För snabb pH svikt med Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    För snabb pH svikt med Co2?

    Hej!

    Som synes i annan tråd körde jag igång mäskbaserad Co2 i mitt akviarum igår. Det bubblar ganska ordentligt, men jag blåser ut Co2 i insuget till en lite pump, så det är svårt att räkna bubblor.

    Enligt mitt pH test har pH minskat från 7,5 klockan 0900, till 6,0 nu klockan 11.

    - Låter det som mycket på för kort tid?
    - Hur stora och hur snabba svängningar klarar fiskarna?
    - Törs jag lämna detta en vecka för semester, eller skall jag stänga av co2 pumpen helt när jag åker?

    [Jag ser inga tendenser till syresvettningar på växterna. Har 100 liter akvarium, kör en femlitersdunk med 2 liter vatten, 500g socker, 2 tsk torrjäst, 1 krm bikarbonat. Fiskarna andas möjligen något häftigare än förr, svårt att avgöra, men de hänger inte vid/precis under ytan.]
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Ursprungligen postat av SöoS
    Som synes i annan tråd körde jag igång mäskbaserad Co2 i mitt akviarum igår. Det bubblar ganska ordentligt, men jag blåser ut Co2 i insuget till en lite pump, så det är svårt att räkna bubblor.
    Jag såg att du inte hade nån "reningsflaska" mellan mäskdunken och akvariet. Det borde du skaffa så du inte riskerar att få ner mäsk i akvariet. Dessutom är det lätt att räkna bubblor med en reningsflaska emellan.

    Enligt mitt pH test har pH minskat från 7,5 klockan 0900, till 6,0 nu klockan 11.

    - Låter det som mycket på för kort tid?
    Det låter rätt mycket. Har du ett test som bara visar 0,5-intervaller så kanske din avläsning är lite sned. Sen kan det bero på ett väldigt lågt KH. Det kan ju också bero på att du har nån sorts power-mäsk som spottar ut 10 bubblor per sekund i ett rätt litet kar och att växtmassan är så liten att växterna inte hinner dra i sig så mycket CO2.

    - Hur stora och hur snabba svängningar klarar fiskarna?
    Mycket mer än man tror, men jag törs inte uttala mej mer specifikt. Dessutom är ju fiskarna av sekundärt intresse i ett växtkar, eller hur? ;-)

    - Törs jag lämna detta en vecka för semester, eller skall jag stänga av co2 pumpen helt när jag åker?
    Har du en timer till pumpen som slår av CO2:n på natten så bör det inte vara nån fara. Det har jag själv gjort. Det enda som händer är att det blir ett härke att rensa växter när man kommer tillbaka.

    Jag ser inga tendenser till syresvettningar på växterna. Har 100 liter akvarium, kör en femlitersdunk med 2 liter vatten, 500g socker, 2 tsk torrjäst, 1 krm bikarbonat.
    Varför bara 2 liter vatten, men 500 gram socker? Eller är det skrivfel? Har du en 5-litersdunk så borde du ju utnyttja den till max.

    Syresvettningar borde du få. Om du är HELT säker på att CO2-halten är bra så är det nog nåt annat ämne som saknas. Har du bra med nitrat, fosfat, kalium och mikroämnen i karet?
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • SöoS
      • July 2004
      • 93

      #3
      Ursprungligen postat av dinajel
      Jag såg att du inte hade nån "reningsflaska" mellan mäskdunken och akvariet. Det borde du skaffa så du inte riskerar att få ner mäsk i akvariet. Dessutom är det lätt att räkna bubblor med en reningsflaska emellan.
      Jag räknar med att jag har en rejäl buffert mot mäsk-översvänning i och med att jag bara utnyttjar halva dunken för mäsk, sen är det ju tre liter tomt ovanpå. Feltänkt? Däremot har du ju en stark poäng när det gäller bubbelräkningen.

      (Det stämmer att jag har två liter vatten och 500gr socker, det var det recept som butiken rekommenderade för 100liters akvarium när jag köpte pumpen. Galet?)

      Det låter rätt mycket. Har du ett test som bara visar 0,5-intervaller så kanske din avläsning är lite sned. Sen kan det bero på ett väldigt lågt KH. Det kan ju också bero på att du har nån sorts power-mäsk som spottar ut 10 bubblor per sekund i ett rätt litet kar och att växtmassan är så liten att växterna inte hinner dra i sig så mycket CO2.
      Nu på kvällen när pumpen slog av har det inte rört sig mycket (några decimaler kanske) jämfört med hur det var när jag postade det där första nervösa inlägget. Så det verkar som att det stannar över 6,0 under 6,5 (jepp, halvgradig skala).

      Funkar det så? (Alltså att vattnet blir mättat och att co2 inte kan leda till något värre syrabad egentligen...)

      Syresvettningar borde du få. Om du är HELT säker på att CO2-halten är bra så är det nog nåt annat ämne som saknas. Har du bra med nitrat, fosfat, kalium och mikroämnen i karet?
      Nix, näringsbrist är nog ett problem, fast PMDD är beställt! KH test är nästa pryl jag köper tillakvariet. Med zoopet lär man sig fort.

      Tack för råd!

      /Stefan

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Ursprungligen postat av SöoS
        Jag räknar med att jag har en rejäl buffert mot mäsk-översvänning i och med att jag bara utnyttjar halva dunken för mäsk, sen är det ju tre liter tomt ovanpå. Feltänkt? Däremot har du ju en stark poäng när det gäller bubbelräkningen.
        Har du en 5-litersdunk så skulle jag nog använda hela den och ha en tvättflaska, helt klart. Då räcker ju mäsken mycket längre plus att du har koll på bubbeltakten.

        (Det stämmer att jag har två liter vatten och 500gr socker, det var det recept som butiken rekommenderade för 100liters akvarium när jag köpte pumpen. Galet?)
        Vild gissning att det var Janne på Södermalms akvariaffär? Din anläggning är misstänkt lik hans. Fast han kör väl två stycken 25-litersdunkar? Iallafall så finns risken att alkoholhalten blir så hög att jästen dör om man har så mycket socker. Vad jag har förstått så ger 1 dl socker på 1 liter 10% alkoholhalt. Och det är ungefär där som jästen ger upp andan. 5 dl socker på 5 liter vatten verkar alltså rimligt.

        Nu på kvällen när pumpen slog av har det inte rört sig mycket (några decimaler kanske) jämfört med hur det var när jag postade det där första nervösa inlägget. Så det verkar som att det stannar över 6,0 under 6,5 (jepp, halvgradig skala).

        Funkar det så? (Alltså att vattnet blir mättat och att co2 inte kan leda till något värre syrabad egentligen...)
        Det här har jag lite dålig koll på, men nåt åt det hållet tror jag. Det här borde andra växtnördar kunna svara ordentligt på, men vet inte om dom läser det här "Akvarievatten"-forumet.

        Nix, näringsbrist är nog ett problem, fast PMDD är beställt! KH test är nästa pryl jag köper tillakvariet. Med zoopet lär man sig fort.
        Ålrajt. Då är det nog näringsbrist. När du häller ner första dosen PMDD så kommer det säkert börja bubbla fint från växterna.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Jag kör samma recept (konstruktion och recept från samma uppfinnare )
          Den har bubblat på nu i några dagar..Vet inte hur länge jästen lever.MEN eftersom den startades med 20-25 gradigt vatten så jäser den långsammare än de som startar i 35 gradigt.Har pratat lite med en kompis som har jäst saker förut och tydligen så har just start tempen betydelse för hur länge det jäser.
          Fredrik

          Kommentar

          • SöoS
            • July 2004
            • 93

            #6
            Ursprungligen postat av fredrikakesson
            Jag kör samma recept (konstruktion och recept från samma uppfinnare ) Den har bubblat på nu i några dagar..Vet inte hur länge jästen lever.MEN eftersom den startades med 20-25 gradigt vatten så jäser den långsammare än de som startar i 35 gradigt.Har pratat lite med en kompis som har jäst saker förut och tydligen så har just start tempen betydelse för hur länge det jäser. Fredrik
            Minsann. Jag startade med ljummet vatten (typ bakvarmt). Här puttrar det som bara den, och det bubblar ur nästan hela vattenet, tyvärr verkar det inte vara syre utan koldioxid som flyter runt (och sakta uppåt) utan att orka lösas sig i vattnet.

            Funderar på om jag borde skaffa en separat timer till Co2 pumpen, så att den går i intervall någon timme i taget....

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              Jag stänger av min pump på nätterna.Det enda som händer då är att det kommer en stor bubbla som går till ytan helt o uplöst.Tror det är bättre att rikta utblåset mot botten och hoppas på att lite löser sig på vägen upp.
              Fredrik

              Kommentar

              • SöoS
                • July 2004
                • 93

                #8
                Jag har utblåset mot botten, och bubblorna (små, små) glider hela vägen till andra änden av akvariet innan de till slut når ytan. Jag får mest intrycket av att det är vattnet som inte sväljer mer kolsyra. Oj... freudian slip, Co2 menar jag förstås. [Timermässigt har jag samma lösnings som du, från krukmakargatan ]

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Tror jag också.Jag har bara 2 rör som dessutom är 1,5 år gamla.Inbillar mig att det är det som är felet.Men växterna satte iaf fart.En snabbväxande sak har växt 15 cm på 4 dagar sen jag satte fart på Co2´n.Vet inte om dom andra jag har är karbonat växter.Dom andra är svärdplanta och jättevalisineria..Men iom att PH värdet sjönk så borde ju gasen ha löst sig annars skulle väl PH varit kvar på en högre nivå eller??
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • SöoS
                    • July 2004
                    • 93

                    #10
                    Fortfarande ingen sån effekt. Det är väl bara att vänta på att PMDD dyker upp här....

                    (Jodå, pH:t sjönk först, och de första timmarna pumpen är på syns ingen co2 alls även om det hörs att pumpen tickar av bubblorna. Men efter ett par timmar så börjar vattnet bubbla (och det börjar inte vid växterna). Därför antar jag att intervallkörning vore vettigt.)

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Tja frågan är om det spelar någon roll.Men köp pmdd.Jag bestälde från http://www.granholmarna.se/hej.htm .Gick snabbt som blixten.Ett tips för att hålla i slangarna är att sätta klammers i bak kant på lysrampen.Kolla min zoon då ser du hur jag gjorde.
                      Fredrik
                      Senast redigerad av fredrikakesson; 01 August 2005, 14:52.

                      Kommentar

                      • Geezer
                        • October 2003
                        • 166

                        #12
                        Ursprungligen postat av SöoS
                        Hej!

                        Som synes i annan tråd körde jag igång mäskbaserad Co2 i mitt akviarum igår. Det bubblar ganska ordentligt, men jag blåser ut Co2 i insuget till en lite pump, så det är svårt att räkna bubblor.

                        Enligt mitt pH test har pH minskat från 7,5 klockan 0900, till 6,0 nu klockan 11.

                        - Låter det som mycket på för kort tid?
                        - Hur stora och hur snabba svängningar klarar fiskarna?
                        - Törs jag lämna detta en vecka för semester, eller skall jag stänga av co2 pumpen helt när jag åker?

                        [Jag ser inga tendenser till syresvettningar på växterna. Har 100 liter akvarium, kör en femlitersdunk med 2 liter vatten, 500g socker, 2 tsk torrjäst, 1 krm bikarbonat. Fiskarna andas möjligen något häftigare än förr, svårt att avgöra, men de hänger inte vid/precis under ytan.]
                        Fiskar klarar PH-svängningar, eftersom det också förekommer dagligen i "naturen" . pH´t skiftar dagligen(äv. i akv.) emellan dag och natt beroende på att fotosyntesen inte verkar utan ljus. Jag tycker dock att ett pH-fall på 1,5 pH-grader låter mycket - men inte dödande, om man håller sig inom ramarna.
                        -Geezer-

                        Kommentar

                        Arbetssätt...