Installation av bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Installation av bakgrund

    Hej!

    Har nyligen gjort en bakgrund till mitt akvarie. Det är ett 136l akvarie.
    Akvariet har varit igång i ca 2 veckor. Men nu när jag installerar bakgrunden så måste jag gömma undan fiskarna nånstans under tiden. Har ett litet 30l akvarie. Hur länge kan jag ha fiskarna i det?
    Följande fiskar finnes:
    2 st ålar (Khalu eller nått?)
    2 st Black Ghost
    2 st Kyssguramis
    2 st Scalare (4-5cm)
    4 st Glastetror
    1 st Mal (ca 1dm stor)
    1 st Slöjfisk (?? "Fet svart guldfisk"
    10 st Kardinaltetror

    Tänkte göra följande.

    1. Ta vatten från det stora akvariet och fylla upp det lilla.
    2. Transportera över fiskarna (då jag använder samma vatten och flyttar dem omedelbart så behöver jag väl knappast köra "plastpåsemetoden"?
    3. Tömmer det stora akvariet och lägger växter och sten i en spann.
    4. Installerar bakgrunden och applicerar silikon längs kanterna.
    5. Stirrar nervöst på det lilla akvariet i 24 timmar för att se hur fiskarna mår
    6. Fyller i vatten i det stora akvariet och kör filterstart och väntar ett dygn. Gamla innerfilter slängs ut och ersätts med ny filtermassa + cirkulationspump bakom bakgrunden.

    Sedan kör jag plastpåsemetoden och flyttar tillbaka fiskarna till det stora karet. Kanske ska ta de lite större fiskarna först och låta tetrorna vara kvar i det lilla ett tag till?
    Ska jag kanske köra 1/5 vattenbyte om dagen i det lilla akvariet också? Tänkte ha dem där i ca 2 dygn. Eller mer om silikonen behöver mer tid på sig att härda?

    Något annat jag bör göra eller tänka på?
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    50% dagligen vattenbyte skulle nog va bättre än 20%

    kör gamla innerfiltret paralellt med de nya i minst 2 veckor så minskar risken för nitrit problem.

    räcker verkligen 24 timmar för silikonet att härda ?
    tycker de låter lite.

    sen kan det även va bra att skölja ur karet genom ett par tre stra vattenbyten.

    gör du täta stora vattenbyten i de lilla minskar behovet att koppa in fiskarna då skillnaden i vattenkvaliten minskar.

    sen kommer de för eller senare bli rätt trångt o karet.
    black ghost blir upp till 50cm lång.

    khuli ål << har du stavningen.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Okay! Då kör vi med 50% dagligen istället

      Filtret får inte stå still i vatten väl? Bildas "giftiga" ämnen i det då?
      Kan ju köra dem i det lilla karet tills vidare. Blir dock pump för 80l akvarie i ett 30l.. fast det skadar väl inte på något sätt kanske...

      Har för mig att det stod 24h på förpackningen. Men jag låter det gärna härda lite längre, utifallatt. Är bara det att jag är nervös för att ha alla fiskar i mitt lilla kar. Hur länge kan de tänkas klara i karet?

      Ska lacka bakgrunden idag. Låter den härda i 3-4 dagar (24h enl förpackningen). Sen spolar jag rent den så gott jag kan i badkaret.
      Helst väntar jag i 48h+ för silikonen att torka, sen fyller jag upp med vatten i akvariet och gör stora vattenbyten i ett antal dagar. Sen byter jag allt vatten och lägger i inredningen + växterna och kör med filterstart. Sen efter ytterligare ett dygn släpper jag i de första testpiloterna.
      Om jag inte behöver vara nervös för ett överbefolkat litet akvarie så behöver jag ju inte stressa på något sätt.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Hmm.. undra om 50% vattenbyte är så bra?
        Fiskarna är fortfarande i mitt lilla kar, fick silikona om ett par ställen jag missade på bakgrunden. Jag har bytt 50% vatten dagligen i mitt kar, har även haft i medel som neutraliserar tungmetaller o dyl. i vattnet (minns inte vad medlet hette).
        Dock mår mina fiskar inte bra
        De verkar dö typ en om dagen nu, har hittils blivigt av med tre fiskar. Jobbar och stressar så gott jag kan med det stora karet, men det är (tydligen :P) svårt att stressa på silikonet.
        Frågan är vad jag kan göra? Känns som att det är för täta och stora vattenbyten nästan. Hinner väl aldrig bli något "akvarievatten" innan vattnet byts?
        Vågar man testa att byta mindre vatten, eller inte lika ofta? Eller ska man göra tvärtom?
        Har tyvärr inga tester så jag kan mäta värderna i vattnet, har inte heller några pengar att köpa tester för
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Låt silikonet härda i 38h i stället. 24h tycker jag låter lite.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Yeas.. det är redan kirrat
            Har lyckats snurra igång flera trådar här . Det på kanterna har härdat sen i söndags, alltså 5 dagar härdning. Max på bakgrunden är 8mm, så det bör ju vara härdat. Ett ställe fick jag bättra på lite igår dock, men det kör jag över vattenytan i ett dygn till (är uppe vid slangen som jag tätade 2-4mm, har härdat i ett dygn nu).
            Gimbo har inget att invända om det med vattnet i mitt lilla kar kanske?
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              50% dagligen, använd ditt gammla filter, lägg över en del av det gammla gruset i lilla karet också. Sen är det bara o köra
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Du har ingen hink eller plastbalja eller liknande som är större än 30L? Det är ju ganska tajt för dem att "slåss" om det utrymmet.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Kör mitt gamla filter i, dock inte det gamla gruset.
                  Innan jag körde i fiskarna så hade karet stått med vatten och filterstart (och en annan pump) i en vecka. Bytte dock ut vattnet mot vatten från mitt större kar. Bör väl ha varit lite skit i botten då iaf.
                  Är inga större problem med att de fightas, inte mer än vanligt iaf. Men nånting är bevisligen fel då några fiskar har dött
                  I morse låg en kardinaltetra och flöt.. och några andra var bleka.. bävar lite för att komma hem till akvariet efter jobbet :/
                  Igår fick jag för mig att det kanske kan vara för varmt i akvariet. Har fyllt i så mycket vatten det går, sen sitter det två 25W E14 ljuskällor några cm över vattnet. När jag kände på vattnet så kändes det som att det var för varmt. Har tyvärr ingen termometer, men det var säkerligen 30grader+.
                  Har nu pallat upp ljusrampen ca 1dm, får se om det kanske kan bli bättre.
                  De klarade sig dock utan problem tills i onsdags (dvs 3 dagar), sen har det dött en om dagen.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    För att vara på den säkra sidan om du inte har en termometer så kan du slå av ljuset helt. De bekymrar sig inte så mycket över om de har ljus eller inte. Det räcker med det ljuset de får från rummet. Och vattnet blir endå inte kallare än rumstemperatur. Däremot tror jag att de är tåligare om de får ha ca 27-28grader. Har du en doppvärmare i?

                    Du har ingen termometer för matlagning, utetemperatur eller vad som helst?
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Hmm.. mjo.. kanske.. körde utan belysning när det inte var några fiskar i.. men det gillade givetvis inte växterna , så därför kör jag belysningen nu. Prioriterar iofs levande fiskar och döda växter än tvärtom . Stänger av ljuset när jag kommer hem.
                      Har en doppvärmare i ja, inställd på 26 grader. Akvariet står relativt nära ett fönster, så jag var lite rädd att det skulle bli för kallt annars (skyddat från solljus dagtid, förståss).

                      Då jag är veggie så har jag aldrig behövt någon termometer vid matlagning. Till utetemp. kör jag en trådlös väderstation.. obra att stoppa i den i karet tror jag .
                      Febertermometer är väl det enda isf, men den skalan lär ju inte räcka.
                      På det andra karet har jag en såndäringa klistrad mojäng
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • Gimbo
                        • January 2005
                        • 2734

                        #12
                        Prova febertermometern, vem vet, den kanske går ner så långt

                        Tänkte inte på växterna Har inga själv. Så lite belysning är inte dumt. Men, som du säger tidigare så har du placerat dina 25W glödlampor en bit ovanför. Så de borde inte kunna värma upp något vidare.
                        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          Ptja.. hela täckglaset blir ju helt klart varmt. Så det värmer nog upp rätt mkt tror jag.
                          Kör med ljuset avstängt för det mesta nu.. verkar gå bättre faktiskt.
                          När jag byter vattnet så ser jag att kardinaltetrorna är nästan färglösa. Ca 15 min efter vattenbytet så har de normal färg. Tyder väl på att det är vattnets kvalité som sinar snabbt. Byter numera mindre och oftare. Verkar gå bättre.
                          Karet med nyinstallerad bakgrund körs nu med nitravec och aquaclear. Ploppar i ett par testfiskar imån.. wish me luck
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • Gimbo
                            • January 2005
                            • 2734

                            #14
                            Härligt...! Du hittade en balans till sist. Tyvärr så rök ett par fiskar. Det är alltid synd.
                            Får ta och önska dig lycka till med nya´bakgrunden och ikoppningen av firrarna
                            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Jo, det är inte kul
                              Var visserligen inga dyra eller märkvärdiga fiskar, men som djurvän ogillar man ju när alla djur dör
                              Hur länge bör man avvakta innan man sular i mer fiskar förresten? Mina testfiskar har varit i sen i morse vid 9-tiden och de trivs "som fisken i vattnet" . Klara och fina färger, och rejält mycket busigare än vad de var i det lilla karet.
                              Då det är "nystart" på akvariet bör jag väl ta det lugnt i början ändå. Men jag vill ju gärna balansera så det lilla karet inte är överbefolkat iaf.

                              Har förresten lytt ditt råd Gimbo! Min hobby har nog blivigt en besatthet
                              Flickvännen: "Vad tänker du på?"
                              Jag: *hinner halvt öppna munnen*
                              Flickvännen: "Säger du fiskarna så slår jag dig!"
                              Jag: "erhm... inget?! "
                              Av attacken att döma lyckades jag nog inte låta så trovärdig
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...