Hur ofta/mycket vatten ska bytas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Hur ofta/mycket vatten ska bytas?

    1 Kampfiskhane finns i ett plastakvarie där det går i 10 l vatten. Det finns ingen pump eller filter i, endast några växter, grus, doppvärmare och en kruka. Han får lite frysfoder/flingor varje dag.

    Hur ofta bör jag byta hans vatten och hur många liter då? Jag tog en del "gammalt" grus från det stora akvariet för att få med lite goda nitrifikationsbakterier.

    I mitt stora 160 liters byter jag bara 30 % vatten, 1 gång/veckan. I mellankaret, 28,5 liter, byter jag ca 50-60 % 1 gång/veckan. Där i finns 1 Kampfiskhane och 2 dvärgklogrodor. Det kan lukta lite skumt där ibland. Därför byter jag så pass mycket och använder att slamsugen vid botten.
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av Drakulla
    1 Kampfiskhane finns i ett plastakvarie där det går i 10 l vatten. Det finns ingen pump eller filter i, endast några växter, grus, doppvärmare och en kruka. Han får lite frysfoder/flingor varje dag.
    bara undrar om du är medveten om att 10L är trångt för en kampfisk.
    men till frågan 20% vatten varje dag och inte mata mer än fisken äter upp på nån minut så bör inte vatttnet bli alltför dåligt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Drakulla
      • July 2004
      • 403

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      bara undrar om du är medveten om att 10L är trångt för en kampfisk.
      men till frågan 20% vatten varje dag och inte mata mer än fisken äter upp på nån minut så bör inte vatttnet bli alltför dåligt.
      Jag vet att det är i minsta laget, men han är iaf ensam där i. 10 l vatten per fisk är väl ändå inte så illa. Plastakvariet är 40 cm brett och 25 cm djupt, så han har plats att simma på. Dessutom har jag ett sexkantigt beg. akvarie på 50 l, på gång. Funderar på det..
      Så jag ska tömma 2 l vatten varje dag?! Inte en eller 2 ggr/veckan då?

      Jag är lite nyfiken på att veta också vad Maethor och Glimten har att säga om detta. De odlar ju kampfiskar och har mycket erfarenhet.
      mvh Drakulla

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Ursprungligen postat av Drakulla
        Plastakvariet är 40 cm brett och 25 cm djupt, så han har plats att simma på.
        Men då måste det vara mer än 10 l?
        Är det 20 cm högt så är karet på 20 l.
        Är det 25 cm högt så är karet på 25 l.

        Jag tyckte det lät lite litet med 10 l, men är det 20 l eller mer så är det betydligt bättre. Jag har 3 kar i den storleken och där byter jag nästan hälften av vattnet 2 ggr i veckan. Och då har jag fisk och/eller räkor i dom och de är ej överbefolkat. Hur mycket klogrodor skräpar ner har jag ingen erfarenhet av. Eller har du inte fyllt vatten ända upp?
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Drakulla
          • July 2004
          • 403

          #5
          Ursprungligen postat av Marie J
          Ursprungligen postat av Drakulla
          Plastakvariet är 40 cm brett och 25 cm djupt, så han har plats att simma på.
          Men då måste det vara mer än 10 l?
          Är det 20 cm högt så är karet på 20 l.
          Är det 25 cm högt så är karet på 25 l.

          Jag tyckte det lät lite litet med 10 l, men är det 20 l eller mer så är det betydligt bättre. Jag har 3 kar i den storleken och där byter jag nästan hälften av vattnet 2 ggr i veckan. Och då har jag fisk och/eller räkor i dom och de är ej överbefolkat. Hur mycket klogrodor skräpar ner har jag ingen erfarenhet av. Eller har du inte fyllt vatten ända upp?
          Själva karet är kanske 15 l, men jag fyllde i 10 l vatten i det skrev jag innan. Vill inte ha det ända upp till kanten.Och där i går det endast 1 kampfisk. Dessutom är det inte rektangulärt, utan mer ovalt. Det låter nog mer rimligt att byta vatten 2 ggr/veckan än varje dag som någon annan skrev.

          I det andra akvariet, 28 l, finns det en annan kampfisk o 2 dvärgklogordor.
          mvh Drakulla

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

          Kommentar

          Arbetssätt...