Dialys metoden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Dialys metoden

    provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
    killen som hade akvariet innan mig hade malawi så under gruset jag lagt så är det sand all sand som farit runt i vattnet försvann i alla fall med denna metod
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Luke
    • December 2004
    • 23

    #2
    Dialys metoden

    Hur fungerar dialys metoden? Den låter ju bra.
    "Bättre att diskutera en fråga utan att avgöra den än att avgöra en fråga utan att diskutera den."

    Kommentar

    • Fredde_
      • December 2004
      • 253

      #3
      Tror han menar att han byter vatten genom att stoppa i en slang som suger ut vatten och samtidigt spolar i nytt vatten med en annan som är kopplad til kranen
      530 liter grönsaker

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ursprungligen postat av bobbyfuller
        provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
        killen som hade akvariet innan mig hade malawi så under gruset jag lagt så är det sand all sand som farit runt i vattnet försvann i alla fall med denna metod
        /bobbyfuller
        Om du byter på det sättet så byter du inte bort 100 liter av det gamla vattnet, eftersom det vatten du tappar ur delvis är nytt.
        Principen är då detsamma som flera vattenbyten i rad, man byter också nytt vatten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Ursprungligen postat av bobbyfuller
          provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
          killen som hade akvariet innan mig hade malawi så under gruset jag lagt så är det sand all sand som farit runt i vattnet försvann i alla fall med denna metod
          /bobbyfuller
          Aha!!! Har du läst mina trådar eller är du bara en annan smart kille ???

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Ursprungligen postat av bobbyfuller
            provade att göra ett vattenbyte med dialys metoden vet inte om det berode på det men så klart vattnet blev! kanske byte ut 100 liter på 375 liter
            killen som hade akvariet innan mig hade malawi så under gruset jag lagt så är det sand all sand som farit runt i vattnet försvann i alla fall med denna metod
            /bobbyfuller
            Om du byter på det sättet så byter du inte bort 100 liter av det gamla vattnet, eftersom det vatten du tappar ur delvis är nytt.
            Principen är då detsamma som flera vattenbyten i rad, man byter också nytt vatten.
            Visst är det så.Då får man låta det stå lite längre bara.Och jag har använt denna metoden nu i över ett år i 2 kar och det funkar så bra!! jag har också rätt kass rygg så jag är glad att jag slipper hinkarna.Byt vattenoch dit med PMDD så rullar det vidare!!!Föresten vet du vem Anders och Ingrid på Babelsberg är??

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Inte till namnet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • danturion
                • October 2004
                • 329

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Inte till namnet.
                Tänkte bara fråga då vi har sommarstuga i Skog och är ofta i Kramfors på sommarn.

                Kommentar

                • gren
                  • September 2005
                  • 87

                  #9
                  Jag vill inte vara tråkig, men det är brott mot PUL att publicera namn så där danturion.

                  Kommentar

                  • danturion
                    • October 2004
                    • 329

                    #10
                    Ursprungligen postat av gren
                    Jag vill inte vara tråkig, men det är brott mot PUL att publicera namn så där danturion.
                    Ok. Ska tänka på det. Jag ber om ursäkt!!

                    Kommentar

                    • sunkan aspidoras
                      • June 2005
                      • 925

                      #11
                      ahaa... jag trodde dialysmetoden innebar att man silade vattnet och körde tillbaka det i karet igen!!! om du tillför nytt vatten är det väl inte dialys?

                      Kommentar

                      • port513
                        • October 2005
                        • 116

                        #12
                        Ursprungligen postat av gren
                        Jag vill inte vara tråkig, men det är brott mot PUL att publicera namn så där danturion.
                        För att räta ut det där med PUL så kan jag hänvisa hit --> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

                        Sen får du själv se om det verkligen var ett brott mot PUL i laglig mening alltså.


                        /Henke

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Nja, tror inte någon kan identifiera Anders och Ingrid.
                          Det finns 574 Anders och 292 Ingrid i Kramfors.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • danturion
                            • October 2004
                            • 329

                            #14
                            Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                            ahaa... jag trodde dialysmetoden innebar att man silade vattnet och körde tillbaka det i karet igen!!! om du tillför nytt vatten är det väl inte dialys?
                            Du har rätt.Dialys i sin rätta form är som du beskriver det. Mera ett uttryck som är lite felaktigt men det funkar bra!!
                            Dialys är väl i sin rätta benämning när det passerar filtret!!

                            Kommentar

                            • gren
                              • September 2005
                              • 87

                              #15
                              Jag får be om ursäkt. Jag uppfattade Babelsberg som efternamn och då hade det ju varit skillnad.

                              Jag vet själv hur hårt lagen ser på brott mot PUL och jag vet själv hur lätt det är att råka posta någons namn, så jag ville bara vara snäll helt enkelt. Skulle en anmälan ske så är det zoopet (kjell), som ansvariga utgivare, som hade åkt dit.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...