Vitt "skit" på ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    Vitt "skit" på ytan?

    Jag har fått nåt som jag aldrig sett förrut, nåt vitt "skit" som flyter runt på ytan, det ser ut som söndersmulat(1-3mm stora bitar) vitt papper, vad kan det vara? Det är ingenting nere i vattnet utan bara på ytan. Fiskarna mår bra och det luktar inget konstigt. Det enda som finns i för tillfället är rådasand som bottenmaterial och en rot, kan det vara roten som spökar?
    //Fredrich
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Troligen en (väldigt stor) ansamling av äggviteämnen från maten, det är i alla fall den vanligaste orsaken, dock brukar folk se det långt innan det blir så mycket, du kan prova att håva upp det värsta med en mycket finmaskig håv, eller flergångs kaffe filter (löjligt gitande, håva en gång, spring o skölj ur, och upprepa) och avsluta med att försöka suga upp det sista med tidningspapper (Du kan givetvis försöka med tidningspapper redan från början, ett tips är dagstidningar, och reklam, av icke glansig typ)

    Om hinnan/skiktet byggs upp fort, altså riktigt fort, och inte "efter en dag ser ytan pljig ut igen" kan det vara dåligt tvättad grus som är boven, men det brukar vara övermatning som är boven.

    Hoppas det gör nån nytta, det kan vara nånting annat, men det här är vanligast.
    B!

    Kommentar

    • fc25
      • September 2003
      • 330

      #3
      Ja maten var det första jag tänkte på men helt plötsligt så dök "skiten" bara upp men vad jag vet så matar jag inte mer nu än vad jag brukar. Jag tog upp det med papper och matar ännu mindre nu så får vi se om det blir bättre.
      Tack!
      //Fredrich

      Kommentar

      Arbetssätt...