Hjälp snabbt! (öppna flaskan)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    Hjälp snabbt! (öppna flaskan)

    Hej!
    Hur i hela friden bär man sig åt för att få ut någon vätska ut sera ph-test (dropptest) har efter lite besvär fått bort korken och den där plastgrejen som liknar sånna man ser på pet-flaskor. Sen enligt intruktionen ska man på något vänster vrida korken två varv över flaskan. har klurat o klurar men inte lyckats komma på va f-n dom menar. Har desperat försökt skruva upp även det var under korken men den sitter ju som berget... Man ser ju en pigg på korken som på typ kaviartuben, men hur fasen ska man göra, den går ju inte att trycka ner mot flaskan då flaskans mynning är för tjock! har försökt med hammare o spik oxå utan resultat! drog mig verkligen från att skriva här men nu är jag desperat!
    Tacksam för hjälp! Lite pinsamt detta
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    nähe, en timme o inget svar, ingen som öppnat sera ph-test?
    jag tog i lite mer med hammaren o spiken o till slut blev det ett hål där uppe. Är det verkligen så man måste göra?

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm förmodligen inte! Det brukar stå en anvisning på locket, eller korken.


      oftast är de väl barnsäkra, så mitt tips är först åt ett håll, tryck ner, och därefter åt andra hållet!
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Vestman
        • December 2003
        • 42

        #4
        Då du skruvar upp korken, alltså den delen med en pigg på, så måste du hela tiden trycka den nedåt, annars så släpper den från gängorna.
        Vestman

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          Ursprungligen postat av Vestman
          Då du skruvar upp korken, alltså den delen med en pigg på, så måste du hela tiden trycka den nedåt, annars så släpper den från gängorna.
          då roterar ju den bara runt runt hur måga varv som hellst, fick bara upp den genom att dra hårt uppåt... jaja det gick ju bra med hålet av en spik oxå till slut.
          Har en fråga till, har sett att vissa skriver att de har pH 7,4 etc, kan ni se det med den här typen av test. jag hade nästan svårt avgöra om det var pH 7 ellerpH 7,5 jag har, men lutar nog åt pH 7,5, men i vilket fall, väldigt svårt avgöra på en decimals norgrannhet tycker ja

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            finns 2 typer av ph test.

            den ena typen mäter grovt över ett stort område 3-10 till exempel.
            sen finns det en finare som mäter 6.0-7.6 till exempel.

            den grova typen räcker överlag.
            den fina använder jag för att kunna mäta hur mycket co2 jag trycker ner i akvariet.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • SeanChai
              • May 2005
              • 498

              #7
              androxe : jag hade samma problem med sera testen men vågade inte fråga här =) som det står på etiketten ska man trycka piggen genom korken på den "undre" kapsylen...iaf som jag förstår det, hade dock ingen lycka med det för som du säger så är korken inte gjort för att passa så det ska gå...dessutom så skulle den lilla plastpiggen helt klart inte klara trycket som skulle behövas. jag fick ta en nål som jag tryckte igenom korken, på så sätt blev det också ett litet hål som är lätt att få ut enstaka droppar från.

              // SeanChai
              Min Zon

              Kommentar

              • akan
                • August 2005
                • 629

                #8
                jag hade också problem med min flaska. Man skulle trycka in korken, och hålla den intryckt medans man skruvade.(men jag har tetra)

                Kommentar

                • vance
                  • December 2004
                  • 872

                  #9
                  Blev det inte för stort hål nu när du gjorde det med spiken? Eller påverker inte mängden reagens resultatet?
                  Bara döda fiskar simmar med strömmen

                  Kommentar

                  • androxe
                    • August 2005
                    • 854

                    #10
                    Ursprungligen postat av greken
                    Blev det inte för stort hål nu när du gjorde det med spiken? Eller påverker inte mängden reagens resultatet?
                    vet inte om det blev för stort hål, det kommer ju i droppar, man får ändå trycka lite på flaskan för att det ska droppa ur

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      En droppe är en droppe, har du för litet eller stort hål blir det inte en droppe och testen visar fel.
                      En droppe är 0,0?ml har glömt hur mycket, någon annan kan säkert hur mycket en droppe är.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • PeterFag
                        • August 2005
                        • 200

                        #12
                        Jag tror inte hålets storlek spelar så stor roll i detta.

                        Hur stor droppen blir innan den släpper från flaskan bestäms mer av energin mot munstycket. D.v.s. kontaktytan mot munstycket och droppens tyngd.
                        Droppen hänger inte från hålet utan p.g.a dess energi flyter den ut och fäster mot munstycket.
                        Munstycket har en viss given storlek och därmed en given kontaktyta som det krävs en viss tyngd att släppa från.

                        Har du litet hål så blir det bara lite mer klämmande, men borde bli inom toleranserna för droptestet.

                        Det företaget jag jobbar på sysslar lite med droppar. Inte som i detta fall men liknande. Ni kan titta på en av företagets sidor och läsa lite om droppar där http://www.pocketgoniometer.com/main...ension&lang=en

                        Man kan se på den länken att en droppes kontaktyta är mot hela munstycket. I detta fall sitter den i en silikonslang.
                        Senast redigerad av PeterFag; 16 September 2005, 11:03.

                        Kommentar

                        • SeanChai
                          • May 2005
                          • 498

                          #13
                          från vad jag minns från skolan så kan väl droppar inte ha olika storlek så länge det är samma "material"...alltså en droppe från en flaska av en viss vätska kan inte vara mindre eller större än en droppe från samma vätska men i en annan flaska. när jag såg att det var gjort med spik tänkte jag bara på att det kanske rinner ut i stället för droppar.

                          jaja, hur som helst. står kanske i länken ovan men jag var för lat för att läsa där =)

                          // SeanChai
                          Min Zon

                          Kommentar

                          • PeterFag
                            • August 2005
                            • 200

                            #14
                            Det är korrekt.

                            En droppe av ett givet "material" t.ex vatten har en specifik given energi som håller samman den. När den gränsen överskrids, då frigör sig droppen.
                            Hur stort hålet är spelar då inte så stor roll, det är mängden som gör att den släpper.

                            I den länk som jag gav. Om man ser den i de instrument vi tillverkar, så ser man hur droppen tänjer sig ut från munstycket för att sedan släppa när gravitationen överskrider den inbyggda energin. OM jag använder en grov silikonslang, eller tunn slang spelar inte så stor roll. Droppen får sin givna storlek.

                            Men nu är vi inom fysikens värld, en bit bort från huvudtråden.

                            Som du säger, så länge det blir droppar och inte sprutar ut från flaskan så är allt ok.

                            Kommentar

                            • tetra 1
                              • July 2005
                              • 1225

                              #15
                              andvänd en nål

                              Kommentar

                              Arbetssätt...