Test av Brunnsvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jetn
    • July 2005
    • 34

    Test av Brunnsvatten

    Hej, jag behöver hjälp . Jag har tänkt att starta ett akvarium men är osäker på vatten kvalitén då jag har egen brunn. Villka tester bör jag göra . Jag är mycket tacksam för all hjälp .
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Är det en borradbrunn är det främst tungmetaller och "sumpgas" (vattnet luktar ruttna ägg) du behöver oroas för.
    Annars räcker det de vanliga testerna.
    Är det en ytvattenbrunn brukar det kunna vara nitrat i sådant vatten.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Geezer
      • October 2003
      • 166

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Är det en borradbrunn är det främst tungmetaller och "sumpgas" (vattnet luktar ruttna ägg) du behöver oroas för.
      Annars räcker det de vanliga testerna.
      Är det en ytvattenbrunn brukar det kunna vara nitrat i sådant vatten.
      I vår -orörda -berggrund är tungmetallerna uppbundna i ,främst, oxiderade former, I dessa tillstånd är de ofarliga för grundvattnet.
      Det du nämner är lukten av svavelkväve-sulfit-. Det är en väldigt vanlig doft
      i brunnar, men jag tror inte att någon har dött av det än..
      "Är det en ytvattenbrunn brukar det kunna vara nitrat i sådant vatten"
      Förklara bara varför du tror det Kramfors, så blir jag nöjd! (kan vara ett
      problem) -Din vän....

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Svar till Geezer ni andra vet säkert redan.
        I allmänna täkter är det i allmänhet inga problem med nitrathalter över 50 mg/l. Dock har vissa kommunala grundvattentäkter stängts pga för mycket nitrat och i andra blandas vattnet med mindre nitrathaltigt vatten. Kunskapen om hur mycket nitrat som finns i enskilda brunnar är begränsad. Ungefär en miljon människor i Sverige får sitt dricksvatten från egen brunn. En uppskattning från början av 1980 talet visade att ca 100 000 människor i Sverige dricker vatten med mer än 50 mg nitrat/l. Höga halter av nitrat finns mest i Skåne, Blekinge, Halland och Kalmar.
        Källa: Greppa Näringen.



        Problemet med höga halter av nitrat i driksvattnet är att det hos spädbarn kan omvandlas till nitrit med hjälp av bakterier som infekterat magen. Därför bör man inte ge nitratrikt vatten till barn under ett års ålder. Även nitratrika grönsaker kan vara riskabla (till exempel mangold, nässlor, sallat, salladskål, spenat, rödbetor och rabarber).

        Det finns ett samband mellan nitrat i grundvattnet och plötslig spädbarnsdöd. Detta nya samband stödjer uppfattningen att orsakerna till plötslig spädbarnsdöd kan sökas i en ofullständig bakteriell omvandling av urinämne i tarmen. Det är en slutsats som några Uppsalaforskare presenterar i decembernumret 2001 av European Journal of Clinical Investigation.

        Under vissa förhållanden kan nitrat omvanlas till nitrit även i ett akvarium.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • efred
          • July 2005
          • 168

          #5
          Så länge akvariet är väl syresatt torde denna risk vara försumbar!

          Kommentar

          • Geezer
            • October 2003
            • 166

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Svar till Geezer ni andra vet säkert redan.
            I allmänna täkter är det i allmänhet inga problem med nitrathalter över 50 mg/l. Dock har vissa kommunala grundvattentäkter stängts pga för mycket nitrat och i andra blandas vattnet med mindre nitrathaltigt vatten. Kunskapen om hur mycket nitrat som finns i enskilda brunnar är begränsad. Ungefär en miljon människor i Sverige får sitt dricksvatten från egen brunn. En uppskattning från början av 1980 talet visade att ca 100 000 människor i Sverige dricker vatten med mer än 50 mg nitrat/l. Höga halter av nitrat finns mest i Skåne, Blekinge, Halland och Kalmar.
            Källa: Greppa Näringen.



            Problemet med höga halter av nitrat i driksvattnet är att det hos spädbarn kan omvandlas till nitrit med hjälp av bakterier som infekterat magen. Därför bör man inte ge nitratrikt vatten till barn under ett års ålder. Även nitratrika grönsaker kan vara riskabla (till exempel mangold, nässlor, sallat, salladskål, spenat, rödbetor och rabarber).

            Det finns ett samband mellan nitrat i grundvattnet och plötslig spädbarnsdöd. Detta nya samband stödjer uppfattningen att orsakerna till plötslig spädbarnsdöd kan sökas i en ofullständig bakteriell omvandling av urinämne i tarmen. Det är en slutsats som några Uppsalaforskare presenterar i decembernumret 2001 av European Journal of Clinical Investigation.

            Under vissa förhållanden kan nitrat omvanlas till nitrit även i ett akvarium.
            Tackar för svaret Kramfors ! Mvh -Geezer-

            Kommentar

            Arbetssätt...