pmdd utan co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    pmdd utan co2?

    jag har ett litet sexkantigt kar på 50 liter, utan co2. har läst en del om pmdd här på forumet men har inte lyckats reda ut allt...
    just nu kör jag med tmg - tror ni att pmdd istället skulle kunna vara någonting för mig, eller är co2 en förutsättning?
    på flera ställen har jag läst att det är 50 procentiga vattenbyten som gäller varje vecka när man kör med pmdd, men gäller detta även om man inte kör med co2? läste på ett annat ställe att det nästan inte "går" att överdosera och att så stora vattenbyten inte alltid behövs... *förvirrad*

    det recept jag tittat på innehåller KNO3, KH2PO4 och NutriSI - men på granholmarnas hemsida säljer man ju även KS2O4, MGSO4 och järn - är detta också nödvändigt?

    vill jättegärna få fina växter, har haft en del trassel med att få en bra belysning pga akvariets form, men nu har jag fått hem en specialbeställd ramp, 2 x 15 w - aquastar + powerglo, som jag hoppas ska funka bra.

    hoppas på svar! / emma
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    #2
    ingen som kan/vill?

    Kommentar

    • Balthazar
      • March 2004
      • 99

      #3
      Jag är bara en novis men om du ska blåsa på med 30 watt på 50 liter så bör du nog skaffa co2 annars vill gärna algerna ta över. Jag kör med pmdd utan co2 och det funkar minst lika bra som att köra med tmg och det blir ju hemskt mycket billigare.
      http://balthazar.blogg.se

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Balthazar, hur gör du med dosering/vecka och vattenbyten?
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • imshee1
          • August 2003
          • 125

          #5
          belysningen är som den är, hoppas att det blir bra, kunde inte lösa det på bättre sätt ekonomiskt.
          ni som kör pmdd utan co2 hur gör ni med vattenbytena?
          vilket av recepten använder ni er av - KNO3, KH2PO4 och NutriSI, eller lägger ni till KS2O4, MGSO4 och järn?

          Kommentar

          • DjHypnoz
            • March 2004
            • 162

            #6
            Ursprungligen postat av imshee1
            belysningen är som den är, hoppas att det blir bra, kunde inte lösa det på bättre sätt ekonomiskt.
            ni som kör pmdd utan co2 hur gör ni med vattenbytena?
            vilket av recepten använder ni er av - KNO3, KH2PO4 och NutriSI, eller lägger ni till KS2O4, MGSO4 och järn?
            bestälde i dag KNO3, KH2PO4 och NutriSI utan co2
            För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

            Kommentar

            • jampan
              • June 2005
              • 55

              #7
              Jag kör ju men...

              det går ju inget vidare... Min (numera) Saggskog ser för bedrövlig ut med sina brungröna blad och trasiga toppar med svärdsplantan verkar trivas, blommade för ett par veckor sen och växer iaf. Jag kör standard med KH2PO4, KNO3 och NutriSI och har bytt ca 50% varannan vecka. Men just nu måste jag göra nåt så jag undrar detsamma som du...

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                jag har pmdd i mitt 30liters kar, samt kraftigt överdimensionerad belysning, just nu ett powerglo 30 watt, dock ingen koldioxid.

                Kommentar

                • imshee1
                  • August 2003
                  • 125

                  #9
                  ni som kör utan co2 - hur gör ni med vattenbytena?

                  Kommentar

                  • Balthazar
                    • March 2004
                    • 99

                    #10
                    Jag kör ca 40-50% vattenbyte varje vecka. Jag kör upplöst nutrisi, kno3 och kh2po4 och doserar lika som tmg alltså 10ml per 100 liter.
                    http://balthazar.blogg.se

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #11
                      Jag gör inga vattenbyten alls och tillsätter PMDD inkl allt lite då och då när det ser ut att behövas. Akvariet är ett lowtech men det enda som är speciellt med det är att det finns jord under gruset och att gruset släpper igenom skit, typ sjösten.
                      Genom att man inte byter vatten så lär sig växterna att utnyttja andra kolkällor än CO2. Den förmågan störs om man byter vatten för då skickar man i CO2 också.
                      Det växer faktiskt mycket bra i akvariet ialla fall de växter som jag har i det.

                      Kommentar

                      • Hella2
                        • July 2005
                        • 1158

                        #12
                        jag har köpt KNO3, KH2PO4 och NutriSI . Jag byter vatten 50% varje vecka och tillsätter 7ml av vardera flaska.Jag har bara tillsatt en gång så det dröjer väll ett tag innan skillnaden på växterna kommer
                        Man blir aldrig fullärd ....

                        Kommentar

                        • imshee1
                          • August 2003
                          • 125

                          #13
                          så om jag förstått det hela rätt så är det ingen nödvändighet att göra 50% vattenbyten varje vecka när man kör low-tech + pmdd?

                          Kommentar

                          • trollet85
                            • January 2005
                            • 667

                            #14
                            vet fasen inte vad jag har för watt på min lampa i karet! stod inget när jag försökte kolla nu heller. har man mycket ljus så behövs kanske inte CO2 att tillsätta eller??
                            63L med salamandrar
                            Mina älskade persers Viola och Velvet

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              mycke ljus kan aldrig ersätta co2.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...