Sera Toxivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Sera Toxivec

    Hej ! Har Nitrit & bommerangeffekts problem.
    i fredags gjorde jag mitt första test och provet visade att jag hade nitrit inte mycket men jag bytte då vatten och slamsög botten på skit och mat rester.
    har sedan dess hällt i Sera Nitrivec. Gjort slut på en liten flaska sedan i lördags.
    Eftersom en zebra fisk till dog i dag var jag på djuraffären och gjorde ett andra test, Det var värre än det första mörkt orange på prov skalan. Köpte då en flaska Toxivec. Enligt instruktionen är det inget man kan hälla i varje dag utan bara vid vattenbyte har hällt i en dos som ska räcka till ett 93 liters akvarium.
    Har någon av er erfarenhet av detta medel? Ska göra nästa vatten test på fredag. Vill inte att mina andra firrar ska gå samma väg till mötes som 3 av mina zebrafiskar gjort. tacksam för snabba svar
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Köp en nitrittest så du kan hålla koll på ditt vatten.
    Vanligaste sättet att minska nitriten är att späda ut ammoniumen genom täta vattenbyten, ingen ammonium ingen nitrit.
    En ammoniumtest är inte fel att ha vid nystart, särskilt viktigt vid pH över 7,5 då fiskarna kan skadas eller dö av ammoniakförgiftning.
    Troligen är ditt filter för litet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #3
      Ursprungligen postat av bobbyfuller
      Hej ! Har Nitrit & bommerangeffekts problem.
      i fredags gjorde jag mitt första test och provet visade att jag hade nitrit inte mycket men jag bytte då vatten och slamsög botten på skit och mat rester.
      har sedan dess hällt i Sera Nitrivec. Gjort slut på en liten flaska sedan i lördags.
      Eftersom en zebra fisk till dog i dag var jag på djuraffären och gjorde ett andra test, Det var värre än det första mörkt orange på prov skalan. Köpte då en flaska Toxivec. Enligt instruktionen är det inget man kan hälla i varje dag utan bara vid vattenbyte har hällt i en dos som ska räcka till ett 93 liters akvarium.
      Har någon av er erfarenhet av detta medel? Ska göra nästa vatten test på fredag. Vill inte att mina andra firrar ska gå samma väg till mötes som 3 av mina zebrafiskar gjort. tacksam för snabba svar
      /bobbyfuller
      Jag har mycket god erfarenhet av toxivec just i ditt läge - när förgiftningen är akut. Den plockade ner nitriten direkt (det uppnådde jag inte med vattenbyte) utan att ta bort eller slå ut bakterierna så kunde de fortsätta att växa till i sin egen takt (mitt filter hade stannat).
      När den akuta ssituationen är åtgärdad så bör du försöka reda ut hur den uppstod - kanske för litet filter som kramfors säger - och rätta till det. Lycka till!

      Kommentar

      • bobbyfuller
        • October 2005
        • 538

        #4
        Felet är nog att jag varit för ivrig och inte lät akvariet stå utan fisk så länge som man egentligen ska göra
        /b
        Ursprungligen postat av me_trixie
        Ursprungligen postat av bobbyfuller
        Hej ! Har Nitrit & bommerangeffekts problem.
        i fredags gjorde jag mitt första test och provet visade att jag hade nitrit inte mycket men jag bytte då vatten och slamsög botten på skit och mat rester.
        har sedan dess hällt i Sera Nitrivec. Gjort slut på en liten flaska sedan i lördags.
        Eftersom en zebra fisk till dog i dag var jag på djuraffären och gjorde ett andra test, Det var värre än det första mörkt orange på prov skalan. Köpte då en flaska Toxivec. Enligt instruktionen är det inget man kan hälla i varje dag utan bara vid vattenbyte har hällt i en dos som ska räcka till ett 93 liters akvarium.
        Har någon av er erfarenhet av detta medel? Ska göra nästa vatten test på fredag. Vill inte att mina andra firrar ska gå samma väg till mötes som 3 av mina zebrafiskar gjort. tacksam för snabba svar
        /bobbyfuller
        Jag har mycket god erfarenhet av toxivec just i ditt läge - när förgiftningen är akut. Den plockade ner nitriten direkt (det uppnådde jag inte med vattenbyte) utan att ta bort eller slå ut bakterierna så kunde de fortsätta att växa till i sin egen takt (mitt filter hade stannat).
        När den akuta ssituationen är åtgärdad så bör du försöka reda ut hur den uppstod - kanske för litet filter som kramfors säger - och rätta till det. Lycka till!
        **Juwel Trigon 190L**
        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

        Kommentar

        • bobbyfuller
          • October 2005
          • 538

          #5
          fuval 2

          Har ett fuval 2 filter det ska väl klara av ett 93 liters akvarium?
          /bobbyfuller
          **Juwel Trigon 190L**
          If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
          If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av bobbyfuller
            Har ett fuval 2 filter det ska väl klara av ett 93 liters akvarium?
            /bobbyfuller
            Beror på mängden foder, antal/storlek på fiskarna.
            Jag tycker att de flesta filter har för lite filtermaterial.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Ursprungligen postat av bobbyfuller
              Har ett fuval 2 filter det ska väl klara av ett 93 liters akvarium?
              /bobbyfuller
              Beror väl på hur mycket fisk du har antar jag och vad de äter. Jag har ett sånt till 60 liter och tycker det är för liten filtervolym i det - sätter igen alldeles för fort.

              Kommentar

              • bobbyfuller
                • October 2005
                • 538

                #8
                hej igen

                nu har jag varit & köpt ett eget No2 test. den visar nu en timme efter att jag doserade toxivec <0.3mg/l och innan 0.8mg/l så visst har toxivec hjälpt.
                antar att det bara är att vänta & se eftersom jag bytte så mycket vatten och gjorde rent filtret som för övrigt var ganska rent i lördags så hjälper det väl inte med vattenbyte, har ju haft i en flaska nitrovec oxå så man får väl hoppas att de goda bakterierna frodas. vad har jag för alternativ om det inte blivit bättre om 2 dagar? evakuering och total rengöring eller vad?
                /bobbyfuller
                **Juwel Trigon 190L**
                If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  jag läsar med fasa att du bytar vatten och rengör filter på samma gång ,ytterst olämpligt.då tar du bort alla bakterier som fins,så det är som en omstart

                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • bobbyfuller
                    • October 2005
                    • 538

                    #10
                    lätt att va efterklok

                    Tyvärr så hjälper det inte mycket att vara efterklok
                    svaren på detta forum är som du själv kanske märkt väldigt olika
                    en del säger byt filtret en del andra vattenbyte.
                    Att jag gjorde rent det som jag gjorde beror på att
                    att jag antagligen matat dom för mycket och att jag ville få bort
                    bajs & matrester som ruttnar efter som det är= Nitrit bildning.
                    Och att jag i all min hast glömde bort att lägga under en frigolit platta
                    när jag en gång startade akvariumet efter som det inte stod 100% plant.
                    så jag var tvungen att tappa mycket vatten för att orka lyfta det.
                    Har haft i ntrivec och toxivec inte samtidigt men har haft i det.
                    matförbud gäller till på lördag alltså totalt 8 dagar utan mat.
                    nu vill inte jag hålla på längre för fiskarna får väl snart en hjärtattack utav att jag grejar hela tiden, nu får det stå och mogna det är det enda som kan hjälpa

                    Ursprungligen postat av janne dansk
                    jag läsar med fasa att du bytar vatten och rengör filter på samma gång ,ytterst olämpligt.då tar du bort alla bakterier som fins,så det är som en omstart

                    mvh janne
                    **Juwel Trigon 190L**
                    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #11
                      ok,sånt är livet,hoppas bara att nogon har lärt sig noget

                      mvh janne
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • tetra 1
                        • July 2005
                        • 1225

                        #12
                        häll lite Nitrivec i filtret.

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #13
                          Ta det lugnt jag har som sagt haft såna problem och toxivecen var vad som behövdes. Om du tvättade ett nästan nystartat filter spelade inte så stor roll särskilt om du inte kokte filterbitarna och vattnet kan heller inte ha varit så bakterierikt. Nu har du fått bort nitriten, tillsatt nitrivec så att du boostar bakterietillväxten, inte gett fiskarna mat - allt det är ju helt rätt det kan bara gå på rätt håll. Trist med fiskarna som strök med men bra att några överlevde iaf. Låte det nu vara ett tag så ordnar det sig säkert!

                          Kommentar

                          • Drakulla
                            • July 2004
                            • 403

                            #14
                            Ursprungligen postat av bobbyfuller
                            Har ett fuval 2 filter det ska väl klara av ett 93 liters akvarium?
                            /bobbyfuller
                            Det är på gränsen. jag fick byta mitt Fluval 2 mot Fluval 3, det blev bättre. Inte lika slammigt vid rengöringen av filtret.
                            mvh Drakulla

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15


                              fluval 2+ 45-90l så det är i underkant.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...