snabb fråga angående vatten!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    snabb fråga angående vatten!!

    Är det farligt att ha ner vatten i akvariet som är 9-10 timmar gammalt, som kommer från ett annat akvarium? nyss köpt ett akvarium och det tog ett par timmar att åka hemåt och bli klar, så dom bra bakterierna i det vattnet har ju dött. men kan det vara bra för ph:ets skull att ha ner vattnet? tänkte liksom att vattnet från där jag köpte fiskarna är ju annorlunda än här.......
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det går inte att veta - var det gamla vatten av lite dålig kvalitet så är risken stor att pH har rasat.
    Sedan är också risken stor att stillstående vatten har försämrats - men om det stått i en bil större delen av tiden som varit i rörelse så har det ju skett en viss syresättning pga detta och då har det inte försämrats så mycket.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      hällde i mycket av vatten från kranen, sen lite som fiskarna var i och sedan av vattnet i baljan som jag hade tagit med. dom verkar må bra efter 15min där i, får hoppas dom mår bra även imorgon! hällde i lite nitrivec i filtret som jag har blivit rådd till att göra!

      det är en eheim pump (eller hur det nu stavas), det verkar inte vara så mycket styrka i den. går den skruva upp på nåt vis? satte pumpen precis bakom doppvärmaren, visst fungerar det? för den blåser ju ut över doppvärmaren så värmen sprider sig ju iaf........
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • PeterFag
        • August 2005
        • 200

        #4
        Om vattnet blev några timmar gammalt efter lite skumpande i bilen och lite stillastående medan du sätter igång allt, skall du inte oroa dig för.

        Det är trots allt bättre än att bara dumpa dem i helt nytt vatten från din kran.
        Tänk på att om det är skillnader mellan ditt vatten och det vatten de levde i, så blir skillnaden mindre med denna blandning.
        Jag tror inte heller de bra bakterierna har hunnit dött på de timmarna då de är beroende av syresättningen och jag tror inte syrenivån sjunkit så drastigt med reseskumpandet.

        Ehemin har jag inte så stor erfarenhet av, men de flesta filtren i den storleken brukar ha en justering för vattenflödet.
        OM du inte har en manual med till den så finns den på deras hemsida här http://www.eheim.com/faq_man.html

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          okej bra det, då lär det gå bra att ta med vatten när jag ska flytta om två månader. då blir det typ 15 timmars körning men det kommer ju hållas i rörelse hela tiden, som denna gången.

          ne jag fick ej med manual till något i akvariumet. men ska läsa lite på den sidan då. tråkigt det inte var fluval för den känner jag mig hemma på nu

          fiskarna verkar då må bra än, så det kanske blev bra endå med allt vatten hit och dit, men jag ska mäta vattnet idag med en sticka och se hur värdena ser ut där. är väl nu efter någon dag det kan bli något större fel.

          jag baddade filtret med lite nitrivec iaf, sedan hällde jag i på måfå lite skvättar i akvariumet. men känns som det gör föga! tycker dom borde färgsätta medlet för det känns som att man skvättar i vatten i ett kar med redan vatten. man märker inget! som när man medicinerar så ser man ju åtminstone hur allt flyter ut och sen blir hela karet grönt. är så mycket nitrivec som går åt också, det är den stora nackdelen med större akvarium =(
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • PeterFag
            • August 2005
            • 200

            #6
            Jo det är sant, dessa tillsatser kostar skjortan.

            Men vill man vara 100% säker så..

            När akvariet är inkört så slipper du nitrivec.

            Med såpass mycket nytt vatten och inblandat av gamla vattne + nitrivec så väntar jag mig inte att nitritnivån skall öka radikalt under första veckan.
            Bakterierna växar ganska snabbt när man tillsatt såpass mycket.

            Kommentar

            • trollet85
              • January 2005
              • 667

              #7
              grejt det..
              minns nu inte hur mycket gammalt vatten jag tog med, men det borde vart en 50 liter iaf...sen så fick fiskarna stå säkert en timma eller nästan två och vänjas in. jag hällde ett par gånger med vatten från mitt andra akvarium, sen började jag hälla i lite nytt vatten.

              det tråkiga är ju just det här med flytten jag ska göra snart. blir ju samma procedur då igen, typ när jag precis komit igång med det större akvariumet =\ men men, det är väl det man får ta när man fick ett bra pris istället på hela kittet.
              63L med salamandrar
              Mina älskade persers Viola och Velvet

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                #8
                Ursprungligen postat av trollet85
                jag baddade filtret med lite nitrivec iaf, sedan hällde jag i på måfå lite skvättar i akvariumet. men känns som det gör föga! tycker dom borde färgsätta medlet för det känns som att man skvättar i vatten i ett kar med redan vatten. man märker inget! som när man medicinerar så ser man ju åtminstone hur allt flyter ut och sen blir hela karet grönt. är så mycket nitrivec som går åt också, det är den stora nackdelen med större akvarium =(
                Vet inte om jag tycker det vore så snyggt med typ lila vatten faktiskt...

                Jag hade tre 25liters dunkar med gammalt vatten när jag fick mitt 400 liters kar. De stod två dygn och jag hade en luftpump som jag flyttade runt mellan dom, och det gick bra vad jag har märkt!
                Tips är väl att lukta på det, luktar det inte bra så skulle jag hälla ut det
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                Arbetssätt...