Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    Nitrivec

    Har ett omstartat akvarium med nitrit i. Behandlar med Nitrivec och undrar: gör nitrivec utslag på nitrittesten? Har Tetra dropptest och tycker inte att nitrithalten minskar. Innan jag fick tag i Nitrivec bytte jag vatten 3-4 ggr dagligen för att hålla ner nitrithalten, men det kanske jag inte behöver göra nu när jag har Nitrivec i????
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    #2
    har du fiskar i akvariet?

    Kommentar

    • PeterFag
      • August 2005
      • 200

      #3
      Nitrivec är inte en kemikalie som tar bort nitrit.

      Nitrivec är den bakteriestam du behöver som skall ta bort nitrit. (flytande bakterier på flaska så att säga ) Så nitrit sjunker inte omedelbart. Först vattenbyte, sedan nitrivec.

      Du borde få utslag på nitrit testet, kanske dagen efter eller så.
      Det kan ta några dagar för att komma ner i acceptabel nivå.

      Produkten Toxivec tar omedelbart ner giftnivåerna, men skall ses mer som en engångsgrej när det är akut. Du skall klara dig bra med vattenbyte och fylla på med Nitrivec.

      Spruta gärna in Nitrivec direkt i filtermassan också.

      Kommentar

      • haggan
        • October 2004
        • 246

        #4
        vattenbyte

        Tack för svar, ja jag har fiskar i.
        Vad jag undrade var om jag ska låta nitrivecet få några dagar på sig att verka eller om jag kan byta vatten och slänga i nytt nitrivec varje dag????
        Fortfarande en dum nybörjare
        http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

        Kommentar

        • PeterFag
          • August 2005
          • 200

          #5
          Byt en gång om dagen och fyll nitrivec.

          Jag har för mig att tillverkaren rekomenderar i sin bruksanvisning något liknande.
          Börja med att byta kanske 50% av vattnet. Fyll på med en rejäl dos.
          Följande dagarna, byt 20-30% och fyll nitrivec varje dag tills nivån på nitrit sjunkit tillbaks.
          Fortsätt sedan några dagar till, även om vattentestet visar ok värden på nitrit.

          Om nitrit är mycket mycket krafig, kanske du skall överväga att byta 2ggr/dag de första två dagarna. Men jag tror egentligen att det skall räcka med 1ggr/dag. För många vattenbyten så späder man bort bakterierna också, och vitsen var ju att bygga upp dem med nitrivec.

          Sedan skall det förhoppningsvis rulla.

          Det var så jag gjorde i mitt 63L när jag fick nitrit topp i tredje veckan, p.g.a för många fiskar och för mycket matning + en död neontetra bland växterna som jag inte såg och som låg och ruttnade.
          Senast redigerad av PeterFag; 28 September 2005, 11:57.

          Kommentar

          • haggan
            • October 2004
            • 246

            #6
            Ett stort tack för det klara svaret!
            Fortfarande en dum nybörjare
            http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

            Kommentar

            Arbetssätt...