Brunt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trachinus
    • July 2005
    • 14

    Brunt vatten?

    Hej!

    Jag startade upp mitt 128l akvarium för 4 dagar sedan. Efter ca 1 dag såg jag att vattnet blev brunt. Antog att det var roten (som oxå är ny) som fägade av sig. Jag la den i en balja (kokande vatten) och det vattnet blev oxå brunt. Nu har jag bytt vatten i baljan 3 ggr och det blir fortfarande brunt. Är det en felaktig rot? Hur länge/antal vattenbyten färgar den av sig?

    Akvaiet där roten låg från början är fortfarande brunt (trots att roten är ur).
    Måste jag byta vatten helt eller försvinner det med tiden?

    / Morgan
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    rötterna färgar av sig olika länge (iaf från min ringa erfarenhet), det jag har gjort är att ha rötterna i en egen balja / hink tills det slutar färga sen lägga dom i akvariumet. jag har dock en rot som har färgat i ca 2 månader med byte av vatten varje dag, kommer nog att kasta den men ska se när den slutar att färga först =) jag tror det bara är att bit ai det sura äpplet och hoppas att den slutar snart. sen å andra sidan så är väl det svartvatten eller vad folk kallar det (när vattnet är färgat) och vissa tycker det är snygg och om jag inte minns helt fel så är väl någon biotop på det sättet - beroende på vad man nu har för fiskar till karet - och folk lägger väl ner olika saker som färgat vattnet bara för att dom vill ha det så...oj, det blev mer än jag tänkte skriva.


    hur som helst, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

    ps. för mig räckte det med 2-3 vattenbyten, stora dock men verkar som om densiteten i vattnet förändras (iaf för mig) för det bruna vattnet samlades mest vid botten så jag slamsög där och det for bort.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      Det där är oerhört individuellt från rot till rot.Färgandet kommer att avta eller helt upphöra med tiden.Det är nog bara att gilla läget.Roten i mitt 130 liters färgade av sig i flera månader......
      Fredrik

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        låter som ja kommit enkelt undan med mina 2 rötter då som inte färgat alls
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Får jag föreslå att du låter det vara som det är, många VILL ha rötter som färgar eftersom det ofta ser ut så i exempelvis Sydamerikanska vatten. Nu vet jag inte vad du har för firrar men har du dessutom fiskar som kommer därifrån så stormtrivs de antagligen i vattnet.

          Det är högst sannoligt att vattnet även blivit lite surare än kranvattnet vilket även det med säkerhet är positivt.

          Så motfrågan lyder förståss, vilka firrar har du i akvariet ??
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • trachinus
            • July 2005
            • 14

            #6
            Jag har 2 st dvärggurami..... 2 st viejita`s dvärgciklider....2 st microlepidogaster(botten)....

            Jag har förstått att vissa tydligen vill ha lite "brunt" vatten, men för mig skulle det nog vara lite finare med ett kristallklart vatten. Har nämligen svart/skimmrande sand. Vita snäckor, Få finbladiga växter och så är dvärgguramin och cikliden röda. Kommande fiskar lär nog gå i ungefär samma stuk.

            / Morgan

            Kommentar

            Arbetssätt...