Foder/Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan 63
    • March 2005
    • 52

    Foder/Nitrit

    Finns det något foder som är bättre/sämre att ge i ett nystartat akvarium om man vill hålla nitriten så låg som möjligt under inkörnings perioden?

    Är det någon skillnad med fryst,levande,flinger eller pellets?

    Mvh
    Stefan
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #2
    Enligt mig så är det viktigaste att mata lagom lite och att inga foderrester ligger kvar och sabbar. Sedan tror jag ju att ett fryst foder som fisken slukar är bättre än flingor.
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Pellets är lättare att ta upp om fodret inte blir uppätet.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Stefan 63
        • March 2005
        • 52

        #4
        Jag vet att där inte ska ligga foderrester kvar.
        Tror ni inte att det spelar någon roll vilket foder man matar med, bara det blir uppätit?
        Vissa foder är där mer eller mindre protein, veg. m.m.
        Senast redigerad av Stefan 63; 04 November 2005, 12:36.

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Jag har läst någonstans att man ska vara försiktig med räkmix i nystartade akvarier, just pga nitritrisken. Kan dock inte svara på varför det skulle vara värre, men det känns ju på något sätt rimligt att proteinstinna foder gör att akvariet belastas hårdare.
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • erik l
            • July 2005
            • 308

            #6
            När jag skrev om fryst foder så tänkte jag svarta/vita mygglarver och likvärdigt dock inte räkmix(mycket bra näringsriktigt foder) som slår rekord i att skita ner i akvariet.Men jag tror att det viktigaste för att hålla nitriten nere i nystartat är fodermängd och rest.

            Sedan finns alltid produkter att ta till som nitrivec clear flo m.m.m.m dessa hjälper till att hålla nitriten på nivå tills filtret utvecklat tillräckligt med nitrobacter för att fixa det själv.

            Lycka till

            erik
            ________________
            mvh erik l

            Kommentar

            • Stefan 63
              • March 2005
              • 52

              #7
              Det är säkert så, att mata sparsamt den första tiden. Angående räkmixen, så har jag gjort den i 3-4 omgångar. De första gångerna skita det ner enormt i karet, ett stort moln blev det när de börja äta.
              Omgång jag gjorde senast, syns inga spår av rester när man matar, Skita inte ner alls!!!
              Jag tror att det tar några gånger innan man gör räkmixen rätt, inte lätt med gelatin

              Mvh
              Stefan

              Kommentar

              Arbetssätt...