vattenbyte 70%

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    vattenbyte 70%

    Hej .

    Hade tänkt att göra ett 70% vatten byte nu när jag har medicinerat klar med vitaprick medecin , min ballong molly hane mår bra . Men min hona har lite prickar kvar så jag hade tänkt lägga henne i ett akvarium på 25l med 30grader i vattet plus medecin . går det bra ? Sen så köpte jag Tetra aqua Bactozym på hornbach , det är kapslar som innehåller ett pulver som jag tänkte lägga i akvariet , tänkte ta en dos på 200l i mitt 63l akvarium . Eftersom jag byte 70%.



    Vad tkr ni ? Vill höra era åsikter så att ni kan hjälpa.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702
  • erland
    • June 2003
    • 410

    #2
    Ifall det är stor skillnad på vattentemperaturen i ditt 63 liters akvarium och 25liters akvariumet, tänk i sådana fall på att det kan vara bra att sakta "koppa in" fisken innan du flyttar över den så den inte får en chock av temperaturskillnaden.

    Jag tycker det borde räcka om du tar normal dos för ett 63 liters akvarium av Tetra aqua Bactozym. Men står det att man skall ta 3 dubbeldos (200l) vid stora vattenbyten så går det säkert bra att göra så, men om det står att man skall ta normal dos vid uppstart av ett nytt akvarium så tycker jag det borde fungera även för dig när du gjort ett 70%-igt vattenbyte. Det skadar säkert inte att ta en starkare dos men jag är inte säker på att det gör någon nytta heller.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Men att göra ett 70% Är väll bra för fiskarna ?
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Att byta 70% av vattnet är ganska mycket, normalt brukar de flesta byta ca 30% varje vecka. Nackdelen med att byta mycket vatten är att dels så blir det en stor skillnad i vattenkvalitet för fiskarna före och efter bytet vilket kan göra att de blir chockade sen så försvinner det en del nyttiga bakterier i samband med vattenbytena. Så lagomt är bäst.

        Eftersom du nu har medicinerat för att bli av med sjukdommen så spelar det nog inte så stor roll att du byter 70% utan det kan nog bara vara bra. Det jag bara var lite tveksam till är om det är någon mening att köra med 3 dubbel dos Tetra aqua Bactozym, jag tycker det borde räcka med normal dos eller möjligtvis lite mer. Exempelvis en dos för ett 100 liters akvarium kanske.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Okej det blir en vanlig dos utsprid över filter svampen.Och det blir nog ett 50% vatten byte då
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          Arbetssätt...