Methylenblått köper jag vart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erik l
    • July 2005
    • 308

    #31
    Ursprungligen postat av erikthur
    Jag har läst detsamma och fattat det som just den vanliga på sjukhus använda isosomolära lösningen som användes till iv-dropp.
    Dock aldrig testat själv eller hört talas om någon som testat detta.
    Och kommer heller inte ihåg vart jag läste om detta.
    Ringers spolvätska finns omnämmnt i Anders Cassels bok KILLIS dock så skall inte ringers infusionsvätska fungera lika bra

    mvh erik
    ________________
    mvh erik l

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #32
      Ursprungligen postat av peterhaack
      Läs då detta...http://www.haack.se/Kemi/Metylenblatt-x-hydrat.pdf

      Metylenblått användes väl innan mot torsk(det vita luddet små bebisar får på tungan)förr i tiden?
      Jag HAR läst den länken, men den beskriver metylenblått-x-hydrat... Tror inte det är samma sak alls.
      Bland annat för att det heter ngt annorlunda (enl. innehållsförteckningen är det "Methylthionini chloridum" i våra kapslar). Dessutom har vi inga som helst särskilda säkerhetsföreskrifter vid hanteringen.

      MEN, om det skulle vara samma ämne hittar jag ingenstans i säkerhetsdatabladet att det skulle vara cancerogent. Och om man kikar efter så får du äta 1180 mg för att det skall bli toxiska mängder - vilket är en del med tanke på att våra kapslar innehåller 50 mg. Och den mängden färgar en hel del. Och skulle du mot all förmodan få i dig de mängderna verkar det som om du får irriterad urinblåsa - vilket i o f s kan vara nog så jobbigt...

      Det jag menar är att man inte behöver klä sig i skyddsdräkt 90 när man skall handskas med metylenblått i de ringa kvantiteter som det handlar om i vårt fall. Däremot kan jag starkt rekomendera att använda handskar och oöma kläder, för det färgar något så in i h-vete!

      När det gäller tidigare användningsområden är jag inte helt säker, men det ringer en klocka när du nämner svampinfektioner...
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #33
        Ursprungligen postat av Glajdarn
        Jag HAR läst den länken, men den beskriver metylenblått-x-hydrat... Tror inte det är samma sak alls.

        När det gäller tidigare användningsområden är jag inte helt säker, men det ringer en klocka när du nämner svampinfektioner...
        Det är nog samma sak men mitt är pulver och ditt är utblandad och ligger förmodligen i lösning med etanol(sprit)

        Jag menade inte att du hade fel men det är hälsovådligt i vissa mängder och i koncentrerad form, men konrollerad och i viss spädning med rätt sort vätska är det inte så farligt....

        Det är ju mot svamp och har en kul effekt lite i kaffet får din urin till att bli blå aktig och e ett ganska kul skämt ni vet dagen efter haha.. (har själv provat)
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #34
          Ursprungligen postat av PeterP
          Har kollat runt lite på nätet och hittat Seras Bactopur,
          Skall innehålla butylglykol, acriflavin och metylenblå. Precis vad jag letade efter. Men är det någon som vet något om hur koncentrationen av ämnena i Bactopuren?
          Någon som testat?

          Acriflavin skall vara samma som euflvin.
          Har någon koll på vad butylglykol är?
          Vissa medel skall man nog inte ha till svamphemmande.......

          Bactopur är en medecin och en mycket stark sådan =O(


          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #35
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Det är nog samma sak men mitt är pulver och ditt är utblandad och ligger förmodligen i lösning med etanol(sprit)

            Jag menade inte att du hade fel men det är hälsovådligt i vissa mängder och i koncentrerad form, men konrollerad och i viss spädning med rätt sort vätska är det inte så farligt....

            Det är ju mot svamp och har en kul effekt lite i kaffet får din urin till att bli blå aktig och e ett ganska kul skämt ni vet dagen efter haha.. (har själv provat)
            Nja... "mitt" (sjukhusets) är i kapslar med pulver i. När vi använder det tar vi isär kapslarna och blandar det med vatten. Vi har tidigare använt en lösning som var i ampuller, men av någon anledning används det inte längre. Kan vara att de helt enkelt inte finns att få tag på.

            Och det är klart att det är hälsovådligt i vissa mängder - det är allt, t.o.m vatten. Men vad jag kunde se på säkerhetsbladet så var den största toxiska risken att man fick en retad urinblåsa, vilket i kemikaliesammanhang får anses som en ganska mild komplikation. Däremot var det ju lite värre om man fick det i ögonen, vad jag kunde förstå...

            Och det där med kaffet - jag vet, har en kollega som gjorde det på en korridorare (som kunde konsten att tjusa damer), och sa att det hade kommit en ny könssjukdom till Sverige som gjorde att man kissade blått. Han blev ganska skraj... =)
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            Arbetssätt...