Grumligt nytt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim
    • August 2005
    • 1

    #16
    Alternativet till att tvätta ur filtret i kranvatten är att suga ur en liter eller så från akvariet och rengöra filtret i samma vatten som det kom ifrån. Funkar helbra för mig. Dessutom kör jag med 2 innerfilter som gör att man behåller bakteriefloran bättre om man rengör filtren växelvis varannan gång.

    Kommentar

    • systemfel
      • May 2004
      • 43

      #17
      Ursprungligen postat av Tzerra
      Har bytt ca 40 % av vattnet och tvättat ur filtret med ljummet vatten, har även droppat i några droppar aquatan som ska göra vattnet klarare. Fortfarande ser det ut så här http://img346.imageshack.us/my.php?i...sc002276ib.jpg

      haj du har svävalger och det får du inte bort på annat sätt än att pröva täcka över ditt akvarium i 3 dagar. eller skaffa ett uvc filter som dödar svävisarna med uv ljus... efter som det är sporrer som gör att du får svävisar kan du byta vatten varje dag och det kommer se likadant ut nsta dag... så om jag var du skulle jag prövat med att täcka över akvariet helt och hållet med en filt (släpp in inget ljuse i akvariet) funkar inte det hade jag nog köpt ett medel som binder saker och ting som flyter i akvariumet (vet inte vad det heter ) funkar inte det hade jag köpt uvc filter ( kostar en 1200 kr beronde på hur stort man ska ha )

      men en fråga är hur lyckade du få denna gröna sörja ? hur mycket ljus har du har du vatten från egen brunn har du haft vattnet klart innan ? och hur blev det grön i såna fall vad gjorde du ?
      http://systemfel79.blogspot.com/

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        mej veterligen är svävalger inte farligt för fiskar.
        fiskarna kan lämnas kvar i akvariet
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          nope.
          tänk på att fiskarna klarar sej 2 veckor utan problem sålänge dom mår bra.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #20
            Ursprungligen postat av Tzerra
            Har bytt ca 40 % av vattnet och tvättat ur filtret med ljummet vatten, har även droppat i några droppar aquatan som ska göra vattnet klarare. Fortfarande ser det ut så här http://img346.imageshack.us/my.php?i...sc002276ib.jpg
            Det där ser ut som svävalger. *brukar komma i dammar*
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #21
              Du måste täcka det väldigt noga för att det ska funka med en mörkläggning. Jag hade kört 5 dagar med totaltmörker. Ett vatten byte innan mörkläggning och ett vattenbyte efter, men gör inte rent filter.

              Anledningen till att man får svävalger är att man gör rent filter för ofta eller på fel sätt. Man får då en amoniumpeak som i kombination med starktljus leder till svävalger.

              Det är inte lätt att bli av med denna typen av alger, själv kämpade jag i ca 4 månader tills jag gav upp och skaffade ett UVC-filter och nukade bort alla svävalger.

              Lycka till
              Marcus
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • mgrant
                • July 2003
                • 475

                #22
                Det är ingen fara med fiskarna. Det finns vissa saker man kan göra om man är väldigt oroligt för fiskarna och det är följande:

                Dra ur doppvärmaren - Skulle termostaten paja så kommer du inte märka det eftersom du inte kan titta till akvariet. Därför kan detta vara en bra försiktighetsåtgärd.

                Flytta upp pumpen så att vattnet syresätts bättre. Eftersom det kommer vara helt kolsvart i akvariet under 5 dagar så kommer växterna inte producera mågot syre, snarare tvärtom dvs de kommer producera CO2. För att halten av CO2 inte ska bli för hög är det bra att flytta upp pumpen.

                Det här är inga livsnödvändigheter men om du är stirrig för att fiskarna ska må dåligt så kan du köra med dessa varianter.

                /Marcus
                Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                Kommentar

                • mgrant
                  • July 2003
                  • 475

                  #23
                  Ta det lugnt med matningen, gör inte rent filtret för ofta, Ha inte för mycket fisk i akvariet och hoppas på det bästa. :-)
                  Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                  Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                  Kommentar

                  • gurrisH
                    • February 2007
                    • 8

                    #24
                    Jag har själv problem med dimmigt vatten. Köpte ett medel som skulle få vattnet att klarna men det blev bara dimmigare. Färgen på dimman är grå.
                    35L Nybörjartank
                    4*Neontetra
                    1*Svärdbärare

                    Kommentar

                    Arbetssätt...