Grumligt Vatten..hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sar@
    • October 2005
    • 2

    Grumligt Vatten..hjälp!!

    Hej hallå!!

    Jag fyllde på med vatten i mitt nystartade akvarium igår, det är nog på runt 175 liter skulle jag tro. Jag har bara haft i inredningen, asså sand och 3 växter, plus lite glasstenar...Men nu är hela akvariet gröngul grummligt och jättefult, man ser inte bakgrunden. Jag har inte haft i något medel eller så, men doppvärmaren är igång, och vattnet håller 26 grader. Jag ska bara ha slöjstjärtar och kampfisk i. Behöver jag filtret i?
    Måste jag ha i medel i vattnet eller beror grummligheten på att vattnet är nytt och isåfall varför blir det så?

    Jättetacksam för svar!!!

    Sar@
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Nystartade kar är ofta grumliga, det brukar försvinna med tiden.

    Du måste absolut ha filter i ditt kar.

    26 garder är alldeles för varmt för slöjstjärtar.

    Läs gärna zoopets artiklar om att starta akvarium och sök svar på forumet.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • sar@
      • October 2005
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Nystartade kar är ofta grumliga, det brukar försvinna med tiden.

      Du måste absolut ha filter i ditt kar.

      26 garder är alldeles för varmt för slöjstjärtar.

      Läs gärna zoopets artiklar om att starta akvarium och sök svar på forumet.
      MVH
      Magnus

      Okej, tack för svar...vet du varför det blir grumligt? Annars kan man ju tänka som nybörjare att det skulle vara tvärtom, att det blir grumligare efter ett tag...

      Eftersom det var kampfisk jag skulle ha från början så hade jag siktat in mig på runt 26 grader, jag kollade med zoo affären igår, och han menade att de passde bra ihop, både när det gäller temprament och temperatur...:0|

      Men jag ville fylla ut lite oxå...så då tänke jag att det får det bli slöjstjärt...

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Okej, tack för svar...vet du varför det blir grumligt? Annars kan man ju tänka som nybörjare att det skulle vara tvärtom, att det blir grumligare efter ett tag...
        Grumlighet kan bero på massor av olika anledningar. I nystartade kar beror det ofta på att grusen inte är ren, en massa partiklar ur gruset virvlar upp när man fyller på. Det mesta hamnar i filtret med tiden och en del sjunker tillbaka till botten.

        Eftersom det var kampfisk jag skulle ha från början så hade jag siktat in mig på runt 26 grader, jag kollade med zoo affären igår, och han menade att de passde bra ihop, både när det gäller temprament och temperatur...:0|
        Kanske lika bra att du lär dig med detsamma....Om du vill ha bra information om fiskarna du tänker köpa skall du inte fråga i butiken. Svenska handlare har otroligt dåliga kunskaper om vad de säljer, eller så bara skiter dom i det för att sälja, vad vet jag? En bra källa till information om de olika arterna finns här på zoopets artregister, de flesta vanliga arterna är gratis att titta på, de andra krävs goldmelemskap som kostar pengar.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Pepsikatten
          • July 2005
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av sar@
          Eftersom det var kampfisk jag skulle ha från början så hade jag siktat in mig på runt 26 grader, jag kollade med zoo affären igår, och han menade att de passde bra ihop, både när det gäller temprament och temperatur...:0|
          Jag har hört att kampfisk och slöjstjärt INTE passar ihop eftersom kampfiskhanen kan känna sig hotad av slöjstjärtens stora fina fenor och då bli putt...
          Inget jag sett eller provat själv dock...

          Kommentar

          Arbetssätt...