Nitrit > 3.3mg/L => HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Nitrit > 3.3mg/L => HJÄLP!

    Jag har haft problem med min snigel och för lågt pH denna veckan. Jag korrigerade upp pH igår mha bikarbonat. När jag gick till affären för att testa vatten idag visade stickan högt på nitrat så jag köpte ett dropptest och gick hem och mätte. Det visade sig att mitt vatten var på det "rödaste" vilket skulle innebära nitrit över 3.3!! Idag är dag 10 på inkörningen. Jag har inte matat mycket alls den senaste veckan, på inrådan av alla inkörningsguider jag sett, men det verkar inte ha hjälpt. Jag har "massor" med växter, en skog hela vägen längst bak i akvariet och gräs liknande och buskliknande längre fram i akvariet. Akavariet var utan fiskar med växter i 3 dar dessutom.

    Jag har gått igenom akvariet idag med grusrengörare, såg till att få med alla synliga växtdelar och bytt 15% av vattnet. Vad kan jag göra mer?

    Kan pH/KH höjningen ha utlöst detta?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Man ska aldrig höja pH utan att först göra ett 50% vattenbyte. Frågan är om jag kommer ihåg tillräckligt för att förklara varför... ett surt vatten kan binda mera ammonium än ett neutralt eller basiskt, så du kan ha höga ammoniumnivåer innan du tillsätter bikarbonatet om pH är surt, när du då höjer det så frigörs det ammonium i vattnet.
    Däremot verkar det konstigt att det är Nitritstickorna som reagerar på detta... tror någon mera van kemist får svara på detta....

    Du kan säkert byta 50% av vattnet första gången, sedan byter du 10-20% så ofta du vågar tills nitritnivåerna är nere på noll. Du ska inte rengöra så mycket, framförallt inte pumpen, eftersom det är i grus och pump som de bakterier som ska hjälpa till att fixa till ditt kar finns... Nitrivec eller Denitrol är utmärkta preparat i detta läge..(10 dagars kuren) eller att låna ett filter från ett väl inkört kar.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...