Vattenvärden - nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • potatisscalare
    • August 2005
    • 44

    Vattenvärden - nystart

    Startade upp mitt 100-liters akvarium för 4 dagar sedan, och tänkte kolla med er om vad ni tycker om vattenvärdena hittills. Är en absolut nybörjare så jag är tacksam för alla kommentarer. Borde jag vänta mig en ökning av tex nitrit de närmaste dagarna och borde jag oroa mig för den låga KH-halten?
    Och en sista fråga: När är det säkert att sätta in de första fiskarna?
    Om det säger er något så använder jag vattenberedningsmedlet Denitrol från JBL

    Mina vattenvärden:
    NO3 = drygt 10 mg/l
    NO2 = 0
    GH = 6-7
    KH = 3
    pH = ca 7,2


    By the way, ser dethär normalt ut?

    Ta en titt och invig gärna min gästbok.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Jag tror inte de där vattenvärdena stämmer riktigt. Använder du en sån där allt-i-ett-sticka? Du kan omöjligen ha ett nitratvärde på 10 ppm efter fyra dagar utan att ha några fiskar i. Du måste sätta i fiskar först som får mat, så att dom kan börja bajsa och sätta igång kvävekedjan och alla viktiga bakterier kan börja omvandla ammoniak till nitrit till nitrat. Sök i forumet och läs alla artiklar om att starta upp akvarium på zoopets förstasida. Den här sidan http://www.duboisi.com/nts1.htm är rätt bra också.

    KH-värdet behöver du inte alls oroa dej för. Det är helt okej.

    Och ditt akvarium ser jättefint ut.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Växter kan du med fördel stoppa i direkt. Fiskar bör du nog vänta 2-3 veckor först.

      Värdena ser bra ut men no3 ser högt ut för att vara direkt från kranen.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • potatisscalare
        • August 2005
        • 44

        #4
        Tackar för alla svar.
        Ja, jag har allt-i-ett-stickor. Vilket testset kan ni rekommendera? Kan nitrathalten bero på att jag använder vattenberedningsmedlet från JBL som innehåller "alla" bakterier?
        Bra att KH-värdet verkar ok, har ju hört att det åtminstone ska vara 4.
        Ta en titt och invig gärna min gästbok.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Varför i hela friden vänta 2-3 veckor med att stoppa i fisken.När man har sett till att allt funkar pumpar,värmare osv så är det bara åka iväg och köpa några få fiskar.Annars kommer aldrig nedbrytningskedjan igång.Ett tips är att samtidigt köpa en flaska nitrivec eller motsvarande och göra enl bruxen så kommer du att slippa nitrit problem.En annan lite grej som kan vara bra att ha är en flaska TMG (gödning för växterna).Den kan du börja använda efter några veckor när nedbrytningen har kommit igång.Läs gärna allt du kan komma över om uppstart så slipper det gå för dig som det gjorde för mig när jag drog igång mitt första....
          Lycka till och fråga på.
          Fredrik
          Edit:Ett till tips är att köpa ett "riktigt" No2 (nitrit) test.Ett sånt med vätskor.Börja mät efter några dagar och sedan med några dagars mellanrum tills karet fyller 1 månad ungefär.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Visst sjutton. Det höga nitratvärdet *kan* komma från kranvattnet. Men det låter ovanligt högt, såvida du inte har egen brunn. Vänta inte 2-3 veckor med att stoppa ner fisken! Stoppa ner ett fåtal tåliga fiskar nu direkt och mata sparsamt. Kanske var tredje dag. Håll noga koll på hur fiskarna mår. Börjar dom flämta uppe vid ytan eller ligga på botten och flämta, så har du fått för mycket nitrit eller ammoniak. Då är det bara att byta vatten tills fiskarna ser okej ut igen. Men tar du det lugnt så ska det nog inte vara nån fara. Det brukar även vara bra med bakterier på burk (hävdar somliga).

            Och lita inte på test-stickorna. (Du kan göra en sökning på forumet på test-stickor så får du se vad folk tycker om dom. )

            Edit: Haha, Fredrik hann före med en minut.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • potatisscalare
              • August 2005
              • 44

              #7
              Tack för alla kommentarer. Jag har släppt i 3 guppys och de verkar trivas.
              En sak som oroar mig är att mina sticktest visar att GH-värdet är under 6. Förr var det över 7. Vad tror ni, är det dags att starta paniken?
              Ta en titt och invig gärna min gästbok.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                sticker skulle ja personligen inte ens röra med en 2 meter lång tång.

                sök på "stickor" så förstår du varför.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...