Salt i ett färskvattens akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Salt i ett färskvattens akvarie

    Hej
    Har hört att man ska ta en liten mängd salt utan jodd i sitt akvarie, då det är bra för både växtarna och fisken. Är detta sant
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #2
    Vissa fiskar, typ blackmolly, gillar lite lätt bräckt vatten. Jag har dock alla mina kar utan någon som helst salt tillsats el något annan tillsat överhuvudtaget..

    Ja har 1kar med platy å molly å 1kar med prinsessor å 1kar med snäcklekare å som sagt...inget salt i nån av dom å fiskarna mår bra..

    Sen läste jag på forumet att ifall fisken är uppfödd med salt i vattnet å levt ett dag med de...så kanske de inte va så bra att sluta tvärtt med de..
    Tjopp...

    Kommentar

    • jean1
      • August 2005
      • 218

      #3
      Liksom med mycket annat som handlar om fiskar och akvarium går meningarna isär. Har du inga problem med dina fiskar så finns det väl egentligen ingen anledning för dig att börja salta nu.
      Jag var väldigt noga med bl a salt till mina levandefödare, som t ex molly. Tillsatte salt vid varje delvattenbyte. Det kanske hade funkat precis lika bra utan, men jag har aldrig någonsin råkat ut för vita prick t ex.
      Den enda fisk som jag känner till som mår direkt DÅLIGT av salt är pansarmalar. När det gäller växter är de nog inte så överdrivet förtjusta i salt. Vet iaf hur min gräsmatta såg ut när jag hade saltat för att döda en massa äckliga mördarsniglar. Viserligen dog sniglarna, men även gräsmattan....

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        salt kan även användas som ett andra försvar mot vissa sjukdomar och mot nitrit förgiftning.

        om man då saltar hela tiden så har man förbrukat det försvaret.
        funkar dock alltid mot nitritförgiftning såvitt jagläst
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          I ett välskött akvarium känns det helt onödigt att ha i salt. Varför höja salthalten i vattnet långt över den salthalt som finns där fiskarna kommer ifrån? Fiskarna trivs ju onekligen i sina habitat.

          Om man missköter sitt akvarium så kan man råka ut för både nitrittoppar och sjukdomar. Dessa kan man avvärja med hjälp av salt, men viktigare är nog att ifrågasätta sitt hobbyval vid såna problem.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Själv skulle jag nog överväga att ha lite salt i ett akvarium med mollies i alla fall där jag bor nu.
            När de odlades i stor skala i sydostasien skedde det i bräckvatten i alla fall förr i tiden. Jag har själv sett Black mollies klara sej alldeles utmärkt i rena saltvattensakvarier.
            Själv vurmar jag för Nothobranchius (östafrikanska årstidskillis) och håller dem alltid med en salttillsats med 1 ml salt per liter vatten. Vilket klart förebygger sammetssjuka hos dem (velvet).
            Så jag tycker inte man skall kategoriskt skall svara att en salttillsats är av ondo.
            Kanske hellre salt än Aquasafe - en del av effekten är väl densamma?
            Men ektozon till exempel kostar för mycket för effekten
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Lynxx
              • October 2005
              • 130

              #7
              Ok, tack för alla svar.
              Mitt akvarium ser ut att funkar hur bra som helst, ville dock bara höra om det kanske var ett näringsämne för växtarna eller fiskarna som behövdes för att de skulle forstsätta att trivas. Har inga mollies i mitt vattenbo så jag kör nog på utan saltet då.
              _______________________________________________

              Even a fish wouldn't get into trouble
              if it kept its mouth shut
              _______________________________________________
              //Lynxx

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Om man håller fiskar som i naturen går i vatten som har salthalter över det som förekommer i våra kranvatten så bör man givetvis ge dem den miljön i karet också. Då är salttillsats att rekomendera. Mitt inlägg komenterade att höja salthalten över den som är naturlig för fiskarna. Så ursäkta om jag upfattades som kategorisk, det var inte min mening.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...