För högt pH?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Premiärakvaristen
    • August 2005
    • 49

    För högt pH?!

    Hejsan!
    Jag har mätt ph i 30 l akvariet, och det var mellan 7.5-8.0. Lite högt, va? Har några barber i akvariet, och jag borde väl sänka pH:t lite? Jag borde kanske också mäta kh om jag har förstått rätt? Tyvärr har jag inget sånt test, men ska till zooaffären i morgon och införskaffa det. Ska jag använda torv tror ni, eller nåt annat medel?
    Stoppar man bara torven i filtret? Akvariet har allt-i-ett, så filtret sitter uppe i taket på akvariet och vattnet förs genom en lång kanal där det finns flera "filtersvampar" och kanalen avslutas med ett litet hjul som snurrar runt med en svamp i. Ska jag lägga torven längs hela kanalen och i hjulet? Dum fråga, säkert, men ni får ursäkta, jag är ju nybörjare och har aldrig sänkt nåt pH-värde förut!
    Nybliven akvarieentusiast !
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    #2
    Jag önskar jag kunde svara, men jag är lite värre novis än vad du är tror jag. Fråga i zooaffären och hoppas att de vet vad du behöver göra.

    Kommentar

    • androxe
      • August 2005
      • 854

      #3
      det är ju inte farligt högt, men lite högt, lämpar sig bra till t.ex malawis. Om du gillar rötter så ska de tydligen sänka ph-värdet lite, medans engelskt grus höjer PH. Finns väl ph-sänkande medel att köpa oxå...

      Kommentar

      • Premiärakvaristen
        • August 2005
        • 49

        #4
        Jaha, jag har engelsk sjösten, kanske är det det som gör pH:t lite högt.
        Nybliven akvarieentusiast !

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nej, 7,5 - 8 är inte högt.
          Meckla inte med ditt pH, DÅ kan du döda din fisk. Ditt pH är bara fint.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar