Köpte tester idag PH KH hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultanhasek
    • November 2004
    • 94

    Köpte tester idag PH KH hjälp...

    Köpte JBL's PH (7.4-9) och KH test.
    Eftersom jag behövde 3 droppar för att ändra från blått till gult så har jag väl ett KH på 3. Mitt PH-värde fanns inte ens med på skalan, under 7,4 självklart.

    Alltså KH 3
    PH < 7.4

    Jag köpte snäckskalskross på zoo. Har tagit en strumpa (intersport) och lagt i motsvarande en knytnäve kross som jag sedan la i mitt innerfilter. Jag har även strött ut (kanske 1dl)kross i karet. Kommer detta att hjälpa något alls? behöver jag mer? Fungerar det att fylla en vanlig strumpa? Jag köpte även bikarbonat. Väntar med det tills jag är mer påläst

    SKA JAG HA TESTERNA I KYLSKÅPET ELLER INTE? oj
    Senast redigerad av hultanhasek; 31 October 2005, 22:20.
    Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.
  • jean1
    • August 2005
    • 218

    #2
    Att ha ett pH under 7,4 är inte alls dåligt. Beror iofs på vilka fiskar du har/ tänkt ha. När det gäller ditt KH har du precis rätt, 3 droppar=KH3.
    Jag har aldrig förvarat mina tester i kylskåp. De står ju ute i butikerna. Däremot är det viktigt att skruva igen korken på flaskorna så fort som möjligt.
    Vet tyvärr ingenting om snäckskalen. Själv kämpar jag åt precis motsatt håll, dvs att komma ner i ett så lågt pH som möjligt. Sök på bikarbonat här på forumet. Finns många kloka råd ang hur man använder det.
    Om du ska höja ditt pH ska du alltid göra ett delvattenbyte innan. Varför får de vise berätta mer om.....Kemi är inte riktigt mitt ämne...
    Mvh Jeanette

    Kommentar

    • hultanhasek
      • November 2004
      • 94

      #3
      Glömde säga. Malawi skall trivas! Bor i Västerås nu flytade hit från Enköping. Enköping är ett underbart ställe att ha Malawiciklider. KH 15! Västerås runt 3.
      Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Är lite förvånad över att ditt pH är så pass lågt - det är ovanligt för Sverige.
        Man kan använda kalk på det sätt du gjort men om du har malawi så rekommenderar jag att du också tillsätter lite bikarbonat vid vattenbyte (mät dig fram till hur mycket som behövs).

        En testflaska som öppnats håller längre om man har den i kylskåpet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...