basal gödning/CO2 för "fiskakvarium"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wonko
    • September 2005
    • 20

    basal gödning/CO2 för "fiskakvarium"

    Jag har precis startat upp ett 540L akvarium som skall pryda mitt sovrum/vardagsrum (bor i etta). Jag tycker om att ha en lummigt grönt akvarium där växterna växer och trivs. Men fiskarna är centralgestalterna i mitt akvarium.
    Min undran är vilken nivå och typ av gödning och eventuell CO2 som behövs för att man skall hålla växterna gröna och fina och undvika gulnande växter som man hela tiden måste ersätta. Finns det nån slags grundnivå på de olika gödningsämnena som man skall hålla?

    Jag har läst så ögonen blöder här i forumet om PMDD och CO2 men de flesta trådarna tycks vara för växtakvariefantaster. Mitt mål är inte att mina växter skall växa 10cm om dagen eller ens i veckan. Jag vill bara ha gröna fina växter som skjuter skott och förökar sig utan att förfalla.

    Till mitt akvarium på 540L har jag en 4-rörs lysrörsramp med två aqua-glo rör och två grolux rör (inser att grolux rören kanske var ett misstag för ett akvarium med 60cm höjd, köper aquarellerör nästa gång) och jag kör utan täckglas. Filtret är en Eheim 2217. Jag kommer troligen att ha ca 25-30 fiskar när alla fiskar flyttat in.

    Om det redan finns bra trådar för gödning av "fiskakvarier" så är jag tacksam för länkarna.
  • Tangoman
    • March 2005
    • 177

    #2
    Satsa på växter som växer långsamt och kan ta CO2 från bikarbonaterna i vattnet, typ anubias, javaormbunke, windelöv. Ha inte för stark belysning (ej mer än 0,5w/liter). Göd enligt www.pmdd.se. Ev kan du minska vattenbytet till 30%/vecka med samma gödning.

    En länk: PMDD utan CO2
    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
    www.akvariefiskar.se

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kör pmdd utan co2.

      gjorde det med allt från långsamma till snabbväxande funkade fint men växte väldigt långsamt.
      när ja ersatte dom mest snabbväxande med mer långsamväxande tog resten lite mer fart.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Mm, lite enklare växter som Tangoman rekommenderar brukar funka fint. Lite gödning behöver växterna om de ska trivas, så kör PMDD utan CO2. Behöver inte ens använda full dos, enligt min erfarenhet - ffa om du har rätt mycket fisk i karet och därmed matar en del.

        Vallisneria, Javaormbunke, Hygrophila, Hornsärv, Hydrilla/Elodea, Anubias, Cryptocoryne och Javamossa går att göra himla snygga kar med.

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • Tangoman
          • March 2005
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av Wonko
          Mitt mål är inte att mina växter skall växa 10cm om dagen eller ens i veckan.
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Vallisneria, Javaormbunke, Hygrophila, Hornsärv, Hydrilla/Elodea, Anubias, Cryptocoryne och Javamossa går att göra himla snygga kar med.
          Vallisneria, Hygrophila, Hornsärv, Hydrilla/Elodea växer kanske för snabbt för Wonkos smak, men kan vara bra att ha i början tills dom andra växterna tagit sig.
          PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
          www.akvariefiskar.se

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Javamossa går att göra himla snygga kar med.
            håller med.
            polarn har ett 540 kar där 25% ett tag va bara javamossa riktigt fint grön va den också å va skitkul å se när fiskarna fick mat.
            mer än hälften av maten åkte in i javamossan och guldbarberna simmade runt i mossan å jaga mat.

            själv har jag för tillfället mer eller mindre bara javamossa i ett ölglas med jordbotten och den växer fint däri så för mej känns den lätskött.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Wonko
              • September 2005
              • 20

              #7
              blandad kompott

              Tack för alla tips.

              Mycket riktigt kör jag nu när karet är nystartad hornsärv, vattenpest och en mindre vallisineria. Men jag har även fått tre små anubias och köpt till två svärdsplantor och en cryptocoryne. Men jag ska nog leta reda på lite olika långsammare växter och låta flytväxterna sprida sig så att det blir lagom mycket ljus för de långsamma växterna. Dessutom tror jag många av de sydamerikaner jag har och skall införskaffa trivs bättre med den skugga flytväxterna erbjuder.
              Javamossan tror jag blir bannlyst från det stora akvariet, inte för att den är ful, utan för att min erfarenhet är att de är svåra att bli av med och att de har en tendens att täcka all inredning som rötter och stenar.
              Det tar tid att fylla upp ett 540L low-tech akvarium med växter och fiskar när man inte har obegränsat med pengar

              Kommentar

              • Tangoman
                • March 2005
                • 177

                #8
                Att det tar tid att fylla upp med fiskar är nog bara bra så att dom nödvändiga bakterierna hinner bildas. Däremot är det bra om man får tillräckligt med växter så att dom kan konkurera ut algerna. Har man ont om pengar är det bra med riktigt snabbväxande växter. Min favorit är ceratopteris pteridioides som kan användas både planterad och som flytväxt. Växer otroligt snabbt men blir också rätt ful som äldre.
                PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                www.akvariefiskar.se

                Kommentar

                • Tangoman
                  • March 2005
                  • 177

                  #9
                  Btw, bra tänkt med flytväxter för att dämpa ljuset då dina fyra ljusrör kanske ger för mycket ljus om du vill att växterna ska växa långsamt. Flytväxterna kommer att växa fort men är ju lätta att rensa bort.
                  PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                  www.akvariefiskar.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...