Hjälp!!!! akut .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pantera24
    • March 2005
    • 4

    Hjälp!!!! akut .

    Hej !

    Kan någon tala om hur jag kan filtrera bort kopparhalten i mitt vatten ???

    Mina diskus o scalarer mår inte bra , flåsar som om de simmat jorden runt .

    Fick tips om att mitt vatten innehåller för hög kopparhalt (gamla ledningar)

    Så nu vill jag veta hur jag får bort kopparn ur kranvattnet innan jag byter igen .


    tack på förhand //Kjell
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    aquatan aquasafe eller liknande vattenberedningsmedel.
    tar inte bort kopparn men binder upp den.

    edit:
    gamla ledningar släpper mindre koppar än nya.
    har ledningar från 77 om inte äldre och har räkor som är mycket koppar känsliga utan problem.

    så i mina öron låter det som annat problem.

    syresätts vattnet `?
    co2 göder du och isåfall kollat så det inte är för mycket ?
    nitrit ?
    ammonium/ammoniak ?

    edit2:
    å andra sidan om du låter vattnet rinna 5-10 minuter innan du gör vattenbyte så får du färskt vatten och inte vatten som stått i rören.
    Senast redigerad av Raven; 19 October 2005, 02:19.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • pantera24
      • March 2005
      • 4

      #3
      Har kört med aquasafe , ledningarna är sedan -54 , bra syresättning, alla prover är ok ,ingen gödning .
      Har fått detta tips av en som har varit med om detta problem , men han kunde inte tala om hur jag skulle göra med mitt vatten , utan bara att jag skulle hämta vatten hos en annan akvarist/djuraffär , har ringt runt till olika vattenexperter ,men dom kan bara föreslå olika filter för 12-18000 kr.( kan bära många dunkar för dom pengarna).

      //Kjell

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        borde det inte funka att få bort koppar eller vad det nu kan vara i vattnet med ett osmos filter?
        tex det här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=300&page=1
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          kan göra Fredde_ men samtidigt tas en massa salter å mineraler också bort så i vilket fall är inte vattnet lämpligt till fiskar efter vad jag läst.
          en del löser det genom att blanda osmos vatten med kranvatten.
          ska tydligen finnas medel att ha i som gör osmosvattnet fiskvänligt genom att tillföra salter och mineraler.

          fritt fram å rätta eventuella fel
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            aktivt kol?
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tar det verkligen koppar då ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Problem med koppar i vattnet kan man få i lite olika fall.

                Dels om man har egen brunn med hög halt av koppar redan i grundvattnet. Människokroppen har normalt skyddsmekanismer som gör att man inte tar upp så mycket koppar när man dricker, men spädbarn kan få diarée. Men det brukar ge grönfärgningar i t.ex. handfatet.

                Dels om man har mjukt och surt vatten direkt ur kranen. Sådant vatten löser långsamt upp koppar. Men sådant vatten brukar inte vattenverken leverera, de justerar upp pH just för att inte rören skall frätas sönder och koppar lösas ut. Har du egen brunn är det vanligt däremot.

                Om inte det inte är något av dessa alternativ skulle jag gissa att det är något annat än koppar som är problemet. För att vara säker kan du lämna in ett vattenprov, kostar ungefär 1000 kr.

                Om det är dina ledningar som ger ifrån sig koppar kommer nästan allt från varmvattenberedaren. Använd bara kallvatten vid vattenbyten eller byt beredare till en emaljerad (eller rostfri).

                Eftersom jag faktiskt haft problem med koppar kan jag berätta att malajsiska sandsnäckor är extremt känsliga och vissa växter slutar växa och dör. På fiskarna märktes inte mycket mer än något sämre färg och eventullt ökad förekomst av krokig ryggrad hos yngel. När jag gick över till bara kallvatten försvann problemen och sedan jag bytt till emaljerad varmvattenberade går det bra att använda ljummet vatten igen (trots kopparrör, mycket mjukt vatten och pH 6,6 från egen brunn).

                Kommentar

                • pantera24
                  • March 2005
                  • 4

                  #9
                  Jag tackar för alla tips jag fått , ska nu prova med ett nytt akvarium med kallt vatten som doppvärmarna får jobba upp . Funkar dom i det så får jag gå vidare med detta .

                  //Kjell.

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Det går bra att byta 1/4 av vattnet och fylla på med iskallt. Om det är varmvattnet som är problemet är det svåraste att man aldrig kan göra riktigt stora vattenbyten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...