För rent vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Johansson
    • May 2005
    • 73

    För rent vatten?

    Kan man ha för rent vatten i akvariumet? När jag startade mitt 375 liters akvarium för ca 5-6 veckor sen så jag har jag varje vecka gjort ett 25-30% vattenbyte en gång i veckan plus att jag rengjort mitt fluval4 filter en gång per vecka, dock mellan vattenbytena. Har aldrig tillsatt någonting i vattnet, aldrig kollat någon ph och kh eller vad det heter. Är helt nollställd vad gäller vattenvärden..tycker bara att det är en djungel allt. Sen en vecka tillbaka har vattnet börjat skifta lite i grönt plus att det blir grumligare och grumligare.En del alger har börjat komma på bottensanden också. Vad är det som händer? Läste någonstans att man inte ska göra för mycke vattenbyten i början för att bakteriekulturen ska komma igång. Är det det som jag har gjort fel eller? Har ingen aning om vad jag ska göra, någon som har några svar?
    Michael Johansson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vattnet kan inte vara för rent - men visst behöver det komma igång en nyttobakteriekultur och jag byter själv aldrig vatten de första veckorna.

    Algerna har dock säkert en annan orsak - kolla i Zoopets algavdelning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke Johansson
      • May 2005
      • 73

      #3
      Men det grumliga i vattnet då, har du någon aning om vad det kan vara? Har ju bara ett Fluval4 innerfilter i mitt kar..kan det vara ett av problemen?
      Michael Johansson

      Kommentar

      • redtroll
        • January 2005
        • 70

        #4
        Det är bättre att rengöra filtret samtidigt som du byter vatten.

        Gör då rent filtret i det gamla akvarievattnet, för att behållla bakterierna.

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Bör inte göra större vattenbyte och filterrengörning samtidigt!

          Sen tycker jag jag personligen att det är dumt att rengöra filtret för ofta.
          Mina ytterfilter har jag nästan aldrig rengjort.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Men ytterfilter har ju en betydligt större filterkammmare än ett vanligt innerfilter som därför måste göras rent betydligt oftare.
            Man gör rent det när kapaciteten på filtret börjar sjunka.

            Vad grumset består av är omöjligt att svar på kanske är det alger, kanske är det smuts från dåligt rengjort grus, kanske är det infusorier (för mycket mat i akvariet).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erland
              • June 2003
              • 410

              #7
              Jag tycker det låter som infusioner eller någon typ av alger, tror det finns en alg som just gör att hela vattnet blir grönt, om jag inte minns fel är det svävalger den heter.

              Hur som helst så tror jag inte det beror på att vattnet är för rent utan det finns nog någon annan orsak. Däremot så tror jag inte du behöver rengöra filtret varje vecka, jag har ett 54 liters akvarium med ett ganska litet innefilter och de rengör jag ca en gång i månaden. Jag byter däremot ca 30% vatten en gång i veckan i det.

              Några spontana saker att fundera på:
              - Matar du för mycket ? Man brukar säga att man skall mata max så mycket så att fiskarna äter upp maten inom några få minuter, det är bättre att mata för lite än för mycket för fiskar svälter väldigt sällan ihjäl.
              - Hur länge är belysningen tänd ? rekommendationen är 10-12 timmar
              - Har du några snabbväxande växter ? Växter som växter snabbt brukar kunna resultera i att alger får svårare att klara sig.
              - Titta under "Alger" i menyn på Zoopets förstasida, där finns mer information och ett algbekämpningsschema.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
              Min Zoopet Blog

              Kommentar

              • Micke Johansson
                • May 2005
                • 73

                #8
                Höll på att fråga vad infusioner var men såg att Kjell F hade skrivit det=)

                Lite svar på dina frågor erland:
                Fiskarna får mat varannan dag så pass att dom hinner äta upp det runt minuten.
                Belysningen är tänd enligt rekommendationerna.
                I växtväg har jag lite hornsärv och vattenpest. Sen 5 st ganska stora gröna växter som jag inte vet vad dom heter!

                Och vad beträffar sanden så rengjordes den ordentligt innan jag startade upp karet. Men det kanske beror på svävalgerna att det ser lite grumligt ut...vad vet jag.
                Michael Johansson

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Några fakta som jag aldrig hört bestridas:
                  Alger kan bero på kvävebrist och triggas av microamoniumspikar.
                  Kvävebrist kan uppkomma vid för täta vattenbyten och vid tät plantering av snabbväxande växter.
                  Microamoniumspikar kan uppkomma när filtreringen är otillräcklig.

                  Detta tolkar jag som att det faktiskt går att få för rent vatten, efterssom kväve är just det skit som du byter bort i dina vattenbyten. Att byta (för mycket) vatten samtidigt som man tvättar filtert borde således vara extra effektivt om man vill ha alger. Att ditt innerfilter är otillräcklig vågar jag inte utala mig om men jag är helt säker på att större inte skulle skada. Observera att jag inte kan säga om det är svävalger eller infusorier som är ditt problem.

                  Om inte annat så sparar det rejält på krafterna att minska på vattenbytena. Själv mäter jag för att konstatera om det är dags eller inte. Ett nitrattest är ju mycket enklare att göra än ett vattenbyte, så kan man spendera tiden åt att njuta av karet i stället.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det är möjligt att algproblem i exterma fall kan uppstå pga av för mycket vattenbyten. Der absolut vanligaste är dock är dock tvärtom - dvs att man får algproblem pga av för lite vattenbyten.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Är vattnet grönt så är det svävalger eller en infusor som gör att vattnet upplevs som grönt.
                      Är vattnen grått grumligt är vattnet s*itigt (fiskavföring, multnade växtdelar foderrester) då behövs ett filter som har en bättre mekanisk rening.
                      Slamsuger du botten?

                      För stora/många vattenbyten kan störa den balas som växterna behöver och då får man tillföra näring av rätt typ och mängd, för fiskarna del kan man byta vatten ofta om vattnet har ungefär samma tem och pH.
                      Jag byter vatten när nitraten blir högre än 50 mg/l även där jag har växter.

                      I dammen tillför jag ingen växtnäring, på hösten kan växternasblad bli gula med det gör de även i naturen.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Micke Johansson
                        • May 2005
                        • 73

                        #12
                        Vattnet har en grönaktig färg..svagt grönt, ser samtidigt lite grumligt ut. Jodå..botten slammsuger jag...ganska lätt att få upp all skit också med tanke på att det är sand jag har i akvariumet. Det jag nästan kan avfärda nu är att det är skitigt i karet...har gjort för många vattenbyten under dom här veckorna sen det blev nystartat, och även slamsugit botten. Men jag höll på att att säga..ska det inte vara en massa s*it från fiskarna i botten för att den där bakteriekulturen ska komma igång?!

                        En fråga till. Vattenberedningsmedel ,vad är det? Varför sätter man i sånt i ett nystartat akvarium? Vad händer om man inte sätter i det? För nått sånt har jag aldrig haft i mitt akvarium.
                        Senast redigerad av Micke Johansson; 13 July 2005, 13:27.
                        Michael Johansson

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          Slamsug inte, ta bara löst som ligger ovanpå sanden. Om du rotar för mycket så tar det bara längre tid för bakterierna att komma på plats.

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Skiten förorenar om den får vara kvar.
                            De organismer som bryter ner fasta föroreningar förbrukar mycket syre vid dedbrytningen.
                            Nitrosomas/nitrobakterbakterier bryter ner föroreningar som är löst i vattnet.
                            Bakterien syns inte så den bruna eller grå geggan som är i botten och filtret är skit.
                            I ett fungerande filter blir det bara lite brungrått slam kvar.

                            Vattengeredningsmedel behöver du om vattnet innehåller koppar och andra tungmetaller, klor.
                            Senast redigerad av Kramfors; 13 July 2005, 16:08.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              Nå, då har jag ett förorenat akvarie, för jag har aldrig slamsugit.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...