Aktivt kol-varför då då?...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cattebus
    • June 2004
    • 61

Aktivt kol-varför då då?...

Hur har det gått, har det blivit något ytterfilter för Mayweed? Själv tog jag steget fullt ut och slog till på ett i förra veckan. Det blev ett Eheim 304 till mina 380 L. Kändes läskigt att montera ihop det eftersom jag inte är van, så jag är glad att jag så här första gången köpte ett NYTT, med beskrivningar och garanti och så. När man är van är det säkert lika enkelt som innerfilter...Första natten kunde jag inte sova, trodde allt vatten skulle komma farande över parketten. Men nu har jag sovit lungt i snart två veckor och filtret funkar utmärkt!
    För att inte sabba kemin låter jag innerfiltret gå kvar några veckor, och en bit av innerfiltret lade jag t.o.m. ner i ytterfiltret. Hoppas det funkar bra...?
    Det som förbryllar mig är att hälften av filtermassan som kom med, är aktivt kol. Jag har aldrig använt det, utan haft det hemma i reserv bara. Trodde det bara skulle användas efter medicin och så. Kan någon kunnig kolanvändare berätta lite om hur det bör användas? Skall byta ut ofta? Varför ska jag ha det? Tar det bort även vattenberedningspreparat? Hur påverkar det mina goda bakterier i det biologiska filtret? Annat jag bör veta?
    cattebus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

Till mitt eheim 2213 följde det med ett kolfilter som skulle användas de två första veckorna för att ta hand om eventuella kemikalier som kunde komma från filter, slangar eller dylikt. kan det vara något sådant?

Kommentar

• Oscar:Markus
      • June 2005
      • 18

Först ett par ord om ytterfilter: Jag föredrar det alla gånger framför innerfilter. Jag upplever det som tystare, lättare att sköta, mycket mer diskret, och det ger en mycket större volym filtermassa, allt jämfört med innerfilter med motsvarande kapacitet.
      Aktivt kol absorberar färgämnen och reaktiva kemikalier, alltså föroreningar, medicin, och möjligen också till en del beståndsdelarna i gödning. Kolet kan bara absorbera en viss mängd, sedan måste det bytas. Sera anger att ett hekto (torrvikt) av deras Super Carbon-granulat kan räcka till 1000 liter färskvatten i sex veckor. Detta gäller vid kontinuerlig filtrering, inte vid engångsinsatser.
      Jag har använt kol, främst efter medicinering, och det ger väldigt klart vatten. Det har dock vissa nackdelar att använda kol till vardags: man måste ta bort det innan man kan använda medicin och effekten av många andra preparat man tillsätter kan minskas eller förloras helt. Bakterier påverkas inte i sig av kolet, däremot kan deras avföringsprodukter (toxiner) absorberas. Om det skulle finnas elakartade bakterier i vattnet så är det förstås bra, men det är knappast ett vanligt problem.
      Om du väljer att fortsätta använda kol i din dagliga filtrering, så tänk på att lägga det så sent som möjligt i filtret, och byt det tillräckligt ofta, så att effekten bibehålls. Det kol som tas ut bär med sig alla föroreningar det har absorberat, och måste hanteras med vederbörlig försiktighet. Kasta det i komposten och bär ut påsen!
      Gratulerar till ditt nya filter - lycka till!

Kommentar

• C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

Kan ju meddela att kontinuerlig filtrering av kol gör att vattnet blir för rent och fiskarna dör som flugor. Och om man nu föredrar att rena med aktivt kol, byt ut kolet innan det börjar förlora sin aktivitet och släpper ut allt skit i karet så fiskarna dör utav det. Av egen erfarenhet kommer jag aldrig att använda kol i mitt filter igen!

//Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• cattebus
          • June 2004
          • 61

ger det en vecka till...

ok! tack snälla alla ni! Då kör jag en vecka till m kolet, sedan lägger jag i fler makaroner i stället. Glädjer mig att de svar jag fick faktiskt var vad jag trodde själv, men jag blev så osäker när fluval skickade med 3 påsar makaroner och 3 påsar kol, till de 6 facken i pumpen.... Jag har bara lagt i den ena kolpåsen eftersom jag var skeptisk, och sedan fyller gammal filervadd upp de två tomma facken, plus tre fack makoner då.
          /C
          cattebus
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

Kommentar

• PatrikMalmo

Jag har precis som du enbart aktivt kol som reserv till filter. Kör aldrig med det permanent. Har dock läst att om man kör med bra förfilter så kan aktivt kol efter en tid funka som biologiskt filter, då det har en attans stor volym (poröst). Men då räknar man med att den "aktiva" delen är förbrukad och bakterieflora väl etablerad i filtret. Misstänker starkt att zeolit är ett snäpp bättre om syftet är biologisk filtrering. Dessutom enklare att regenerera (kör inte personligen med det heller, men i allafall).

Annars tycker jag det låter som om du kört igång ytterfiltret exemplariskt. Efter ca fyra veckor torde det fungera optimalt, så då kan du ta ut innerfiltret, om du inte vill ha det kvar för vattencirkulationens skull. Kolet hade jag skippat vid nästa rengöring.

Jag är varken för eller mot någon speciell filtertyp, allt beror på vilken användning man tänker sig för ett filter. Alla har för och nackdelar. Till "finkaret" i vardagsrummet hade jag dock tveklöst valt ett ytterfilter - går att gömma insug/utblås verkligt bra med dem, och man stör inte firrarna så mycket vid rengöring. Dessutom oftast bra filtervolym för biologisk filtrering.

Hilsen,

P

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Det finns en bra fördel till med enbart ytterfilter. Inget pumphuvud som "hjälper" till att värma upp vattnet
              Det är ca 2 graders skillnad i mina kar som har enbart ytterfilter (eller bara luftsten till yngelkar) och innerfilter/pumphuvuden.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

Arbetssätt...