatten är skitsnyggt och jag har just lagt ner en jätte rot som gjort vattnet riktigt te färgat och mina fjärilar trvis gott! :-)

            Kommentar

            • Neptun
              • March 2004
              • 719

              #7
              Jag gillade inte heller att vattnet var gult när jag var nybörjare, men det har övergått i ett accepterander iaf =)

              Hur som helst så kan det ta många månader innan roten slutar färga vattnet. Jag har rötter som efter två år fortfarande färgar vattnet.
              "Failure does not require planning"

              Kommentar

              Arbetssätt...