ph på drygt 8,4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lhoria
    • March 2005
    • 58

    ph på drygt 8,4

    har ph 8,4 (drygt) i mitt 116 liters och mitt lilla 12 liters . Vet att det beror på min sand (torkad natur sand från byggvarohus)
    Min fråga är går det ha nån fisk / räka i detta vatten lr måste jag sänka ph på något sätt har bara lite vass och en näckros rot i ( funderar på en sötvattens biotop från sverige =) ) men undra oxå om det går med nån mer tropisk fisk???
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=460021

    Om man inte frågar får man inte veta
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det går bra att ha tex Malawi Ciklider, dom vill ha högt pH.
    Finns en mängd olika arter kolla under artbeskrivningarna och sök på pH värde
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Inga problem. Idealiskt för räkor & finemang för all fisk. Kör hårt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        Fast de flesta malawicikliderna måste ha ett större kar, kolla artbeskrivningarna!
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Vilken sand har du som höjer pH till 8,4 något som bikarbonat till nöds klarar.
          Har du inte ett kranvatten med högt pH och KH som gör att pH är stabilt.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Vilken sand har du som höjer pH till 8,4 något som bikarbonat till nöds klarar.
            Har du inte ett kranvatten med högt pH och KH som gör att pH är stabilt.
            Jag utgår från att han mätt med sticka eller dropp-kit, och att pH i själva verket är högst 8.3 och förmodligen lägre.
            Kranvattnet kan vara 8.5, men är då i stort sett obuffrat och sjunker snabbt. Sanden han köpt har nästan säkert ingenting alls med hans pH att göra.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Inga problem. Idealiskt för räkor & finemang för all fisk. Kör hårt.
              Azur - Jag vet inte vilka räkor du syftar på men dvärgräkor så som tiger, whitepearl, chrystal red och humlor är nog rätt så känsliga mot ett så högt ph. Iallafall enligt mina (dyrbara) erfarenheter. Körsbärsräkor är tåligast när det gäller ph.

              Hejhopp. Ralp

              P.S.: Jag har ingen erfarenheter av Amanos. Det är kanske de du syftar på.
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av ralp
                Ursprungligen postat av Azur
                Inga problem. Idealiskt för räkor & finemang för all fisk. Kör hårt.
                Azur - Jag vet inte vilka räkor du syftar på men dvärgräkor så som tiger, whitepearl, chrystal red och humlor är nog rätt så känsliga mot ett så högt ph.
                Nej, det är de inte. Det finns inga räkor som tar skada av ett pH på 8.4, precis som det inte finns nån fisk som gör det. Räkor tål dock inte snabba svängningar i salthalt/ledningsförmåga, det är de mycket känsligare för än fisk, och de är avsevärt känsligare mot LÅGA pH än fisk - räkor dör redan kring pH 6 - 6.5. Med mycket stor sannolikhet var det förändring i salthalt/ledningsförmåga som dödade dina räkor, inte pH.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Azur
                  har ett gäng körsbärsräkor som bara blir fler å fler och när ja tryckte ner ph från 7.4 till 6.4 så blev dom mer färgstarka.
                  varit nere på runt 6 som mest inte hittat några döingar.
                  enligt en sida ja hitta vill dom ha 6.3-8.2

                  kan ju kolla mer här.


                  körsbärsräkor vill ha upp till 8.2 och amanos upp till 8.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    googlade lite och hittade bara detta om vattnet i forshaga
                    forshaga vattenverk





                    Vattnet från Forshaga vattenverk är mjukt; 0,6odH. Även vattnet i Olsäter är mjukt 1,7 odH. Däremot är vattnet medelhårt i Mölnbacka; 6,5 odH.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Lhoria
                      • March 2005
                      • 58

                      #11
                      hmmm

                      mmm knappast vattnet efter som de andra akvariumena ligger på normalt ph???

                      Vet ej exakt använde sticka att mätta med (kan givetvis vara fel på stickan lr min färg syn ) stickan blev i varjefall knallrosa på ph minns ej märket på stickan men den med en packet med en blå kamphane på =)

                      Sanden jag använde var sån jag köpt på byggvarohus för 44,50 för 25 kilo kommer ej i håg märket men hette torkad natur sand.

                      Ser väldigt häftig ut i akvariet typ som en öken eft5er som "dammet" uppepå sanden rör sig en del när vattnet rör sig .

                      Dock knappast något att rekomendera med grävande fisk då sanden dammar så fort då bara ska plantera nån liten växt.

                      Skölde ??? ändå igenom sanden ca 14 timmar innan den stoppades ner i akvarium.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=460021

                      Om man inte frågar får man inte veta

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        om du söker på "stickor" kommer du se att många här inne inte skulle röra dom med en 2 meters tång ens.

                        men är det så att du vill kolla om sanden höjer kan du ju fylla ett dricksglas med vatten.
                        sen ett glas med vatten och lite sand och låta dom stå ett par timmar.
                        om sanden påverkar har ju ph't ändrats lite mot glaset med bara vatten.
                        mäter du från kranen kommer du få skevt resultat då kranvatten innehåller koldioxid till exempel som ventileras ur när det står.
                        högst teoretiskt det här men borde ju funka tycker ja
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • alcar
                          • April 2005
                          • 1398

                          #13
                          i 8,4 phå kan du ha black mollyhttp://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35
                          mvh alexander
                          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                          Kommentar

                          • dreas
                            • August 2005
                            • 264

                            #14
                            Det här med PH är lite relativt. I Umeå där jag bor har vi PH 8,0 i kranen men våra akvarieaffärer i stan har all sorts fisk även dem som inte skall klara så högt PH enligt litteraturen. Kan jue tillägga att de inte sänker sitt PH.

                            Fisken vänjer sig efter ett tag till ett högre PH än vad de normalt är anpassade för. Den största mängden fisk som köps i Sverige är vad jag vet odlad och därför ej van vid dess "naturliga" miljö och på så sätt mer adaptiv.
                            Däremot kan det vara känsligare för en vildfångad fisk att acklimatisera sig till ett PH värde den inte är van vid.

                            Detta är min ringa reflektion över ämnet, de finns säkert dem som mer utförligen kan ge sin reflektion över ämnet i fråga.

                            Ha det fint!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...