Är lite sugen på att prova mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Är lite sugen på att prova mäsk

    Hallå


    Jag är lite sugen på att prova att sätta en sats mäsk och prova CO2.Men hur Får man kontroll på PH värdet?.Risken är ju att det rasar okontrollerat med fiskdöd eller iaf ledsna fiskar som resultat och det vill jag INTE vara med om.Förslaget som jag fick var att sätta mäsken i en 5 liters dunk.Sen kopplar utloppslangen till ett aquael powerhead med en filtermatta på.Vet inte hur bra upplösning man får.Rotorn är ju det som slår sönder CO2 bubblorna.Filtret skulle sedan kopplas på samma elkontakt som lysröret så att det stannar när belysningen släcks.
    Fredrik
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Vad har du för KH? Ett högt KH buffrar Ph:t så då behöver man inte vara såååå bekymrad. (Jag bekymrar mig inte alls, Kh = 13...) Är det bra fnutt på mäsken så kan man iofs riskera CO2 förgiftning (talar av erfarenhet) på natten, men om du ska stänga av det så borde ju inte det vara ett problem.
    Tänk på att bara för att du stänger pumpen, så slutar inte mäsken att bubbla (som sagt, hmmm), man måste alltså släppa ut trycket (lyft av korken) annars kanske det blir en mindre kul överraskning...

    Backventil är en god investering när man jobbar med mäsk.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Frågan är om man behöver släppa trycket.Bubblorna borde passera filtret och gå rakt upp till ytan.Rent logiskt borde det göra varken till eller från eftersom det inte sprids i akvariet eller tänker jag fel?.Vet inte vad jag har för KH.Vanligt stockholmsvatten från norsborg...Ska kolla lite på vattenverkets hemsida.
      Fredrik

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Nu är mäsken på plats.Det har inte kommit någon CO2 än.Men jag får väl hålla lite koll imorn.
        Fredrik

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Det kan ta 6-12 timmar innan det kommer igång riktigt.
          Hur mycket du behöver beror på hur stort akvarium du har.
          Sedan är det bättre med fler mindre än en stor dunk för mäsken. Detta för att man kan byta de små i ett rullande schema så att man får ett jämnare tillflöde av CO2.

          Om man låter CO2 bubbla upp i en trappa, så är risken med för höga värden på CO2 inget att oroa sig för. Ett pumphuvud som man leder in gasen i är inte mycket bättre än en sk syresten. Du vill att gasen skall virvla runt i ett filter ett tag innan det kommer ut. Det är kontaktyten och kontakttiden mellan gas och vatten som är avgörande för hur mycket CO2 som löses i vattnet eller går ut i luften.
          Så insug i ett filter är effektivare (kanske för effektivt).
          Jag kör med CO2 genom syresten under insugen till ett filter.

          kH-halter avgör hur stor pH-svängning man får vid olika halter av CO2 i vattnet. Inte hur mycket CO2 som löses i vattnet. pH beror på kH-halt och CO2-halt. Så ändringar i kH-värdet och/eller CO2-halten ändrar pH-vardet (dvs pH-värdet är ett resultat av kH och CO2-värden).
          Stora pH-svängningar kan vara farliga för fiskarna, men brukar inte vara ett problem så länge kH-halten är över 4.
          En pH-sänkning på ca 1 pH-grad brukar vara lämpligt riktvärde för mäsk-CO2. Då har man lämpliga marginaler för de flesta missöden.
          (appropå missöden, glöm ej tvättflaskan/bubbelräknaren. Mäsken kan jäsa över).
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Vet inte hur bra det löser sig i vattnet.Men det blir iaf en miljad små bubblor eller så när det går igenom pumpen.Har dock inte sett några bubblor komma från växterna...Anledningen till att det inte kom någon gas var slarv av mig själv.Det hade kommit lite "skägg" från borrningen så anslutningsnippeln i locket blev inte tät.Skaffade en zoon och laddade upp 2 bilder på verket....

            Fredrik
            Senast redigerad av fredrikakesson; 31 July 2005, 17:17.

            Kommentar

            Arbetssätt...