Tips hur man får klart vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P_zY_mO_n
    • March 2005
    • 69

    Tips hur man får klart vatten?

    Har nån nåt bra tips på när man villha kristal klart vatten i sitt akvarium!

    (p.s menar inte filtrering)
    P_zY_mO_n - Remain Insane
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om du inte vill köra med filtering (som är det enklaste) så återstår väl bara vattenbyte i kombination med att orsaken till att inte vattnet blir kristallklart avlägsnas.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Inga fiskar som förorenar.
      Soda så pH är ca 12 det brukar ta död på ev. organismer som gör vattnet "oklart".
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • P_zY_mO_n
        • March 2005
        • 69

        #4
        Jag menar som tillbehör till filter!!!

        Some ett + liksom!
        P_zY_mO_n - Remain Insane

        Kommentar

        • Hawkmoon
          • February 2005
          • 268

          #5
          Ytvattenrenare (Fluval) och uv-c filter (Hagen), fixar en glittrande vattenyta och kanske inte kristallklart vatten men klart så det räcker iaf.
          190L Trigon SA Powered by Co2
          112L Snäcklekare
          Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Quickfilter som man har tillpowerheaden brukar ge bra resultat uvc hjälper om man har nåt levande tex infusorier...

            Kommentar

            • Oscar:Markus
              • June 2005
              • 18

              #7
              Ursprungligen postat av P_zY_mO_n
              Jag menar som tillbehör till filter!!!
              Jag gör gärna reklam för aktivt kol här. Tillsätt en liter kol så sent som möjligt i filtret, eller i en egen behållare efter själva filtret. Det har givit mig mycket klart vatten trots att jag har vuxna Oscar som är erkänt skräpiga av sig. Om du dessutom skulle installera en UV-C-anordning så skulle du nog komma hela vägen fram och få praktiskt taget osynligt vatten.

              Kommentar

              • Mr B
                • September 2004
                • 1310

                #8
                Det tråkiga med ativt kol är att det tydligen ska finnas en risk för att det dumpar de gifter det samlat på sig i vattnet när det blivit "för" gammalt... Inte för att jag är kemteknisk nog för att förklara vad som händer, eller räkna ut det på egen hand, Jag delger er bara den information jag fått vid något nu okänt tillfälle.

                Vad det gäller själva trådens fråga, så är svaret avhängigt till vad problemet är. Flyter det runt mickroskopiskt skräp, altså, dammar det om akvariets inredning, kommer inget uv filter i världen hjälpa, är det alger kommer UVC filter vara en kanon lösning, tills algerna börjar växa på inredningen i stället. Näringsämnena i vattnet måste ju fortfarande förbrukas - Balancera förbrukningen med några växter som kan ta hand om det, eller gödning, om det redan finns växter... Japp, bota förhöjda halter av något näringsämne med höjda halter av andra näringsämne, för att hjälpa dina växter förbruka, i stället för att algerna ska göra't.

                Sen är det ju som tidigare nämnts möjligt att det är infusorier... Lättaste lösningen här då är inte UVC filter, utan sluta mata så förbaskat mycket... Du måste bara mata fiskarna, alla infusorierna ska INTE ha fiskmat, så svälter de ihjäl... Observera att infusorier är VÄLDIGT små levende grejer....

                B!

                Kommentar

                Arbetssätt...