Nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mylja
    • September 2005
    • 36

    Nitrit?

    Hej,

    Har gjord en nitrit test i min 250l kar och det visade sig vara 0,4, och i min andra 30 l kar 0,025. I min stora kar har jag 5 scalare, rosentetror, guppy, och kilfläcks. i min 30l har jag lilla munruvaren. Vad ska jag göra nu? Jag kan ju inte sätta mina 5 scalare i 30l. Ska jag göra vattenbyte nu, eller ska jag vänta och se tills imorgon. Jag har gjort 100% bytte för 10 dagar sedan. Jag är väldigt rädd om mina scalare. Snälla hjälp!!! Tackar

    Mvh
    Nata
    250 l
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan ju göra ett mindre vattenbyte 30-50%
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • mylja
      • September 2005
      • 36

      #3
      Blir det inte bättre om jag sätter en filter till?
      250 l

      Kommentar

      • platy5
        • May 2005
        • 1087

        #4
        Gjorde du 100% vatten byte ? Det var juu inte så smart . Ett till filter hjäper nog inte om det inte har varit i moget vatten minst en månad , så det går inte med ett nytt . 0.4 är inte så mkt . Vilket test använder du ?
        __________________________________________
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

        Kommentar

        • mylja
          • September 2005
          • 36

          #5
          JBL Nitrit dropptest

          Ja, jag har såld mina malawi och börjat med vanliga fiskar därför rensade jag hella akvarium och gjorde 100% byte. Vad kan jag göra nu då? Jag har läst att om jag gör vattebyte då blir det som bomerang.

          Ursprungligen postat av platy5
          Gjorde du 100% vatten byte ? Det var juu inte så smart . Ett till filter hjäper nog inte om det inte har varit i moget vatten minst en månad , så det går inte med ett nytt . 0.4 är inte så mkt . Vilket test använder du ?
          250 l

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Ja det blir det , har själv haft stora nitrit problem men min smester löste det inga vatten byten på 3veckor och matning 2ag , det gjorde att nitrtfriktions bakterinrena han och föröka sig och bryta ner . Nitreivec eller toxivec skulle nog funka . Mata inte heller .
            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • mylja
              • September 2005
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av platy5
              Ja det blir det , har själv haft stora nitrit problem men min smester löste det inga vatten byten på 3veckor och matning 2ag , det gjorde att nitrtfriktions bakterinrena han och föröka sig och bryta ner . Nitreivec eller toxivec skulle nog funka . Mata inte heller .
              Alltså ska jag inte mata de idag? De är redan hungriga, de bara väntar på mat.
              Men tror du att de klarar sig med 0,4. Ska jag testa en gång till idag?
              250 l

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Jag hade 1.0 dom klarade det. Men förösk och inte mata dom på minst 4dagar. Jag matar mina när jag känner för det kanske 4gnger i vecka högst yngel matar jag 4gnger per dag. Men 0,4 är inte mkt . Kolla imorgon och låt bakterienra växa.
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • platy5
                  • May 2005
                  • 1087

                  #9
                  Har du mätt nitriten idag ?
                  __________________________________________
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                  Kommentar

                  • mylja
                    • September 2005
                    • 36

                    #10
                    Ursprungligen postat av platy5
                    Har du mätt nitriten idag ?
                    Ja, imorse var det 0,2 för 2 timmar sedan 0,3 vad kan det bero på?

                    P.S. Tack för hjälpen.
                    250 l

                    Kommentar

                    • platy5
                      • May 2005
                      • 1087

                      #11
                      Fiskarna kanske blev aktiva och började leta mat och började skita kanske. Men har du nått som på skyndar nitrfrirkitons bakterienrna at utvecklas ?
                      __________________________________________
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                      Kommentar

                      • mylja
                        • September 2005
                        • 36

                        #12
                        Vad kan det vara då? Vad kan påskynda de? Ja märkte att mina ancistrusarna blev mycket aktiva. Kommer det att vara så här upp och ner? Eller kommer det att stabiliseras nån gång?
                        250 l

                        Kommentar

                        • platy5
                          • May 2005
                          • 1087

                          #13
                          Ja det är klart , mina var också sånna men det krävs tid och tålamod. Stabilsera sig kommer det att göra när nitrfrktions bakterirna brytit ner nitriten. Men du kan köpa sera nitrivec på skyndar utveklingn av bakterier , eller så köper du sera tocivec tar bort alla fögiftningar.
                          __________________________________________
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                          Kommentar

                          • bobbyfuller
                            • October 2005
                            • 538

                            #14
                            Hej

                            Har oxå nitrit problem, Som tur är har killen i zoo affären 35 års erfarenhet, fick detta råd. byt 30% av vattnet 3 dagar i sträck rengör filtret vid första bytet
                            mata ej fiskarna på 1 vecka gör ett test på vattnet 4:e dagen om det ej är bättre använd ett preparat såsom sera nitrivec.
                            **Juwel Trigon 190L**
                            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                            Kommentar

                            • swetrot
                              • April 2003
                              • 966

                              #15
                              Nitrit skall man alltid eftersträva att få ned till noll. I ett fungerande akvarium är halterna noll, är i det närmaste noll.

                              Nitrit uppstår om det inte finns tillräckligt med nitrifikationsbakterier i förhållande till den nitrit som bildas. De bakterierna finns mest i filtret, men också i gruset. Därför skall man vara mycket rädd om dessa när man rengör akvariet och filtret. Nystartade akvarier är mycket känsliga.

                              Nitrit bildas främst av fiskarnas avföring och matrester som faller ned på botten och ruttnar. Därför skall man också vara mycket noga med att inte mata för mycket. I Sverige dör många fler akvariefiskar av att deras ägare matar för mycket, än vad det är som dör av att de får för lite mat. I naturen är det inget konstigt med att det inte finns mat under några dagar, därför klarar fisken det i akvariet också.

                              Steg nummer ett när man har nitrit är ett snabbt vattenbyte. Har man 0,4 nitrit och byter hälften av vattnet snabbt, så får man sedan 0,2. Om det inte bildas mer nitrit, och man efter 6 timmar byter 50% igen, så har man då 0,1. Tyvärr brukar det bildas mer nitrit eftersom de nyttiga bakterier som skall ta hand om detta förökar sig mycket långsamt. (Långsamt i förhållande till hur fort en fisk kan bli sjuk av Nitrit). Gör man ingenting är 0,4 snart uppe på 1 eller 2, och då brukar dina fiskar simma runt och klia sig, sedan blir de ganska stilla, de tappar färg och deras fenor klibbar samman. Sedan dör de.

                              Det finns ett medel som heter Sera Nitrivec. Det är akvaristens bäste vän, och om man skall ha något medel i akvariet så är det just detta. På några timmar byggs bakteriestammen upp, nitriten sjunker till noll, och så länge man är rädd om filter, gör lagoma och regelbundna vattenbyten och inte tappar hela burkar med mat i karet så brukar det vara så i resten av akvariets livstid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...