Blir så jävla sur. Kan nån hjälpa mig ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    Blir så jävla sur. Kan nån hjälpa mig ?

    jag har ingen nitrit i akvariumet och ändå så dör mina fiskar vissa sätter ihop sina fenor och flyter omkring bara vissa får vita prick .vad kan det bero på jag har 63l har runt 20-25st fiskar matar 2gånger per dag, ibland en gång. Byter vatten 3-7dagar . ? Snälla hjläp. !
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Hur varmt har du i vattnet?
    Vilket Ph-värde har du?
    Vilka fiskar har du?
    Vad matar du med?

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      det är 26g. i vattnet.
      ph är 7.0
      mest ungfödare,neontetor, ancrtrus mal, metallpansarmal.
      jag matar med serra vippan, vitakraft båda är fling foder . frusen artemia och räkmmix.
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Jag ser ingenting som är direkt "upprörande" och som skulle kunna vara en orsak till att fiskarna blir sjuka och dör.

        Men för att ändå försöka något:
        Låt bli att mata på ett par veckor. Ingenting alls! Om du matat dem två gånger om dagen en tid så klarar de av det.

        Byt vatten varannan dag, i alla fall 25%.

        Höj gärna temperaturen ett par grader till.

        Försök att inte ersätta fiskar som går bort med nya, det skulle inte alls skada om det blev 5-10 fiskar färre i ditt kar, även om 20-25st inte är någon katastrof.

        Om det efter tre veckor fortfarande är likadant, så kan vi nog utgå från att det är någon form av sjukdom, en parasit, som tar kål på dina fiskar. Jag hade likadant i mitt kar, och fick inte bukt med det förrän alla fiskar var döda och jag kokade all inredning för att starta om på nytt. Mediciner för en tusenlapp hjälpte för stunden, men fick inte grepp på det.

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Ungfödare och tetror vill oftast ha lite svagare temp. Du kanske har nitrat? Övergött av matningen. Prova mata 1gång varannan dag. Fiskarna dör inte av det och desto mindre skiter dom. Har du medicinerat nåt? Ibland när man gör det mot tex vita prick kan en och annan fisk stryka med, trots att de "såg" friska ut. Har du salt i akvariet?

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • platy5
            • May 2005
            • 1087

            #6
            Nej jag har inte salt in akvariumet (lägger i lite då och då ). Men nu så ska dom inte få mat på ett par dagar och så blir det No3 test från JBL snart.Men parasit är mycket möjligt hur bli av med den/dom ?
            Medicinerat har jag gjort mot vitaprick.

            __________________________________________
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Jag har aldrig haft parasiter. Så jag vet inte så mycket om detta. Salt hämmar uppkomsten av sjukdommar och en viss del nitrit. Fungerar ju med vanligt grovsalt utan jod om man inte vill köpa ektozonsalt på zoot. Mata mindre, det gör du rätt i!!
              Tyvärr kan medicineringen ha en dödlig utgång på de fiskar som är lite kännsligare som tex. guppys, neon/kardinal tetror.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Okej , dödlig utgång tror jag inte har haft mina neontatror nu över ett år och dom har alltid vart när jag medicinerat guppy ja kanske men om en guppy blir sjuk så byter jag vatten oftare och tillsäter salt aldrig medecin. Hoppas att mina fiskar inte dör ut , då måste man börja om från början !
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Jo, det är inte kul. Lyckades få med en sjuk guppyhona (vita prick) när jag hade startat upp ett av karen. De som dog var alla 5 guppys och 23 kardinaler, endast en kardinal överlevde och det var den minsta! En kinesisk algätare strök med, men ancistrusarna och de andra malarna klarade sig i alla fall. Jag medicinerade mot vita prick, ökade lite på tempen och lite mera salt. Men jag vet sedan förut att de svaga och sjuka inte oftast klarar av medicineringen. Därför kör jag alltid med salt i mina kar.

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • platy5
                    • May 2005
                    • 1087

                    #10
                    Jag vet. Men det är inte så kul när fiskarna blir sjukan Men imorgon kväll ska dom få mat.
                    __________________________________________
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                    Kommentar

                    • platy5
                      • May 2005
                      • 1087

                      #11
                      Jaha då har jag kommit fram till att det är vitaprcik som härjar och har orsakat död för mer änn 20fiskar . Hur bli av meden vill helst inte medicinera höja till 30 vet jag inte om det går med neontetror anctriusmal, metallapnsarmalar och ungfödare ?
                      __________________________________________
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av platy5
                        Jaha då har jag kommit fram till att det är vitaprcik som härjar och har orsakat död för mer änn 20fiskar . Hur bli av meden vill helst inte medicinera höja till 30 vet jag inte om det går med neontetror anctriusmal, metallapnsarmalar och ungfödare ?
                        Mot vita prick måste man medicinera - du har inget val.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • platy5
                          • May 2005
                          • 1087

                          #13
                          Har Jbl's vitaprcik medecin är den bra. Men förstör inte det nitrifriktoons bakterierna eller de ''nyttaiga''' i filteret ?
                          __________________________________________
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                          Kommentar

                          • swetrot
                            • April 2003
                            • 966

                            #14
                            Njae, det är kanske inte det viktiga. Vita Pricken kommer ta död på ALLA dina fiskar om du inte medicinerar. Det är en effektiv dödsmaskin, som därtill ger fiskarna ett ganska plågsamt slut.

                            Bakterier i filtret kommer tillbaka, och även om mediciner ofta slår ut en del bakterier så motverkar man det genom att INTE mata fiskarna, göra täta vattenbyten och tillsätta Nitrivec så att bakteriestammen snabbt återkommer. En eller ett par veckors svältkur klarar fiskar av, men de klarar inte ett vita prick-angrepp.

                            Kommentar

                            • platy5
                              • May 2005
                              • 1087

                              #15
                              Just nu ser så att ingen fisk har vita prick. Men jag vet att den parasiten kommer och angripa en fisk snart. Så det bli vitaprick medecin och 30%vattenbyten var tredje dag eller oftare ? Ingen matning heller ?
                              __________________________________________
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                              Kommentar

                              Arbetssätt...