Begagnat malawi akvarie, nytt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Begagnat malawi akvarie, nytt vatten?

    Hejsan!

    Idag köpte jag ett begagnat akvarie med Malawi ciklider. Blev klar med uppsättningen hemma hos mig för en timme sedan ungefär. Mitt uppmätta PH ligger ungefär på 7.5.

    Jag skulle nog vilja höja det en aning till 8.5.

    Vad göra? Andra bra tips är väldigt välkomna då det är mina första malawi.


    Tackar så mycket för alla svar!
    /Daniel G.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Man kan höja pH och kH genom att tillsätta bikarbonat. Det kan höja pH till maximalt 8.1 om jag inte missminner mig. Tänk dock på att det är bättre med ett stabilt pH än ett "rätt" pH som kanske går upp och ned tex i samband med vattenbyten. pH 7.5 är inte några problem för malawi.
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Helt enkelt så ska jag in i mataffären och leta reda på bikarbonat. Hur mycket är lagom för att få till ett bra kh? Akvariet är på 220L.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Bra fråga, har aldrig använt mig av bikarbonat. Det finns folk här som kan svara på det.
        Däremot kan jag rekommendera dig att testa dig fram, tror det är svårt att överdosera bikarbonat eftersom det finns ett tak för hur mycket pH kan stiga. Vid vattenbyte, tänk på att tillsätta bikarbonat för den bytta vattenvolymen, ungefär som vid vattenbyte i ett saltvattenkar.
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Det var bra att du sa det där med att tillsätta för mängd vatten man byter
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • DjHypnoz
            • March 2004
            • 162

            #6
            släng i kalkstenar.. höjjer nog inte ph:ett så mycket om nått alls, men gör det stabilare vilket är viktigare som heljis sa!
            För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Är det inte så att kalksten efter ett tag får en beläggning som efter ett tag gör att den inte påverkar vattnet längre?
              Ang, bikarbonat har jag för mig att Kramfors har info om det på "sin" Koi-site eller liknande.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Är det inte så att kalksten efter ett tag får en beläggning som efter ett tag gör att den inte påverkar vattnet längre?
                yup.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • DjHypnoz
                  • March 2004
                  • 162

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Är det inte så att kalksten efter ett tag får en beläggning som efter ett tag gör att den inte påverkar vattnet längre?
                  hur lång tid detta tar vet ingen?.. kan man inte tvätta bort ytan vid vattenbyten?
                  För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                  Kommentar

                  • Peter_F
                    • October 2003
                    • 693

                    #10
                    Jag brukar blanda i 1 tsk/100L vatten.

                    Angående kalksten: Har för mig att det med beläggning bara är en del av problemet. Kalksten & marmor löser inte upp om vattnet inte är surt, så du får högre PH med bikarb.
                    Senast redigerad av Peter_F; 26 August 2005, 22:48.
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Om jag inte missminner mig så är det så att typ 1 tsk bikarbonat per 100 liter höjer KH en grad, kan ha helt fel, men det är ju lätt att testa om man har ett KH test.
                      pH stannar iaf vid ca 8,3 (heljis sa 8.1 men den skillnad spelar kanpast någon roll)
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Jag hittade på lite info.
                        1 tsk (ca 6gram) Natriumbikarbonat (NaHCO3) per 50 liter ökar KH med 4 grader, dvs 1tsk/100l ökar KH 2 grader.
                        pH kan som högst bli 8.37 hur mycket du än häver i.

                        Källa: http://aquaticconcepts.thekrib.com/A..._Chemistry.htm
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • spaceace
                          • February 2003
                          • 257

                          #13
                          När jag använde bikarbonat så tillsatte jag 3msk / 100l. Du åste alltid göra ett delvattenbyte innan du häller i bikarbonat! Mitt Ph ligger på ca 8 nu så jag använder varken bikarbonat eller salt som jag gjorde tidigare, märker ingen skillnad så jag tycker bara det är onödigt bök.
                          Min zoon
                          Mitt fotogalleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            "Du åste alltid göra ett delvattenbyte innan du häller i bikarbonat!"
                            Det där har jag hört förut. Nyfiken på anledningen till varför.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • heljis

                              • June 2003
                              • 1150

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              "Du åste alltid göra ett delvattenbyte innan du häller i bikarbonat!"
                              Det där har jag hört förut. Nyfiken på anledningen till varför.
                              Just!! Glömde nämna det
                              Man måste göra ett delvattenbyte innan man tillsätter bikarbonat för att tillsatsen annars kan fälla ut ammoniak! Jag antar, men jag vet inte, att det är nitrat som fäller ut till ammoniak och man därför ska minska nitratnivåerna i karet genom ett delvattenbyte innan!
                              Martin Heljedal

                              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...