Grönaktigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Grönaktigt vatten

    Bytte vatten igår i akvariet efter 10 dar (istället för 7 dar). Jag rengjorde inte filtret gången innan. Nu hade Vallisnerian växt över hela karet och en massa andmat överallt. Igår rensade jag ordentligt. Slängde bort en del växter och planterade om så det blev ljusare och glesare i karet. Slamsög ordentligt och bytte 50 % av allt vatten. Efteråt såg vattnet grönaktigt ut. Innan städningen var det ganska mörkt och grönaktigt också. Vad kan det gröna vattnet vara?
    Har letat efter svar här, men är inte säker... Är det svävalger eller infusorier? Vad är Infusorier? Hur blir man av med otyget?
    Jag har köpt PMDD också, men har inte blandat ihop det än. Ska göras idag.. Är det en bra idé att tillsätta det?

    Annan fakta: 160 l, Fluval 3 innerfilter m.m.
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • efred
    • July 2005
    • 168

    #2
    Infusorier är väl mer vita. Svävalger skulle jag tro på. Då blir vattnet grönt och "dimmigt" om vattnet fortfarande är helt klart och genomskinligt, men grönt är det nåt annat. För att blir av med svävalger brukar det vara total mörkläggning som gäller.

    Kommentar

    • Danne_K
      • February 2005
      • 1034

      #3
      ganska säker på att det är svävar alger. som sagt mörklägning är väll det som gäller men det är inte så säkert du får bort dom på första försöket du kan få göra det några gånger... annars så utrotar svävar alger sig själva...

      Kommentar

      Arbetssätt...