Snabb uppvärmning av vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcaz
    • July 2005
    • 5

    Snabb uppvärmning av vatten

    När man fyller ett nystartat akvarium med kallt vatten tar det ju sin tid innan de kommer upp i normal temperatur.
    Eftersom man inte bör ta varmt eller ljummet vatten direkt från kranen så undrar jag om man först kan hälla i kallt kranvatten och sedan fylla på med kokande vatten som man tar från typ vattenkokare?

    För att klargöra
    Jag skall tömma akvarit för att limma på en bakgrund och då är fiskarna i et annat akvarie. Sen fylla det igen men jag vill ju få i fiskarna så fort som möjligt eftersom det är ett litet akvarie de är i och då tänkte jag fylla med kallt vatten för att sedan hälla i ca 10-20 liter kokande vatten för att snabbt få upp temperaturen sen lägga i fisken igen. Istället för att fylla akvariet med ljummet vatten då jag hört att ljummet vatten inte är så bra
    Senast redigerad av Marcaz; 25 July 2005, 13:09. Anledning: Missförstånd
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Använd ljummet kranvatten ända tills du är övertygad om att just ditt vatten är skadligt för akvariet, det är mycket enklare. Att varmvattnet är ofarligt verkar vara betydligt vanligare än att det är skadligt.

    Om du häller i kokande vatten så var försiktig, temperaturblandningen tar lite tid så fiskar som simmar "fel" riskerar bli kokta.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Marcaz
      När man fyller ett nystartat akvarium med kallt vatten tar det ju sin tid innan de kommer upp i normal temperatur.
      Eftersom man inte bör ta varmt eller ljummet vatten direkt från kranen så undrar jag om man först kan hälla i kallt kranvatten och sedan fylla på med kokande vatten som man tar från typ vattenkokare?
      spola ur systemet ett par minuter så brukar det vara riskfritt, eller skaffa en större doppvärmare... inge kokande vatten när det finns fisk eller växter i (heller inte iskallt)
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Kokande vatten är nog inte så bra för glaset och silikonet i akvariet heller.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Marcaz
          • July 2005
          • 5

          #5
          jag tror inte att glaset eller silikonet skulle påverkas så mycket då det är en 350 litersbalja med ca 300 kallt vatten på 7-8 grader så om jag häller i 1 liter kokande vatten i den baljan så höjs kanske tmperaturen med 1 grad / liter kokande vatten. Det jag var ute efter var om vatten kvaliteten försämras om jag häller i kokande vatten kontra om jag låter det kalla vattnet värmas upp men hjälp av lufttemperatur och doppvärmare.
          Det handlar bara om att få upp vattnet till 25 grader så fort som möjligt utan att använda sig av varmatten som finns i vattenledningarna då jag hört att kvaliteten är usel för fiskarna.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            jag har kört varmvatten när ja gör vattenbyten inga problem.
            om du fyller upp karet och har i sera aquatan eller liknande så binds dom metaller som kan finnas i vattnet.

            bor man som ja i hyreshus med fjärrvärme så innehåller varmvattnet en del koppar men det tar aquatan om hand om till exempel.

            skulle inte förvåna mej de minsta om glaset i karet spricker om du har kallt vatten och häller o kohett vatten.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • efred
              • July 2005
              • 168

              #7
              Kör varmvatten från kran så länge du inte bor i ett hus med kassa kopparledningar som borde bytts för länge sen eller om du har en varmvattenberedare som du vet att vattnet ofta blir stående länge i. Ta bara inte vattnet på morgonen tan på dagen när alla tagit morgonduschen och disken är diskad. Då är det ingen fara.

              Har jobbat i akvarieaffär och både i butiken och i leasingakvarierna använde vi oss av varmvatten utan problem.

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Använder här tempererat vatten som får plaska ner i köksvasken, därifrån lägger jag en slang till den ena fluvalpumpen, som får suga i sig vattnet, plaskandet får köket att lukta klor, men inte akvariet, och än ser det ut att funka...
                B!

                Kommentar

                • je1
                  • June 2004
                  • 15

                  #9
                  Det är absolut inga problem att använda kranvattnet, varmt eller kallt, den lilla (faktiskt obetydliga) mängd metall du får i burken binder du (som sagt) med vattenbehandlingsmedel. Är du ändå orolig spola nån minut (som sagt) innan du tar vattnet.

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marcaz
                    jag tror inte att glaset eller silikonet skulle påverkas så mycket då det är en 350 litersbalja med ca 300 kallt vatten på 7-8 grader så om jag häller i 1 liter kokande vatten i den baljan så höjs kanske tmperaturen med 1 grad / liter kokande vatten. Det jag var ute efter var om vatten kvaliteten försämras om jag häller i kokande vatten kontra om jag låter det kalla vattnet värmas upp men hjälp av lufttemperatur och doppvärmare.
                    Det handlar bara om att få upp vattnet till 25 grader så fort som möjligt utan att använda sig av varmatten som finns i vattenledningarna då jag hört att kvaliteten är usel för fiskarna.
                    Det är sant, bara man har det kalla vattnet först så blir det inget problem. (bör i vilket fall som helst inte bli)
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #11
                      Jag brukar också ta lagomt varmt vatten direkt från kranen när jag fyller mina kar
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marcaz
                        ... varmatten som finns i vattenledningarna då jag hört att kvaliteten är usel för fiskarna.
                        Det är en skröna.

                        För att varmvattnet skall vara skadligt bör ledningarna vara helt nya (några veckor gamla) eller skall du ha vatten från egen brunn med surt och mjukt vatten och en varmvattenberedare av koppar. Den senare situationen är ovanlig idag eftersom sådana beredare fräts sönder och man bygger med emaljerade beredare istället.

                        Med kommunalt vatten får man inte dessa problemen eftersom vattenverket justerar upp pH till över 7 just för att slippa korrosion i vattenledningarna. Ingen korrosion=ingen utlöst koppar.

                        I min nuvarande bostad var första gången i min 25-åriga akvariebana som varmvattnet inte fungerade. Så i våras sprang varmvattenberedaren läck en natt, bytte till en emaljerad och nu kan jag använda varmvattnet. Har just egen brunn med surt och mycket mjukt vatten.

                        Växter och snäckor är mycket känsligare för koppar än fiskarna, jag märkte aldrig något på fiskarna.

                        Kommentar

                        • Marcaz
                          • July 2005
                          • 5

                          #13
                          Vad skönt å höra. Då kan man ju få i fisken snabbare i vattnet när jag fyllt det. Slipper vänta ytterligare ett dygn för att vattnet skall bli varmt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...