Sjunkande kH värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perrx
    • October 2005
    • 119

    Sjunkande kH värde

    Hej!
    Efter att ha haft ett uppehåll med akvarium i ca 6år tyckte jag att det var dags att starta ett nytt. Denna gång hade jag dock tänkt att pilla lite mer med vattenkemin, mest för min skull.

    Vattnet som jag fyllde mitt 120l akvarium med har ett pH på 7,5 och dkH på 3-4. Då jag har tänkt att ha "Fjärilar" i så ville jag sänka pHvärdet till 6-6.5. Med tanke på det låga kHvärdet så borde det inte behövas så mycket torv tänkte jag... Nu vet jag inte riktigt vad som är "mycket", men jag har haft i 3 "snapsar" (75g) Aqua Vital filtertorv granulat i en nylonstrumpa som har legat "på" filtret (har ett juwelakvarium). Detta har gjort att pHvärdet nu ligger på 6,5-7 efter 5dagar.

    Nu till frågan, kHvärdet har sjunkit från 3-4 till 1-2!! Vad beror det på? Är det något att oroa sig för?

    Tacksam för all hjälp!

    /Per
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det finns ett något elastiskt förhållande mellan ph och kh. Så lågt ph som du har nu kan du inte åstadkomma med mycket högre kh.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Perrx
      • October 2005
      • 119

      #3
      Tack för svaret!
      Så om jag skulle ha i något kH höjande prepparat så skulle kH och pH höjas?
      Det är ingen risk för syreras(?) och snabba phsvängningar då?

      /Per

      Kommentar

      • Mixi
        • October 2005
        • 19

        #4
        Varning för kemisten!

        KH är ett mått på hårdheten på vattnet, som i sin tur är ett mått på karbonathalten (antalet HCO3- joner), det vill säga buffertförmågan som vattnet har. I naturen kalkar man sjöar, det vill säga lägger ut finmald kalksten (CaCO3), som ökar buffertförmågan i vattnet. Buffertförmåga innebär att pH inte tillåts variera så mycket, här genom att HCO3- bildar H2CO3 (det vill säga tar upp de fria vätejoner som sänker pH-värdet). Detta kallas karbonatbuffring. När pH sänks förbrukas HCO3- alltså, och alltså även buffertförmågan. Alltså sänks KH när pH sänks. Om du vill läsa mer kan du läsa om försurning i sjöar, karbonatbuffring och kalkning av sjöar.

        Självklart är det större risk för pH-svängningar då KH är lägre. Hela grejen med en buffert är ju att pH ska hållas relativt konstant (med en karbonatbuffert hålls pH ungefär vid 7, dvs neutralt). I sjöarna ute i naturen försämras fiskarnas reproduktionsförmåga drastiskt när pH sjunker under 6.0, och eftersom KH inte kan vara så högt vid ett pH på 6-6.5 som du ville ha, så bör du vara medveten om att du antagligen är precis på gränsen hela tiden. Plötsligt kan det slå över och bli jätte surt, eftersom det inte finns så mycket buffertförmåga kvar. Kanske bör du vara extra nogrann med att hålla koll på pH? Jag vet dock inte vid vilket pH s.k. fjärilar får nedsatt reproduktionsförmåga.

        Kom ihåg att jag är en nybörjare i akvarieväg, men just det här med kemi kan jag lite om... Lycka till!
        Senast redigerad av Mixi; 21 October 2005, 08:34.

        Kommentar

        Arbetssätt...