Helvattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zarlac
    • June 2005
    • 2

    Helvattenbyte?

    Jag ska rengöra mitt akvarie och måste då tömma ur allt vatten (rengöra stenar, sand, glas osv) och undrar om jag ska spara undan lite av det vatten jag har i akvariet för tillfället eller bara hälla i helt nytt vatten. Jag antar att man ska spara lite vatten, men i så fall hur mycket?
  • sukito
    • April 2005
    • 383

    #2
    spar mest möjligt
    ~meta~

    min zoon

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      varför ska du tömma det? ska du flytta det? annars så rekommenderar jag dig inte att tömma allt vatten...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Zarlac
        • June 2005
        • 2

        #4
        Ja jag ska flytta på det. Men jag har hört att man ska byta vatten en gång per år samtidigt som man ska rengöra akvariet (stenar, sand osv). Är det inte så?

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          det har inte jag gjort... o jag ser inte heller någon egentlig anledning... akvariets invånare och nyttobakterier mår bättre av inte ta ut allt vatten....

          men om du ska flytta på det måste du ju ta ut vatten o grus, men försök att ha kvar så mycket vatten som möjligt i andra kärl under tiden...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • HannaB
            • March 2005
            • 53

            #6
            Vadå, bara ett vattenbyte per år?
            Byt minst 30% vatten en gång i veckan, och det där med att rengöra allt en gång per år stämmer inte, då försvinner som sagt alla nyttobakterier.

            Kommentar

            • plorozen
              • January 2004
              • 531

              #7
              hanna: varför ska man byta 30% i veckan? är det inte bättre att ha ett filter av rätt dimension och satsa på att uppnå en balans i akvariet?

              Kommentar

              • oveb
                • January 2004
                • 2577

                #8
                Ursprungligen postat av Zarlac
                Jag ska rengöra mitt akvarie och måste då tömma ur allt vatten (rengöra stenar, sand, glas osv) och undrar om jag ska spara undan lite av det vatten jag har i akvariet för tillfället eller bara hälla i helt nytt vatten. Jag antar att man ska spara lite vatten, men i så fall hur mycket?
                Försök att köra filtret en balja av något slag så att filterbakterierna klarar flytten så blir det nog bra.

                Du kan även skicka i en rejäl skvätt Nitrivec så klarar det sig antagligen ännu bättre.
                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Ursprungligen postat av plorozen
                  hanna: varför ska man byta 30% i veckan? är det inte bättre att ha ett filter av rätt dimension och satsa på att uppnå en balans i akvariet?
                  Man kan i stort sett inte uppnå ett ekosystem i ett akvarium, det är rent för litet.
                  Om man tillsätter något måste man också hjälpa till och ta bort något, t.ex mat och vattenbyte.

                  Du har restämnen som kommer att akumuleras i akvariet och därmed behövs vattenbyte för att dessa inte ska nå en nivå som är skadlig för fiskarna

                  30% i veckan eller varannan vecka är ett bra val i de flesta fall.
                  Senast redigerad av NE; 26 June 2005, 16:39.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...