För högt pH?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Premiärakvaristen
    • August 2005
    • 49

    För högt pH?!

    Hejsan!
    Jag har mätt ph i 30 l akvariet, och det var mellan 7.5-8.0. Lite högt, va? Har några barber i akvariet, och jag borde väl sänka pH:t lite? Jag borde kanske också mäta kh om jag har förstått rätt? Tyvärr har jag inget sånt test, men ska till zooaffären i morgon och införskaffa det. Ska jag använda torv tror ni, eller nåt annat medel?
    Stoppar man bara torven i filtret? Akvariet har allt-i-ett, så filtret sitter uppe i taket på akvariet och vattnet förs genom en lång kanal där det finns flera "filtersvampar" och kanalen avslutas med ett litet hjul som snurrar runt med en svamp i. Ska jag lägga torven längs hela kanalen och i hjulet? Dum fråga, säkert, men ni får ursäkta, jag är ju nybörjare och har aldrig sänkt nåt pH-värde förut!
    Nybliven akvarieentusiast !
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    #2
    Jag önskar jag kunde svara, men jag är lite värre novis än vad du är tror jag. Fråga i zooaffären och hoppas att de vet vad du behöver göra.

    Kommentar

    • androxe
      • August 2005
      • 854

      #3
      det är ju inte farligt högt, men lite högt, lämpar sig bra till t.ex malawis. Om du gillar rötter så ska de tydligen sänka ph-värdet lite, medans engelskt grus höjer PH. Finns väl ph-sänkande medel att köpa oxå...

      Kommentar

      • Premiärakvaristen
        • August 2005
        • 49

        #4
        Jaha, jag har engelsk sjösten, kanske är det det som gör pH:t lite högt.
        Nybliven akvarieentusiast !

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nej, 7,5 - 8 är inte högt.
          Meckla inte med ditt pH, DÅ kan du döda din fisk. Ditt pH är bara fint.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Premiärakvaristen
            • August 2005
            • 49

            #6
            Jag trodde att barber ska ha cirka 6-7 i pH, därför känns det lite högt när det ligger 7.5-8.0. Det var vad jag har läst mig till. Men azur, du menar alltså att det inte gör nånting att det ligger lite högre? När blir det i så fall för högt, enligt dig?
            Nybliven akvarieentusiast !

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              dom flesta fiskar kan gå i lite högre/lägre ph än artbeskrivningen anger utan större problem.

              om du är mycket försiktig kan du ju prova att sänka men då karet är på 30L så blir det VÄLDIGT lätt fiskdöd speciellt om du har mjukt vatten.
              det sämsta gällande ph är att ha ett ph som är ostabilt då det är mest stressande för fisk.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ja, alla fiskar i hela världen kan gå i 7.5 - 8 utan att trivas sämre eller leva kortare än vid lägre pH. Med mycket stor sannolikhet kommer de faktiskt att leva längre än om du börjar mickla med vattenkemin. Kommunalt kranvatten i Sverige har som regel ett pH mellan 7.5 och 8.5, och funkar bara fint för all fisk. Gissa vilket vatten zooaffären använder sina akvarier.

                Enda gången du kan behöva få ner pH't från det du får ur kranen är om du skall ODLA svartvattensfisk, t.ex. neontetror.

                Just ja... "För högt", i betydelsen "påverkar fiskens välbefinnande" är 9.5. Så högt kommer du aldrig utan att stöka med vattenkemin. På samma sätt kommer man aldrig så lågt (under 6) att det skadar fisken heller, utan att stöka med vattenkemin. Använd kranvatten, och glöm att det finns nåt som heter pH för all framtid.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Premiärakvaristen
                  • August 2005
                  • 49

                  #9
                  Okej, tack så jättemycket för era svar! Då ska jag lugna mig. Vill ju att fiskarna ska må bra! Som nybörjare så tror man ju på allt man läser, och står det angivna gränsvärden så tar iaf jag dem på allvar. Tur att ni finns som kan hjälpa till!
                  Nybliven akvarieentusiast !

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    hmm.. Satt och sökte efter hur man sänker pH't när jag snubblade över denna tråd.
                    Har ett 540l kar under uppstart, tänkte ha bland annat 6 st Altum Scalar och 6 st "blue diamond" diskusar. De vill väl gärna ha ett lite mjukare vatten. Jag har pH 8 i kranen och även pH 8 i mina akvarium. Har en stor rot i mitt 540l, men hittils (1 vecka idag) har pH't inte sjunkit nånting. Tänkte mickla med att sänka pH't till ~6,5-7, men det kanske är onödigt då?
                    Kommer de även att leka när pH't är 8? Eller ska man med fördel sänka pH't om man vill få dem till att leka?
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av y0da
                      hmm.. Satt och sökte efter hur man sänker pH't när jag snubblade över denna tråd.
                      Har ett 540l kar under uppstart, tänkte ha bland annat 6 st Altum Scalar och 6 st "blue diamond" diskusar. De vill väl gärna ha ett lite mjukare vatten. Jag har pH 8 i kranen och även pH 8 i mina akvarium. Har en stor rot i mitt 540l, men hittils (1 vecka idag) har pH't inte sjunkit nånting. Tänkte mickla med att sänka pH't till ~6,5-7, men det kanske är onödigt då?
                      Kommer de även att leka när pH't är 8? Eller ska man med fördel sänka pH't om man vill få dem till att leka?
                      Jag kör med Waterlife's PH 6.5 buffer och är mycket nöjd. Eftersom det är en buffer riskerar man inte att sänka PH:t under 6.5. Man ett fint vatten med stabilt PH som ligger mellan 6.5 - 7.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Hmm.. låter ju bra iofs.. Vad ger du för det och hur mycket går det åt?
                        Har inte råd med några svindyra preparat.
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av y0da
                          Hmm.. låter ju bra iofs.. Vad ger du för det och hur mycket går det åt?
                          Har inte råd med några svindyra preparat.
                          Den kostar hundranånting om jag inte minns fel. Den är ganska dryg så det var länge sen jag köpte.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            Låter bra
                            Ska ta en titt på det nästa gång jag är nere på stan.. tack för tipset!
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av y0da
                              Låter bra
                              Ska ta en titt på det nästa gång jag är nere på stan.. tack för tipset!
                              Var så god
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...