keminörd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cattebus
    • June 2004
    • 61

    keminörd...

    Har kollat vattnet ibland när jag misstänkt nåt skumt, men bara m stickor. Stickan har då visat precis vad jag trodde: att nitrit eller nitrat är för högt. detta har jag oftast då åtgärdat m vattenbyten och det har alltid gått bra.

    Men nu börjar jag lida av att jag inte vet tillräckligt om kemin, och begriper egentligen inte så mycket när jag läser här. Söker nu en enkel "nybörjar-info" m enkla snabbtips. Typ vad gör jag för att: sänka/höja ph, kabonat, sänka nitrit osv...

    Jag har inga preparat som helst hemma, utom ektozon (som jag inte använder) o vattenberedningspreparat. (använder sparsamt) Vad bör jag köpa hem och vilket test kan ni rekommendera? (Bättre än stickor)

    Jag vill även ha tips på bok eller hemsida med info, men på svenska, ej engelska. Är det någon som kan hjälpa mig???

    Tacksam!
    cattebus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Finns ju en del basinformation i Zoopet-avdelningen "akvarievatten"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Linda_A
      • March 2005
      • 1479

      #3
      Hej!

      Här har du lite att börja med i alla fall..
      http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88



      //Linda

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #4
        Lite för sen.. Kjell var snabbare..
        //Linda

        Kommentar

        • cattebus
          • June 2004
          • 61

          #5
          ok...tack! har pluggat på, men känner mig mycket osäker! Snälla hjälp mig med en diagnos här nu då:
          400 liter som jag mätte i dag: (eftersom jag ser att det inte är helt ok: fiskarna aningen trötta.)

          Nitrat 100 (aj, aj, aj...!)
          Nitrit 0 (ja men det var ju bra iallafall...)
          Totalhårdhet någonstans mellan 7-14 dGH (är väl ok?)
          Karbonathårdheten 0 (nejmen DET är väl vanskligt! Ph i riskzonen?)
          Ph 6,4 (ok så länge det stannar där)

          Min lilla försiktiga gissning på detta resultat skulle väl bli att få bort nitraten, och höja karbonathårdheten så att ph-värdet inte blir så instabilt. Är jag ute och cyklar eller???
          Nu har jag inte vidtagit några åtgärder innan jag konsulterat proffsen, ( ... )men jag har plockat fram ett gäng snäckskal här... Funderar på att köpa en sån där laddning bakterier i butiken i morgon också. Vad tycker ni???

          -Problemen beror med största sannolikhet på filterbyte, trots att jag varit mycket försiktig och låter det gamla filtret gå kvar tillsammans med det nya. Samtidigt flyttades ju alla fiskar och all sand byttes ut... (Tog med det gamla vattnet också)

          Snälla tips???
          /C
          cattebus
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            När det gäller vattenvärden är det alltid bra att veta vilken ort det gäller.
            Det är en rejäl skillnad på t ex Uppsala och Stockholm.
            Men när min första fru tog med med sej ett akvarievattenprov till ett öppet hus på 1970-talet på Uppsala Universitet och fick det analyserat som brunnsvatten fick hon en hel del stön som svar för nitraten. Min första lektion apropå vattenbyten...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              bara sådär upplysningsvis.
              skulle inte ens röra stickor med en 2meter lång tång själv.
              sök på "stickor" så ser du varför.

              dropptester är det bästa och jbl är bra.
              har använt tetratest's nitrittest och funka för mej.
              hört visa negativa saker om sera's tester men varit lite oklart vad som orsakat dom lite udda resultaten.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Geezer
                • October 2003
                • 166

                #8
                "ok...tack! har pluggat på, men känner mig mycket osäker! Snälla hjälp mig med en diagnos här nu då:
                400 liter som jag mätte i dag: (eftersom jag ser att det inte är helt ok: fiskarna aningen trötta.)

                1/ Nitrat 100 (aj, aj, aj...!)
                Nitrit 0 (ja men det var ju bra iallafall...)
                2/ Totalhårdhet någonstans mellan 7-14 dGH (är väl ok?)
                3/ Karbonathårdheten 0 (nejmen DET är väl vanskligt! Ph i riskzonen?)
                4 / Ph 6,4 (ok så länge det stannar där)

                5/ Min lilla försiktiga gissning på detta resultat skulle väl bli att få bort nitraten, och höja karbonathårdheten så att ph-värdet inte blir så instabilt. Är jag ute och cyklar eller???
                Nu har jag inte vidtagit några åtgärder innan jag konsulterat proffsen, ( ... )men jag har plockat fram ett gäng snäckskal här...6/ Funderar på att köpa en sån där laddning bakterier i butiken i morgon också. 7 / Vad tycker ni???

                §1/ Tyder på övermatning och dåligt med vatten byte.
                §2/ Normalt sett följer total hårdheten och karbonathårdheten varandra. Jag skulle nog gissa att ditt test endast mätte mängden hydroxidjoner i vattnet.
                §3/ Ajj, ännu ett bevis på dåligt vattenbyte vs övermatning.
                §4/ (--)
                §5 / Jepp, ute o cycklar.
                §6/ inte en dum idee ,om du börjar göra lite vattenbyten.
                §7/ Du kan nog få igång ditt akvarium om du bara börjar att engagera dej lite mer... geezer

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Ursprungligen postat av Geezer
                  "ok...tack! har pluggat på, men känner mig mycket osäker! Snälla hjälp mig med en diagnos här nu då:
                  400 liter som jag mätte i dag: (eftersom jag ser att det inte är helt ok: fiskarna aningen trötta.)

                  1/ Nitrat 100 (aj, aj, aj...!)
                  Nitrit 0 (ja men det var ju bra iallafall...)
                  2/ Totalhårdhet någonstans mellan 7-14 dGH (är väl ok?)
                  3/ Karbonathårdheten 0 (nejmen DET är väl vanskligt! Ph i riskzonen?)
                  4 / Ph 6,4 (ok så länge det stannar där)

                  5/ Min lilla försiktiga gissning på detta resultat skulle väl bli att få bort nitraten, och höja karbonathårdheten så att ph-värdet inte blir så instabilt. Är jag ute och cyklar eller???
                  Nu har jag inte vidtagit några åtgärder innan jag konsulterat proffsen, ( ... )men jag har plockat fram ett gäng snäckskal här...6/ Funderar på att köpa en sån där laddning bakterier i butiken i morgon också. 7 / Vad tycker ni???

                  §1/ Tyder på övermatning och dåligt med vatten byte.
                  §2/ Normalt sett följer total hårdheten och karbonathårdheten varandra. Jag skulle nog gissa att ditt test endast mätte mängden hydroxidjoner i vattnet.
                  §3/ Ajj, ännu ett bevis på dåligt vattenbyte vs övermatning.
                  §4/ (--)
                  §5 / Jepp, ute o cycklar.
                  §6/ inte en dum idee ,om du börjar göra lite vattenbyten.
                  §7/ Du kan nog få igång ditt akvarium om du bara börjar att engagera dej lite mer... geezer
                  Håller inte helt med dig där geezer..

                  1) japp, helt klart beror höga nitratnivåer på lång tid mellan vattenbyten och/eller övermatning. Hur länge brukar det gå mellan dina vattenbyten? Hur stora är de?

                  2) Totalhårdheten behöver man inte bry sig om så mycket, eller alls, om man inte satsar på odling av vissa krävande fiskar

                  3) Karbonathårdhet däremot, eller kH.. 0!??! nja, där skulle jag inte riktigt lita på testresultaten. Precis som Raven skulle jag inte ta i en sticka med tång ens. Köpa nya tester!

                  4) Vad du ska ha för pH beror på vilka fiskar du har. Precis som du säger så gör en högre karbonathårdhet att pH förändras långsammare. Det agerar buffert. Mao får man ett stabilare vatten med högre kH. Dock inte sagt att ett högt kH alltid är bra och det går att hålla ett stabilt pH med lågt kH (tex jag har 3.5, funkar bra).

                  5) NEJ, du är inte ute och cyklar. Få bort nitraten gör du med vattenbyten. Men även i det här fallet litar jag inte på dina provresultat, har för mig att jag läst att fiskar dör vid runt 50ppm. Mätte du upp 100ppm så har du döda fiskar eller felaktiga värden (rätta mig någon om jag har fel!).
                  Höjer du kH får du ett stabilare pH. Det är dock lite svårt att höja kH utan att få en pH-höjning samtidigt. Mitt tips är, köp nya tester, kolla vad de visar.

                  6) Bakterier på flaska är i det här fallet helt och hållet onödigt eftersom du inte har problem med nitrit. Bakterierna du pratar om omvandlar nitrit till nitrat. Och det steget verkar det inte som du har problem med.

                  7) Jag tror jag har fått med allt jag tycker
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av heljis
                    5) NEJ, du är inte ute och cyklar. Få bort nitraten gör du med vattenbyten. Men även i det här fallet litar jag inte på dina provresultat, har för mig att jag läst att fiskar dör vid runt 50ppm. Mätte du upp 100ppm så har du döda fiskar eller felaktiga värden (rätta mig någon om jag har fel!).
                    100ppm nitrat råder det lite delade meningar om det är farligt eller ej.
                    senaste ja läste va är att 120ppm nitrat är giftigt under en period på ett par månader.
                    nitrit däremot är dödligt vid 50ppm och skadligt vid långt lägre nivåer.

                    nitrit/nitrat är nåt stickor verkar va dåliga på att mäta.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • cattebus
                      • June 2004
                      • 61

                      #11
                      Ok tack!!! Men nu undrar jag hur det gick till sist jag skrev här...det var ju JAG (Cattebus) som hade ett 400L med tokiga värden, inte alls Geezer...! Kjell, vad har hänt???
                      /C
                      cattebus
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                      Kommentar

                      • Geezer
                        • October 2003
                        • 166

                        #12
                        Ursprungligen postat av cattebus
                        Ok tack!!! Men nu undrar jag hur det gick till sist jag skrev här...det var ju JAG (Cattebus) som hade ett 400L med tokiga värden, inte alls Geezer...! Kjell, vad har hänt???
                        /C
                        "Är det någon som kan hjälpa mig???" Har jag förargat dej på nåt sätt?
                        Jag svarade bara på din fråga, ursäkta! -Geezer-

                        Kommentar

                        • heljis

                          • June 2003
                          • 1150

                          #13
                          Ursprungligen postat av cattebus
                          Ok tack!!! Men nu undrar jag hur det gick till sist jag skrev här...det var ju JAG (Cattebus) som hade ett 400L med tokiga värden, inte alls Geezer...! Kjell, vad har hänt???
                          /C
                          Va??

                          Syftar du möjligen på inlägget där geezer har citerat dig, men inte använt [QUOTE] utan enbart ""?
                          Martin Heljedal

                          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                          Kommentar

                          • cattebus
                            • June 2004
                            • 61

                            #14
                            Hej killar/tjejer!

                            Nej nu får jag be om ursäkt, jag var nog för trött sist! Jag såg inte att Geezer citerat mig och sedan svarat på min fråga , men inte använt [QUOTE] utan enbart ""... (Du hade alltså rätt heljis)
                            - FÖRLÅT så jättemycket!
                            Jag hade för bråttom och såg bara min egen text men med Geezer som avsändare, så jag trodde något blivit generalkajko... (Trodde alla citat var kursiva... ) Sorry! -det var ju därför jag frågade Kjell vad som hänt.


                            Menar inte på något sätt att vara uppkäftig, tvärt om! -Jag är jättetacksam för alla svar jag får ifrån er!
                            Jag är inte duktig på detta och har inte heller på något sätt försökt att glänsa, det är ju därför jag är här. Jag är ännu inte duktig, men mycket nyfiken och villig att lära. Men oengagerad är det sista jag vill påstå att jag är. Däremot tycker jag akvarium och djur är ett underbart sätt att lära sig mer och dessutom knyta nya kontakter som man aldrig skulle fått annars! (Här, t.ex)

                            /C
                            cattebus
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                            Kommentar

                            • Geezer
                              • October 2003
                              • 166

                              #15
                              "Nej nu får jag be om ursäkt, jag var nog för trött sist!"
                              Helt OK ! Ursäkten godtagen ! Hälsn. -Geezer-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...