Vitgrå slemmig beläggning på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrilleK84
    • March 2005
    • 40

    Vitgrå slemmig beläggning på ytan

    Jag vet att det finns många inlägg om detta på forumet men mitt problem verkar skilja sig lite i utseende mot de andras som verkar ha en oljeliknande hinna...

    Jag köpte ett ställ med 8*70L för några månader sedan och vattenytan är täck av någon äcklig beläggning i alla kar (förutom de jag hade sedan innan) det beror inte på övermatning för jag har aldrig haft problem med hinnor på ytan innan. Jag byter ca en 1/4-1/3 i veckan och jag har försökt håva upp slemmet men det är precis som att det som blir kvar i karet växer till det täcker hela ytan igen. När jag hade köpt karen så tvättade jag ur dom med ättika och sköljde noga, kan det vara spår av ättikan som gör att det blir så här? Alla pumpar är riktade mot ytan för att beläggningen ska slås sönder så mycket som möjlig..

    Vad beror det på och hur får jag bort det?
    Sötsurt ska det vara!
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Är den tjock och blir nästan fjällig om du rör lite försiktigt i akvariet? I så fall är det samma behandling som vanlig hinna.

    Enklast att få bort den är att ha genomluftning med syresten. Är du störd av ljudet kan du ha den på timer så den bara går ibland, den driver ju inget filter.

    Själv brukar jag försöka ha i någon black molly akvarierna, vissa av dem är fenomenala ytstädare.

    Kommentar

    • trachinus
      • July 2005
      • 14

      #3
      Jag har ställt en liknande fråga i forumet....

      Men jag har inte en tjock kletig yta utan mer en tunn ljus hinna....

      Har inte matat för mkt.....
      Och har bara gjort rent mitt 128L med varmt vatten innan start.........

      En tanke som slog mig (slog mig inte så hårt he he) var om det kunde vara den rot jag la i som missfärgade hela karet? Om den kan ha haft ngt på sig. Den är kokad nu och skall snart ner igen tror jag.....

      / Morgan

      Kommentar

      Arbetssätt...