Strömavbrott i 5-7 timmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Strömavbrott i 5-7 timmar

    Imorse när man vaknade så var det strömlöst hemma, någon gång under natten så har den försvunnit och håren reste sig i nacken för vad som väntade i akvarierna!
    Alla fiskar verkade ok, men jag visste inte hur länge det skulle dröja innan strömmen var tillbaks och så har man egenheten att gå upp 30 min innan man ska åka till jobbet... det måste ha varit strömlöst ett tag för tempen hade sjunkit från 28 till 25,5 grader i ett 200 liters med omgivningstemp på 21 grader..

    Det jag hann göra innan jag var tvungen att åka imorse var att jag tog ur alla filtersvampar och sköljde dem ordentligt och stoppade tillbaks dem, hann byta 20 liter vatten i varje akvarium(2st) innan trycktanken var tom(ingen el inget vatten-landet)

    Tur att jag har det mesta i en lokal i stan!

    Vad har jag att vänta när jag kommer hem? enl uppgift så kom strömmen tillbaks kl 0930 och jag upptäckte det kl 0600.. dvs pumparna är igång igen hemma.. min tanke är att göra ett 50% vattenbyte innan jag måste sticka iväg igen.. några fler bra åtgärder att vidta för att förbättra situationen?

    akvariumena är inte så hårt belastade, 2 st 200 liter är det med 3st L046 i det ena och 4 st andra Hypoancistrus i det andra tillsammans med ett 20tal avkommor..

    Och jag som hade både UPS och elverk på g och så har man dem inte hemma och klara (
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #2
    jag har haft avbrott på ca: 5 timmar under natten någon gång. men jag har aldrig gjort något åt det. när man vaknat på morron så är pumpen igång igen och fiskarna mår bra......

    första gången det skulle hända så tänkte jag, shit! fiskarna kommer ju dö. men nu bryr jag mig inte så mycket för akvariumet verkar klara strömavbrott på några timmar endå. utan att man behöver göra något före eller efter.
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Med så lite fisk i akvarierna får man nog ha en väldig otur för att det skall gå illa.
      Testa dock nitriten för säkerhets skull samt gör ett vanligt vattenbyte.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Jag tror att dom klarar en del fiskarna.. men att du sköljde filter-massorna var bra, eftersom det annars kan bli gift om dom står still för länge.. Gör lite vattenbyte som om ditt kar nu var nytt, se upp för nitrit igen så tror jag att det kommer gå bra!
        Jag har aldrig råkat ut för det, men jag hade nog gjort likadant som dig om detta hade hänt mig!
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Med så lite fisk i akvarierna får man nog ha en väldig otur för att det skall gå illa.
          Testa dock nitriten för säkerhets skull samt gör ett vanligt vattenbyte.

          Jag tror inte att det är nån jätte fara, det är bara typiskt att det händer när man ska bort osv, kommer hem i en timme och ska sedan vara borta hela helgen så där av att man kollar in tips som man kanske har glömt dessa 2 är hemma och inte i lokalen för att jag byter ganska mycket och ofta vatten i dem.. 50% varannan dag ungefär i förberedande lekperioder som nu..(ganska mycket och kraftigt foder med) så nu kommer de kanske av sig lite såg att hannen hade lämnat grottan- som han inte gjort på 2 veckor innan av det jag har sett..

          Avbrott i elen blir det titt som tätt här ute, därav att UPS och elverk håller på att införskaffas.. fler akvarier ska ju upp hemma nu till hösten så det känns bra med en backup... sydkraft och landet - 2 fel blir inte ett rätt
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Vet inte om det stämmer, men fått för mig att det är värre med strömavbrott om man har ytterfilter än om man har innerfilter.
            Har själv innerfilter och en mycket klåfingrig 1.5åring som ibland trycker av strömbrytaren på skarvdosan. Som längst har det nog varit strömlöst en hel arbetsdag, dvs 8-10h. Jag har bara slagit på btytaren igen och aldrig märkt av något problev, dvs inga döda/sjuka fiskar.
            Kanske har jag bara haft tur, vad vet jag.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #7
              Jag har en polare som har timer på innefiltret så att det slår av över natten (står i hans sovrum och brumnmar) och det tycks funka. Men min pump stannade och stod en dag och det blev en nitritspik som inte var av denna välden. Finns tydligen olika utfall...

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Min erfarenhet från strömavbrottet under orkanen i vintras var att det var kylan (under 15C) som var värsta problemet utom möjligen i ett litet och mycket överbefolkat akvarium. Jag var strömlös flera dagar.

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Värmen kommer att vara det minsta problemet vid längre strömavbrott hos oss, vi har både en stor "Keddy" (eldningkasett) i vardagsrummets öppna spis och en gjutjärnsspis i köket så förhoppningsvis så kommer jag att bygga bort problemen med UPS som driver den nödvändigaste pumpen, filtret drivs avsiktligt bara på en pump medans cirkulationspumparna går utan filtermassa.. så UPSen ska bara koppal till dessa pumpar..

                  den 3:e har de ett planerat strömavbrott och jag kommer inte hinna få hem dem till dess heller, men det visade sig gå bra att låna ett par här på jobbet så
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...