Lucktar illa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zia
    • July 2005
    • 197

    Lucktar illa

    mitt 10 liters akvarium lucktar surt och väldigt obehagligt. jag bytte vatten i går ca 17.00. Jag har inte haft någon fisk på länge där i. vad skulle de kunna vara? Jag förstår inte varför de lucktar så. rätt så längesedan så tvättade jag hela akvariet.. och trode de skulle gå bort. men de gjorde det inte.

    Hjälp mig.
    ---------------------------------
    10 30 45 63 110 200:L
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Vad har du i akvariet, mer än vatten?
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Danei
      • September 2004
      • 555

      #3
      Låter som att det ruttnar.

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #4
        Ja något som ruttnar måste det vara om det luktar pyton! Kan vara ej rengjord bottensubstans?
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • Zia
          • July 2005
          • 197

          #5
          Larni: Jag har bara en döskalle och en sånd där skiffer skiva. och en skuren kruka. .. just nu la jag i en guppy hona som kanske ska ha yngel. min pappa trode de va för jag inte använde de. men men. får se om de går bort.

          Danei: Kan va möjligt, men vad skulle isf vara röttet? Sanden är ju kanske inte så ren som den blir om man tvättar när man har köpt den men jag kan försöka tvätta gruset. jag tycker vattnet lucktar doft surt. men inte så akvarium ska luckta.
          ---------------------------------
          10 30 45 63 110 200:L

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Ursprungligen postat av Zia
            Larni: Jag har bara en döskalle och en sånd där skiffer skiva. och en skuren kruka. .. just nu la jag i en guppy hona som kanske ska ha yngel. min pappa trode de va för jag inte använde de. men men. får se om de går bort.

            Danei: Kan va möjligt, men vad skulle isf vara röttet? Sanden är ju kanske inte så ren som den blir om man tvättar när man har köpt den men jag kan försöka tvätta gruset. jag tycker vattnet lucktar doft surt. men inte så akvarium ska luckta.
            Hej.Kan det vara för fint bottenmaterial? Är det det så bildas svavelväte dit syret inte når och det luktar illa.Ta opp sanden i så fall och sila den i typ ett durkslag så att du får bort allt under 2-3 mm.Skölj det övriga och tillbaka med det.Kan vara skräp i bottenmaterialet som inte bryts ner.Lycka till!!

            Kommentar

            • Zia
              • July 2005
              • 197

              #7
              sanden är svart rätt så fin sand. kanske 0.5 cm kan ta upp lite kort så kan jag ta kort..på den
              ---------------------------------
              10 30 45 63 110 200:L

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #8
                Hur mycket matar du? Har du någon pump i karet?

                Kommentar

                • danturion
                  • October 2004
                  • 329

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zia
                  sanden är svart rätt så fin sand. kanske 0.5 cm kan ta upp lite kort så kan jag ta kort..på den
                  Är den så stor som 0,5cm så är det inte något sådant problem.Det är ej heller sand utan grus tror jag. men så stora gruskorn skall släppa igenom syre i vattnet.

                  Kommentar

                  • Zia
                    • July 2005
                    • 197

                    #10
                    jag har inte haft fiskar där sen längesedan. och har inte matat så mycket när dem va där. men vi hade en salamander i och de började luckta jätte mycket min syster som inte bytte vatten alls. det blir typ oljaktig yta på vattnet och så. kan va de. men jag har försökt tvätta karet så mycket de går
                    ---------------------------------
                    10 30 45 63 110 200:L

                    Kommentar

                    • Danei
                      • September 2004
                      • 555

                      #11
                      Ursprungligen postat av Danei
                      Har du någon pump i karet?
                      ..

                      Kommentar

                      • danturion
                        • October 2004
                        • 329

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zia
                        jag har inte haft fiskar där sen längesedan. och har inte matat så mycket när dem va där. men vi hade en salamander i och de började luckta jätte mycket min syster som inte bytte vatten alls. det blir typ oljaktig yta på vattnet och så. kan va de. men jag har försökt tvätta karet så mycket de går
                        Har du även haft gruset oppe och skjölt av det i rinnande vatten??

                        Kommentar

                        • Zia
                          • July 2005
                          • 197

                          #13
                          innan hade jag bara sand en döskalle och kruka och skifferplatta och vatten inget mer.

                          sen jag har tagit ut de i sommras och tvättade glaset minns inte om jag tog sanden men de tror jag hade i den och sprutade vatten opch hade karet på ut så hälde jag bort vatten och så många gånger men jag minns inte så värst.
                          ---------------------------------
                          10 30 45 63 110 200:L

                          Kommentar

                          • Danei
                            • September 2004
                            • 555

                            #14
                            Det blir lätt en sytefri miljö om man inte har någon cirkulation på vattnet. Bara en värmare är bättre än inget.

                            Kommentar

                            • Sköldpaddisen
                              • April 2005
                              • 97

                              #15
                              Min salamander sluta äta ett tag, då gick jag till djuraffären och frågade vad det kunde vara, då sa dom att det kunde vara för kallt i vattnet, så då flyttade jag akvariumet + bordet längs med väggen där våran skorsten går, då blev det lite varmare i vattnet, men frågan är: kan typ glaset böja sig av värmen? har hört konstiga rykten

                              svara så fort som möjligt helst Dessutom har han börjat äta nu (lycklig)
                              Hellre en sten i skon än en sko i sten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...