Osmos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    Osmos?

    Vet inte om jag är på rätt ställe nu: Vad är osmos? Det dyker upp i alla möjliga trådar men jag fattar inte vad som menas trots flera försök att söka på det. Är jag ovanligt trög??? Kan någon vänlig själ bringa lite klarhet så jag kan sova på nätterna, tack!
    Min zoon
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om jag fattat de hela rätt så omvandlar man hårt vatten till mjukt vatten med lägre ph.
    kortfattat tar bort salter och mineraler men det gör samtidigt vattnet icke fiskvänligt och har läst att en del blandar ut osmos-vatten med kranvatten för att få et bra vatten i slutet.


    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • aquasafe
      • February 2005
      • 138

      #3
      En omvänd osmos är enkelt förklarat ett slags filter som du vid behov lätt kopplar till vattenkranen.
      Kranvattnet passerar sedan ett membran som endast släpper igenom rent vatten. Membranet släpper alltså inte igenom klor, fosfater och andra ämnen som finns i vattnet. En del hävdar att osmosen är så effektiv så att den renar vattnet till 99,9%.

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ok, tack för svaren!
        Min zoon

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Om man vill så kan man säga att vattnet som kommer ur filtret är rent regnvatten utan luftföroreningar.
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          Arbetssätt...