surt, nähä da. inte här nä!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    surt, nähä da. inte här nä!

    asså ja har 6 rötter i ett akvarium som ja inte fått igång än, utan står där å går utan varken fisjkar eller växter i, men ja trodde vattnet skulle bli SURT om manhade många rötter i vattnet. men så var inte fallet. när ja mätte sist va d ett p.H värde på 9 å inte på 6 som ja hade trott. när ja hade bytt vatten så såg ja en fetthinna på vatten ytan, ansiktskräm va d kunde ja konstatera efter en stunds fundering, så nu måste ja vet hur man kan sänka p.H värdet fasst man har 6 rötter i ett 150 l kar å hur får man bort ansiktskärm från ytan?

    ???
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Hmm, hur fick du ansiktskräm i akvariet?

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Hmm, hur fick du ansiktskräm i akvariet?

      MSP
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • j_som_i_jonas
        • November 2002
        • 106

        #4
        Jag tror inte rötter sänker ph så mycket, i alla fall inte tillräckligt för att kompensera till exempel kalkhaltigt grus eller kalkhaltiga stenar. Har du engelskt sjögrus förresten? Det verkar ofta innehålla en del kalk.

        Först och främst bör du mäta vattnet i vanliga vattenkranen och se om det också ligger runt 9. Kontrollera gärna med två olika ph-tester för att vara säker på resultatet.

        Vill du sänka ph så är koldioxid ett enkelt sätt, även om det kanske inte är det billigaste sättet. Det går också att använda till exempel ekbarksextrakt eller filtrering över torv vad jag förstått.


        Med vänliga hälsningar,

        jonas
        med vänliga hälsningar,

        jonas

        Kommentar

        • j_som_i_jonas
          • November 2002
          • 106

          #5
          Jag tror inte rötter sänker ph så mycket, i alla fall inte tillräckligt för att kompensera till exempel kalkhaltigt grus eller kalkhaltiga stenar. Har du engelskt sjögrus förresten? Det verkar ofta innehålla en del kalk.

          Först och främst bör du mäta vattnet i vanliga vattenkranen och se om det också ligger runt 9. Kontrollera gärna med två olika ph-tester för att vara säker på resultatet.

          Vill du sänka ph så är koldioxid ett enkelt sätt, även om det kanske inte är det billigaste sättet. Det går också att använda till exempel ekbarksextrakt eller filtrering över torv vad jag förstått.


          Med vänliga hälsningar,

          jonas
          med vänliga hälsningar,

          jonas

          Kommentar

          • diverman
            • December 2002
            • 211

            #6
            Pröva och lägg tidningspapper på ytan. Har du tur så suger tidningen åt sig lagret. Detta brukar funka bra när man får ytskicktsfilm.

            Pontus

            Kommentar

            • diverman
              • December 2002
              • 211

              #7
              Pröva och lägg tidningspapper på ytan. Har du tur så suger tidningen åt sig lagret. Detta brukar funka bra när man får ytskicktsfilm.

              Pontus

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Hej,
                Hur tillförlitlig är din pH-test?
                Jag har en lista över vattenvärdena på ca. 200 orter runt om i Sverige och ingenstans ligger kranvattenvärdena över 8.5. Så det verkar helt orimligt att du skulle ha ett pH på 9 i akvariet utan att ha tillsatt något pH-höjande preparat.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Hej,
                  Hur tillförlitlig är din pH-test?
                  Jag har en lista över vattenvärdena på ca. 200 orter runt om i Sverige och ingenstans ligger kranvattenvärdena över 8.5. Så det verkar helt orimligt att du skulle ha ett pH på 9 i akvariet utan att ha tillsatt något pH-höjande preparat.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    hur tillförlitligt d r vet ja inte, men mitt andra akvarium har ett pH på 7.5, men inte d andra.

                    ???

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #11
                      hur tillförlitligt d r vet ja inte, men mitt andra akvarium har ett pH på 7.5, men inte d andra.

                      ???

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Hej igen,
                        Som sagt antingen är det fel på din test eller så tillsätter du själv något i vattnet som höjer pH karftigt.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Hej igen,
                          Som sagt antingen är det fel på din test eller så tillsätter du själv något i vattnet som höjer pH karftigt.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Lukas
                            • April 2002
                            • 1211

                            #14
                            Hej!
                            Tänk på att rötter inte sänker pH:t för all evighet, utan kanske i några veckor eller månader. Jag satte ner en 20kg rot i 250 liters kar, första veckorna låg pH:t på 6, sedan steg det sakta till 7.5-8 igen.
                            Om det fungerar, kan man komplitera med torv.
                            /Lukas

                            Kommentar

                            • Lukas
                              • April 2002
                              • 1211

                              #15
                              Hej!
                              Tänk på att rötter inte sänker pH:t för all evighet, utan kanske i några veckor eller månader. Jag satte ner en 20kg rot i 250 liters kar, första veckorna låg pH:t på 6, sedan steg det sakta till 7.5-8 igen.
                              Om det fungerar, kan man komplitera med torv.
                              /Lukas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...