Går det att vänta ut nitriten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BeachMagnus
    • August 2005
    • 49

    Går det att vänta ut nitriten?

    Har ett nystartat yngelakvarie på ca 30 liter som är helt utan växter, endast engelsk sjösten och en kalksten. I finns en eheim mini pump och doppvärmare dock ingen belysning. Startade upp med att ta vatten från 112l som aldrig haft nitrit samt är helt kristallklart, filtret där i är proppfullt med snälla söta bakterier. Flyttade över mina 20 guppyyngel och allt var frid och fröjd, dagen efter testade jag för nitrit och hade 0,1 om jag inte minns fel, flyttade tillbaka ynglerna som än inte hade fått flytta helt ur kassen. Gjorde av med 50% och tog från 112l igen. Men nitriten spika totalt igår då testet var knallrött.

    Frågan lyder som så, kan man vänta ut nitriten?
    112l rent kaos
    24l tillväxt
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Ta lite sand ifrån ditt "fungerande" akvarium och lägg i ditt yngelakvarie, eller ta och krama ur lite gojja ifrån ditt gamla filter i ditt yngelakvarium så skall du nog få några nya nitrifikations bakterier i ditt kar.

    Känner du inte för ngt av de ovanstående tipsen köp nitrivec eller denitrol och tillsätt i ditt yngel kar.

    Nitriten försvinner efterhand som nitrifikationsbakterierna ökar. För att de skall öka krävs det att det är nitrit att ta ifrån, alltså ha gärna ngn fisk som kan "skita" ner i akvariet.

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Låt det de filtrret som ska jobba i yngel akavriumet . Låt det jobba i ditt 112l i en vecka eller mer . Så det också får de bakterier , sen så ska du ta lite sand från ditt 112l till yngel akavriumet eftersom det inne håller nitrfriktions bakterirena.
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      Arbetssätt...