Vad hände med nitriten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    Vad hände med nitriten?

    Förra veckan hade jag över 1 ppm nitrit i vattnet... och nu med endast ett vattenbyte och tillsatt nitrivec har jag ingen (INGEN, noll) nitrit alls. Jag köpte ett dropptest som går ner till 0,1ppm men det ger inget utslag alls... Är det fel på testet? Jag har stickor som man doppar i vattnet också men på nitriten är den kritvit(inget). Jag trodde sånt hände i folks fantasier!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bakteriekulturen i akvariet har väl kommit igång så passa bra att den klarat av att bryta ner nitriten.

    En gång så eliminerade jag ALL nitrit i ett saltvattensakvarium (där nitrithalten var dödlig) på några få timmar med en dubbel dos av Dupla Bacter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bobbyfuller
      • October 2005
      • 538

      #3
      Bakterie kultur

      Hade STORA problem med just nitrit, gjorde jag vatten byte blev det boomerang effekt. det jag gjorde va att köpa en liter sera nitrivec (170 kr ) sedan gjorde jag ett vattenbyte och hällde i en halv liter på olika ställen i karet. Sedan dess är nitrit ett minne blott. Problemet i mitt fall var för kort mognads tid för mycket fisk och för mycket mat på kort tid. Det är viktigt att hitta roten till problemet
      innan man bestämmer sig för vilken åtgärd man ska sätta in.
      /bobbyfuller
      **Juwel Trigon 190L**
      If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
      If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

      Kommentar

      • Gummiankan
        • October 2005
        • 407

        #4
        Mitt kar är ganska nytt, men en räka har sabbat mycket för mig. Hon behövde en ruta mygglarver per natt plus att hon åt upp 6 pansarmalar och en ancistrus long fin plus att hon släppte massor av rom som blev fiskmat. Men hon har fårr flytta så sakerna kanske ordnade upp sig efter det...

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Ursprungligen postat av bobbyfuller
          Hade STORA problem med just nitrit, gjorde jag vatten byte blev det boomerang effekt. det jag gjorde va att köpa en liter sera nitrivec (170 kr ) sedan gjorde jag ett vattenbyte och hällde i en halv liter på olika ställen i karet. Sedan dess är nitrit ett minne blott. Problemet i mitt fall var för kort mognads tid för mycket fisk och för mycket mat på kort tid. Det är viktigt att hitta roten till problemet
          innan man bestämmer sig för vilken åtgärd man ska sätta in.
          /bobbyfuller
          Hur är det med dina fiskar då ? Växer dom på bra och äter dom bra. Hade själv stora problem med nitrit men det fixade sig . Mina fiskar växer något snabbare men forf. växer dom inte som alla andra fiskar i ett bra akavrium . Men jag är glad inga sjukdomar iaf
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • bobbyfuller
            • October 2005
            • 538

            #6
            bra

            Det är mer livligt i akvariumet nu, jag matar försiktigt vågar inte mata 1 gång om dagen ännu. men det ser ljust ut nu
            /bobbyfuller
            Ursprungligen postat av platy5
            Ursprungligen postat av bobbyfuller
            Hade STORA problem med just nitrit, gjorde jag vatten byte blev det boomerang effekt. det jag gjorde va att köpa en liter sera nitrivec (170 kr ) sedan gjorde jag ett vattenbyte och hällde i en halv liter på olika ställen i karet. Sedan dess är nitrit ett minne blott. Problemet i mitt fall var för kort mognads tid för mycket fisk och för mycket mat på kort tid. Det är viktigt att hitta roten till problemet
            innan man bestämmer sig för vilken åtgärd man ska sätta in.
            /bobbyfuller
            Hur är det med dina fiskar då ? Växer dom på bra och äter dom bra. Hade själv stora problem med nitrit men det fixade sig . Mina fiskar växer något snabbare men forf. växer dom inte som alla andra fiskar i ett bra akavrium . Men jag är glad inga sjukdomar iaf
            **Juwel Trigon 190L**
            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

            Kommentar

            Arbetssätt...