Gelatin på ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sysifos
    • October 2005
    • 25

    Gelatin på ytan?

    Har haft akvarium i många år men när jag startade upp mitt akvarium på nytt har det bildats en tjock vitt hinna av geleaktig typ på ytan på senare tid. Har haft det igång i några veckor och inga fiskar i än så länge. Lite problem med alger som växer på växterna men annars är allt ok med temperatur och vattenvärden. Någon som har en aning om vad det kan vara?
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    har/haft en likadan yta satte i ett svamp/luft filter idag och den försvinner nu tror jag..

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan va proteinhinna.
      kan fås bort genom fisk som ex: platy.
      eller lägga nån form av papper på ytan och sen ta bort den så ska en del av hinnan följa med.
      bra ytcirkulation ska tydligen hjälpa också
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • sysifos
        • October 2005
        • 25

        #4
        Visst, hinnan går att ta bort men den återkommer hela tiden trots att jag byter vatten och har bra ytcirkulation. Den klumpar bara ihop sig på andra ställen. Jag misstänkte också någon form utav proteinhinna men det finns väldigt lite organiska material i akvariet föruton lite döda växdelar som jag tar upp. Jag kan misstänka mitt naturtorv som ligger i botten men det har jag haft innan utan problem. Kanske ska släppa i lite fisk i akvariet. Finns lite snäckor men jag har svårt att tro att det lilla antalet kan påverka min burk på 375 liter...

        Kommentar

        • olofzzon
          • October 2005
          • 20

          #5
          finns olika hjälpmedel i djuraffärerna. eihem har ett tillbehör som tar vatten från ytan finns på eheim.com tror jag,, annars finns det tillbehör till innerfilter me som ser ut som en rulle som snurrar på vattenytan.

          Kommentar

          Arbetssätt...