OK Vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Technic
    • August 2005
    • 3

    OK Vattenvärden?

    NO3 20-40
    NO2 0
    GH 10
    KH 5
    pH 7

    Kan någon berätta för mig om dessa värden är bra i mitt sällskapsakvarium på 43 liter där jag har:

    Vuxna fiskar
    3 sorgmanteltetror
    2 prakt botia (1 hona, 1 hane)
    2 gula molly (1 hona, 1 hane)
    4 gyppy (2 honor, 2 hanar)
    6 neon tetror
    1 amano räka
    1 L mal, brun med "skägg"

    Yngel i flytande kasse
    11 9 dagars guppyyngel
    10 1 dagars guppy yngel
    1 5 dagars gul molly yngel

    Något som är fel? Några tips? Har inget salt i, borde jag ha det. Hur mycket i så fall? Det enda tillsatser jag har är Aqua Plus och Carbon i filtret.

    Vad står värdena för? pH vet jag, men de andra är jag osäker på.


    Simma lungt!


    Jojjo
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av Technic
    NO3 20-40
    NO2 0
    GH 10
    KH 5
    pH 7
    no2 är detsamma som nitrit och ska va så lågt som möjligt.
    no3 är nitrat och kan va högre, hur högt rådet det dock delade meningar men under 50är ok.
    gh har med vattnets totala hårdhet, mäter i huvudsak mängden kalcium och magnesium i vattnet,
    kh är karbonathårdhet
    ph varierar mellan olika fiskar men 7 funkar för många.

    ser ut som du använt stickor och testat med ?
    om så är fallet så sök på "stickor" härinne så kan du läsa många negativa kommentarer om dom.

    Något som är fel?
    undrar om du är medveten om att praktbotior blir 30cm och ska ha 250L vatten att simma runt i enligt artbeskrivningen ?
    sorgmanteltetror är en stimfisk och kan börja bita fenor om dom är för få.

    Har inget salt i, borde jag ha det. Hur mycket i så fall?
    finns ingen direkt orsak att ha salt i om ingen av invånarna behöver det.
    salt kan däremot användas som ett försvar mot nitritförgiftning till exempel och även hjälpa fiskarna bli friska om man råkar ut för vissa problem.
    ett försvar man bränner om man jämt saltar.


    Det enda tillsatser jag har är Aqua Plus och Carbon i filtret.
    aqua plus är det filterbakterier ? hitta inget när ja sökte lite på de.

    carbon är ett annat namn på kol och används för att rena vattnet efter medicinering.
    Senast redigerad av Raven; 30 October 2005, 02:49.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Technic
      • August 2005
      • 3

      #3
      undrar om du är medveten om att praktbotior blir 30cm och ska ha 250L vatten att simma runt i enligt artbeskrivningen ?
      Ja jag är medveten om det, men de höll på att gå till slakt då min kompis inte kunde ha dem i sitt 300 liters akvarium för de var elaka och nafsade fenor på andra av fiskarna.

      sorgmanteltetror är en stimfisk och kan börja bita fenor om dom är för få.
      Nej det visste jag inte. Då ska de få lite kompisar. Dock har en av sorgmanettetrorna något svart runt munnen. Ser ut som svamp, men finns det svart svamp? Den fick gå i Fungolbad över natten, tycker den har blivit bättre av det.





      aqua plus är det filterbakterier ? hitta inget när ja sökte lite på de.
      Aqua Plus är samma sak som Aqua Safe bara det att det är en annan tillverkare.


      carbon är ett annat namn på kol och används för att rena vattnet efter medicinering.
      Aha, då kanske det inte är så bra att ha det i filtret?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av Technic
        undrar om du är medveten om att praktbotior blir 30cm och ska ha 250L vatten att simma runt i enligt artbeskrivningen ?
        Ja jag är medveten om det, men de höll på att gå till slakt då min kompis inte kunde ha dem i sitt 300 liters akvarium för de var elaka och nafsade fenor på andra av fiskarna.
        ouch slakt låter lite hårt.
        om du inte vill ha dom kvar kan du ju gå till akvariebutiker och byta in dom så att säga.
        nåt dom flesta butiker gör och du kan få mat växter eller andra fiskar tillbaka till exempel.


        sorgmanteltetror är en stimfisk och kan börja bita fenor om dom är för få.
        Nej det visste jag inte. Då ska de få lite kompisar. Dock har en av sorgmanettetrorna något svart runt munnen. Ser ut som svamp, men finns det svart svamp? Den fick gå i Fungolbad över natten, tycker den har blivit bättre av det.
        sjukdomar är inte mitt område direkt men om du går in på länken i min signatur så finsn det en länk under sjukdomar du kan titta på och kanske se nåt.

        aqua plus är det filterbakterier ? hitta inget när ja sökte lite på de.
        Aqua Plus är samma sak som Aqua Safe bara det att det är en annan tillverkare.
        med andra ord vattenberedningsmedel.
        nu vet ja inte hur vattnet i södertälje är men på dom flesta orter klarar man sej utan vattenberedningsmedel men kolla först så du vet.

        carbon är ett annat namn på kol och används för att rena vattnet efter medicinering.
        Aha, då kanske det inte är så bra att ha det i filtret?
        finns vissa negativa aspekter av kol och en av dom är att det samlar på sej gifter och annan skit under en period och sen när kolet är mättat så släpper de ifrån sej skräpet vilket kan förgifta vattnet så man får fiskdöd men skulle tro att det är lite mer åt det extrema hållet.
        läst om minst 1 negativ aspekt till som jag dock inte kommer på just nu men har även läst att kol som gått igenom rening och släppt ifrån sej skräpet därefter ska bli en mycket bra grogrund för filterbakterier.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...