Behöver hjälp med omstart !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jochen73
    • September 2005
    • 132

    Behöver hjälp med omstart !

    Vi har ett litet 54-literskar som senaste veckor orsakat mest problem, därför har vi bestämt oss för att göra en omstart.

    Alla vattenvärden är perfekta (har gjort både dropptester samt kollat det hos akvarieaffären). Vi har även medicinerat fiskarna mot parasiter, men trots detta har tre fiskar dött på lika många dagar...

    Hur gör man en ordentlig omstart. I akvarieaffären säger dem att vi ska tömma allt och rengöra i kokande vatten och ha fiskarna i en hink i två dygn tillsammans med doppvärmaren, pumpen & växterna.

    Vi har 7 neontetror, 2 Kerritetra, 1 Guppy & 2 Praktbotier.

    Ska vi spara nåt vatten ? Ska vi ta av det gamla vattnet till hinken ?

    Vad bör vi mer tänka på ? Är en omstart det bästa....?

    Snälla hjälp !
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Varför omstartar ni burken? De berättar vädigt mycket om på vilken front ni behöver mest hjälp.
    Hur beter fiskarna sig i burken, har ni haft några symptom på dom fiskarna som dött?
    Finns de nån chans att de e en kemisk förgiftning, ny silicon nån ny dekor?
    Jag brukar vara väldigt mycke emot omstart då de oftast orsakar mer problem än de löser.
    Sen om butiken med god min sålt er botiorna så skulle jag vara lite tveksam till deras övriga råd.

    Kommentar

    • Jochen73
      • September 2005
      • 132

      #3
      Botierna ska snart till ett större akvarium.

      Jag vill nog helst vänta,men i affären tyckte dem att en omstart var att föredra...

      Symtomen har varit trötta och tappat lite färg.

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Om det är den lokala djuraffärn LITA INTE PÅ DOM! Dom är oftast oseriösa och vet inte så mycket om ämnet.
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Va matar du med? Vad är dina "perfekta vattenvärden"? Ge oss lite info!
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            Ursprungligen postat av gladhertha
            Om det är den lokala djuraffärn LITA INTE PÅ DOM! Dom är oftast oseriösa och vet inte så mycket om ämnet.
            Vad jag kan se så står det inte något om vilken affär det är..
            Måste den vara oseriös bara för att den är lokal och ligger i närheten?
            Visst, en omstart är väl kanske inte att rekommendera sådär hur som helst men på dig så låter det som att alla lokala djuraffärer skulle vara dåliga.

            Om jag skulle vara granne med akvarielagret, som för övrigt är en mycket trevlig affär, så skulle ju dom vara min lokala djuraffär. Det tycker inte jag borde göra dom oseriösa.
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #7
              Det står oftast! Men djuraffärer har ingen specifik utbildning av akvarier. Jag har så dåliga *riktigt dåliga* erfarenheter av vår lokala djuraffär så jag litar aldrig på nån djuraffär. Bara på akvarieaffärer (akvarielagret), dom är seriösa. Eller zoopetfolket! Och om de säljer praktbotior till ett 54l är det oseriöst.
              Akvarielagret är ingen djuraffär. Att dom i djuraffären vet allt om både sköldpaddor, kaniner, hamstrar och guramis är NÄSTAN en omöjlighet. Dom säger t.o.m hur man ska koppa in, men fel, i vår djuraffär.
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • Fredde_
                • December 2004
                • 253

                #8
                Var inte menat som något påhopp mot dig men jag tyckte det var lite fel att kasta skit på nästan alla djuraffärer bara för att du haft dåliga erfarenheter
                530 liter grönsaker

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Kastar inte skit på andra djuraffärer. Bara delar med mina erfarenheter, vilket är meningen i de här forumet.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Jochen73
                    • September 2005
                    • 132

                    #10
                    Hehehe kul att man skapar debatt. Angående "min" akvarieaffär , så har jag fullt förtroende för dem. Vi har tre affärer här i Växjö och jag tycker att denna är den bästa....

                    Angående Praktbotierna, så köpte vi dem för att få bort sniglar och därefter flytta dem till ett störra akvarium.

                    Mina vattenvärde är Nitrit=0 Ph 7,0 de andra kommer jag inte ihåg på rak arm amen dem var oxå bra. Har använt Dropptest.

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Okej. Men om du litar på din djuraffär är de helt upp till dig. Men här på Zoopet *enligt mig och NiXon, än så länge * tycker vi att du inte alls behöver starta om.
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Fredde_
                        • December 2004
                        • 253

                        #12
                        Jag tycker inte heller det vore så lämpligt med en omstart som jag skrev tidigare.

                        Brukar visserligen inte handla i dom lokala djuraffärerna så ofta, annat än i nödfall, oftast blir det akvarielagret även om det är en liten bit att åka.
                        Den erfarenheten jag har av dom lokala hittills har ändå varit rätt så bra
                        530 liter grönsaker

                        Kommentar

                        • Jochen73
                          • September 2005
                          • 132

                          #13
                          Ok Ni kanske har helt rätt. Jag avvaktar och ser lite...håller på attt starta upp ett 300-literskar, sen kanske problemen löser sig.

                          Tack för ert intresse och er hjälp, det är inte alltid så lätt när man är nybörjare. Samtidigt känner jag att man lär sig av sina misstag.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...